• Adut 27

Så ledsen =´(

Hästen har fått tandfrakturer och en operation är ingen bra lösning för honom då problemen kommer bli många iom den... =( Han e 20 år och har med detta ständig tandvärk.
    Jag har pratat med "tandläkargurun" Thorbjörn Lundström som säger att prognosen inte är god.

Jag vet att man inte kan ge sin älskade massa mediciner i tid o otid, min veterinär säger att sommaren ut kan man ha honom...

MEN!!! HUR fan bestämmer man sig för att ta bort sin älskade vän? Jag känner mig helt ensam i detta........ =´( .

• Svar på tråden Så ledsen =´(
  • Falajänta

Ush, jag beklagar verkligen!
    Det är ett riktigt jobbigt beslut att ta, jag har själv varit där två gånger.
    Min första ponny fick jag avliva efter ca 6 år tillsammans, pga. att han fick hovbenssänkning. Visst, jag hade kunnat trycka i honom mediciner till förbannelse..Men hade det vart kul för honom? Nej. Hade det vart kul för mig? Nej. Jag lät honom somna in för hans eget bästa. Jag vet att han har det så mycket bättre nu!

Min andra häst, min första "stor häst" fick jag avliva efter ett par månader pga. tumör och mängder av diverse "fel". Hon hade så ont. Hon hade även problem med tänderna, vilket gjorde att hon inte kunde äta/dricka tillräckligt = att hon blev sur och grinig (fullt förståeligt).
    Hon fick också somna in, för hennes bästa.

Beslutet man ska ta gör att man hellre vill sjunka genom jorden.
    MEN, man måste tänka på vad som är bäst för sin älskade vän.

Så, gör vad du tycker är bäst.. Och se till att du har någon person i din närhet som du verkligen litar på och som du kan prata med. Man behöver bli stöttad i detta!!

Många kramar till dig {#emotions_dlg.flower}

• Adut 27

Tack för svaret...

Jag förstår inte hur jag ska klara av det.

Hade ni opererat en 20 årig häst?

* fördelar - får leva längre
    * nackdelar- tänderna börjar flytta på sig iom operation vilket blir att man måste åka t klinik och rensa mellan alla tänder minst var tredje månad.
    Äta mest soppaliknande saker
    Mediciner.

Helst av allt så hade jag ju velat ha honom kvar i livet, frisk förstås.
    Nu har jag fått en 2v dos smärtstillande som jag ska fördela över sommaren. Lätt liksom =(

• Falajänta
    Adut 27 skrev 2012-06-09 11:07:00 följande:

Tack för svaret...

Jag förstår inte hur jag ska klara av det.

Hade ni opererat en 20 årig häst?

* fördelar - får leva längre
    * nackdelar- tänderna börjar flytta på sig iom operation vilket blir att man måste åka t klinik och rensa mellan alla tänder minst var tredje månad.
    Äta mest soppaliknande saker
    Mediciner.

Helst av allt så hade jag ju velat ha honom kvar i livet, frisk förstås.
    Nu har jag fått en 2v dos smärtstillande som jag ska fördela över sommaren. Lätt liksom =(

Ush, jobbigt! :(

Jag skulle nog valt att min vän får somna in.. Dels pga. åldern, och sedan pga, tänderna och alla besök.. :/
  • Musen

Förstår dig, fick avliva min gamle trokänare för några månader sen. Hans inre organ hade börjat svikta och veterinären sa att man kunde ta prover och försöka fixa men hästen var trots allt 31 år och hade astma sen tidigare. Så jag vet att det är ett svårt beslut och jag funderade faktist på att operera men valde att låta han somna in och begravas på tomten. Hur svårt det än är tror jag att hästarna tackar oss som tar bort smärtan och låter dom somna in. Jag har en mormor som ligger sjuk i cancer och lever inte året ut och hon har ont och mår så dåligt och önskar inget hellre att få somna in... När man väl bestämt sig att avliva så käns det bättre. Sorgen är lika stor självklart men känslan av att ta bort smärtan för någon man älskar gör det bättre, men visst vill man ju djuren vara skall somna in av ålder men det blir sällan så.

• Adut 27

Jag känner mig som värsta boven. Men jag ser att han inte har samma gnista i ögonen längre...

Jag har efter ha pratat med 2 veterinärer ridit när han fått smärtstillande (passa på o njut sa dem).. Men jag kunde inte njuta, och hästen var seg och trött när jag red. Han ville helst inte ens lämna sin box =( Så nu har jag beslutat att lägga ner ridningen. Jag kanske tar nån skritttur nån dag, men vet i tusan. Började gråta sist jag red =(

Usch,,, hemsk är jag. Har sånt extremt dåligt samvete varje dag som går.

Svar på tråden Så ledsen =´(