LakLak skrev 2012-06-07 20:32:16 följande:
Det finns visst ett samband mellan att få och att tappa sina tänder tidigt. Och detta säger jag med viss kunskap i ämnet då jag var ruggigt sen och min pappa var tandtekniker och förklarade för mig hur sådant fungerar.
Däremot säger jag inte att det måste vara så, det finns ett generellt samband men självklart är vi alla individer och fungerar olika.
Kommer tänderna tidigt kommer troligtvis vuxentänderna komma och trycka ut mjölktänderna så länge det inte saknas anlag för dessa. Det "lider" jag av, har fortfarande vid snart 26års ålder kvar någon av mina mjölktänder, villket inte gör någon skillnad förutom att jag någon gång i framtiden(går inte att säga när eftersom inga andra tänder trycker bort dom) kommer lossna och jag då kommer få ett inplantat istället. Detta "led" även min pappa av eftersom detta nästan alltid är ärftligt och han drog då i 45årsåldern ut sina mjölktänder och ersatte dom med inplantat för att ha det gjort.
Det måste ju vara väldigt ovanligt att inte tappa sina mjölktänder alls? Men det gjorde iofs inte jag heller, men de permanenta tänderna växte på ändå (snett).
Men som jag tolkar ditt inläg så ska man tappa mjölktänderna när den permanenta tanden är redo att växa ut (normalt sett)? I så fall hoppas jag att hon slipper gå utan tänder, om hon skulle tappa mjölkisarna lite tidigare också.
lillgrodan2011 skrev 2012-06-07 22:38:51 följande:
Sonen fick sina första 4 tänder vid 8 veckors ålder, sen ploppa dom upp en efter en.. Vid 6 månader hade han 12 eller om det 16 tänder.. :/ Han tappade sina första två när han var 5 år..
Dottern fick sina första tänder vid 10 veckor.. När hon var 10 månader hade hon 12st tänder.. Och nu är hon lite mer än året.. :) och hon har förstås inte tappat någon ännu..;) får se om hon oxå tappat vid 5 års ålder eller ej..
De var ruskigt tidigt. Inte så skönt att amma en liten piraya