• Cian

Dagar mellen mens och ÄL?!

Jag vill ställa frågan om hur ni andra har det eller har uppfattat era läkare?
    Här på FL kan man räkna ut sin ungefärliga ägglossning och man får veta att
    det ska vara ca: 15-17 dagar från mensens första dag.
    Men enligt min Dr räknar man 21 dagar från mensen första dag!
    Det blir ju betydande skillnad.
    Har alltså FL fel i sina fakta?

Åsikter?    

• Svar på tråden Dagar mellen mens och ÄL?!
  • En Ängel

Tycker att du istället borde ifrågasätta din doktor. Sedan kan du googla och inse att din doktor har fel

• Cian

Ja, jag har tyckt att det kändes konstigt med så många dagar.
    Frågade därför en extra gång i går då jag var där på provtagning.
    Fick återigen svaret att det var rätt med 21 dagar?!
    Nu är det ju Dr Torbjörn Fryklund, fertillitetsexpert, som sagt detta och
    därför känns det konstigt att han har fel..

Har tänkt prova ägglossningstest denna månad, för att se hur det står
    till med Min personiga ägglossning. 
    Glad

• En Ängel

Vad konstigt att han sagt så! Jag är ju absolut inte utbildad men ägglossningen sker ungefär i mitten på cykeln. Men självklart är det olika på alla. Jag känner någon som får det dag 7 också. Vanligast vad jag vet är mellan dag 14-17. Du har inte missuppfattat honom?

• Tingaling

Min ÄL är varierar från dag 18-24. Jag har en kort lutealfas på 9-10 dagar, så om ÄL infaller på dag 18 så kommer mensen oftast på dag 28. Kolla med ÄL-tester är mitt tips!

• Pimpinellan

Äl kan infalla i princip vilken cd som helst,speciellt om man är oregelbunden-dock i regel samma antal dagar före nästa mens. Så det beror på hur pass regelbunden du är och hur långa cykler du har. Dag 21 är dock den dag man brukar ta progesteronprov ifall man har äl runt dag 14. Det kan inte varit det han menade då? För annars är han ju ute och cyklar fullständigt!

• Cian
    Pimpinellan skrev 2012-06-08 13:32:48 följande:
    Äl kan infalla i princip vilken cd som helst,speciellt om man är oregelbunden-dock i regel samma antal dagar före nästa mens. Så det beror på hur pass regelbunden du är och hur långa cykler du har. Dag 21 är dock den dag man brukar ta progesteronprov ifall man har äl runt dag 14. Det kan inte varit det han menade då? För annars är han ju ute och cyklar fullständigt!

Ja, det kan absolut ha varit så det var!
    Jag tog ju progesteronprov dag 21 och kan säkert ha missuppfattat det hela.
    Kanske var jag själv otydlig då jag frågade sköterskan om det hela också.

Jag ska köpa test och kolla ÄL själv hemma för första gången nu och hoppas att
    det kommer ge något. 

Tack för era tankar och svar!         Solig
  • Hjärtefröjd

Man brukar få ÄL ungefär 14 dagar före mens, så har du en cykel på 28 dagar infaller ÄL ofta kring dag 14. Samtidigt kan set såklart variera mycket. Hur lång cykel har du?

• Cian
    Hjärtefröjd skrev 2012-06-09 18:45:57 följande:
    Man brukar få ÄL ungefär 14 dagar före mens, så har du en cykel på 28 dagar infaller ÄL ofta kring dag 14. Samtidigt kan set såklart variera mycket. Hur lång cykel har du?

Jag ligger på ca: 28 dagar.
    Tänker nu för första gången testa min ägglossning med stickor, 
    vilket förhoppningsvis kommer bringa mer klarhet När min ÄL är!   
    Glad
Svar på tråden Dagar mellen mens och ÄL?!