• Drake M

Få tänder tidigt, tappa dem tidigt?

Jag har en dotter som är 13 månader. Hon fick sina första framtänder (där nere) vid 6 månader och sen kom tänderna där upp inom 2 veckor. När hon var 10 månader hade hon 8 tänder (Central och Lateral Incisor uppe och nere och på båda sidor) Nu har hon fått tre av sina kindtänder (first molar) och idag när jag kollade hennes mun så såg jag att även hörntänderna (canine) är på väg ner i överkäken på båda sidor Förvånad

Nu vet jag att man absolut inte kan göra något åt tandsprickningen, den är ju genetiskt betingad, men betyder detta att hon kommer tappa tänderna tidigare? De ska ju hålla tills hon är 6-10 år eller så, men om hon får dem tidigare, kommer de då att ramla ut tidigare? Och om de gör det, börjar de permanenta tänderna att börja växa eller få hon gå med ett mellanrum där?

Dumma frågor kanske, men någon kanske har svar?

• Svar på tråden Få tänder tidigt, tappa dem tidigt?
  • HelHel

Dottern är 5 år och 2 månader nu och har precis tappat sin första tand. Hon fick sina första tänder där nere när hon var ca 5 månader.
    Vet inte om det hör ihop.. Intressant fråga =) 

• Mother of 4

Min dotter fick tänder sent, tror första kom vid 11 mån, hon hade 6 tänder vid 18 månader. Tappade de två första nere nu vid 6,5. De andra sitter som berget. Däremot fick hon 6 års tänder väldigt tidigt.

• nathana1

Min son fick första tänderna vid 7 månader, nu är han 6,5 och har inte haft/har inte en enda lös tand (samtidigt som kompisarna tappar tänder på löpande band)! :)

• Drake M

Ja, det vore kul att se om det fanns ett samband. Någon tandläkare kanske tittar in och kan svara

Mina mjölktänder hade inte ramlat ut innan de permanenta tänderna började växa och till slut fick jag dra ut mjölktänderna för att ge plats för de permanenta. Så i mitt fall verkade de två processerna pågå oberoende av varandra.

Därför tänkte jag som så att säg att hörtanden ska sitta i munnen i 9.5 år. Om hon får dem 6-7 månader för tidigt så kanske hon får gå utan tand den tiden tills den permanenta tanden ska börja växa (om hon inte får den tidigt också). Det vore ju inte så kul om det gäller flera tänder och hon blir tandlös ett tag Obestämd Men det kanske är så för alla barn?

• 010306

Äldsta tjejen här fick sina 2 första tänder vid 4 mån. Tappade den första ett par månader innan 6 års dagen.
    Mellantjejen fick sin första runt 8 månader & tappade den första vid 6 1/2 år.

• Kjellgren

Det finns inget självklart samband även om man tycker att det låter rimligt att barn är tidiga med båda tanduppsättningarna.

Enligt min erfarenhet (> 10 år med allmäntandvård) har många barn som får sina permanenta tänder tidigt även fått mjölktänderna tidigt men vad jag vet finns det inga studier som stödjer det. Dessutom händer det att "sena" barn ändå tappar sina mjölktänder tidigt och tvärtom. Med andra ord inbillar jag mig säkert att jag sett ett samband.

I min släkt har vi varit tidiga med tänderna, runt 2-3 mån ålder och mina bröder föddes med flera tänder. Nu är det bara min barns tandväxling jag har koll på, inte mina bröders, men barnen fick itne sina permanenta tänder tidigare än genomsnittet.

• LakLak

Det finns visst ett samband mellan att få och att tappa sina tänder tidigt. Och detta säger jag med viss kunskap i ämnet då jag var ruggigt sen och min pappa var tandtekniker och förklarade för mig hur sådant fungerar.
    Däremot säger jag inte att det måste vara så, det finns ett generellt samband men självklart är vi alla individer och fungerar olika.

Kommer tänderna tidigt kommer troligtvis vuxentänderna komma och trycka ut mjölktänderna så länge det inte saknas anlag för dessa. Det "lider" jag av, har fortfarande vid snart 26års ålder kvar någon av mina mjölktänder, villket inte gör någon skillnad förutom att jag någon gång i framtiden(går inte att säga när eftersom inga andra tänder trycker bort dom) kommer lossna och jag då kommer få ett inplantat istället. Detta "led" även min pappa av eftersom detta nästan alltid är ärftligt och han drog då i 45årsåldern ut sina mjölktänder och ersatte dom med inplantat för att ha det gjort.

• lillgrodan2011

Sonen fick sina första 4 tänder vid 8 veckors ålder, sen ploppa dom upp en efter en.. Vid 6 månader hade han 12 eller om det 16 tänder.. :/ Han tappade sina första två när han var 5 år..
    Dottern fick sina första tänder vid 10 veckor.. När hon var 10 månader hade hon 12st tänder.. Och nu är hon lite mer än året.. :) och hon har förstås inte tappat någon ännu..;) får se om hon oxå tappat vid 5 års ålder eller ej..

• Serendipitet

Min stora tjej fick 2 tänder nere några dagar innan hon blev 4 månader sedan fortsatte det så med 2 åt gången och i snabb takt. Hon tappade de två första där nere med bara 2 veckors mellanrum och då var hon ca: 4 år (lite yngre). Idag är hon 6 år och har tappat 8 eller 10 stycken (har tappat räkningen). Om hon inte vickar en massa på tanden när den blivit lös så har oftast en tand redan synts under den när hon väl tappat den, men ibland har tanden under tagit lite tid på sig (oftast när hon dragit lite mer för att tappa tanden).

Vet inte om det finns något sammanband. Jag tappade iallafall mina mjölktänder jättesent (sista tanden när jag var 18 år) men fick min första tand när jag var 5-6 månader.  

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Drake M
    LakLak skrev 2012-06-07 20:32:16 följande:
    Det finns visst ett samband mellan att få och att tappa sina tänder tidigt. Och detta säger jag med viss kunskap i ämnet då jag var ruggigt sen och min pappa var tandtekniker och förklarade för mig hur sådant fungerar.
    Däremot säger jag inte att det måste vara så, det finns ett generellt samband men självklart är vi alla individer och fungerar olika.

Kommer tänderna tidigt kommer troligtvis vuxentänderna komma och trycka ut mjölktänderna så länge det inte saknas anlag för dessa. Det "lider" jag av, har fortfarande vid snart 26års ålder kvar någon av mina mjölktänder, villket inte gör någon skillnad förutom att jag någon gång i framtiden(går inte att säga när eftersom inga andra tänder trycker bort dom) kommer lossna och jag då kommer få ett inplantat istället. Detta "led" även min pappa av eftersom detta nästan alltid är ärftligt och han drog då i 45årsåldern ut sina mjölktänder och ersatte dom med inplantat för att ha det gjort.
    Det måste ju vara väldigt ovanligt att inte tappa sina mjölktänder alls? Men det gjorde iofs inte jag heller, men de permanenta tänderna växte på ändå (snett).

Men som jag tolkar ditt inläg så ska man tappa mjölktänderna när den permanenta tanden är redo att växa ut (normalt sett)? I så fall hoppas jag att hon slipper gå utan tänder, om hon skulle tappa mjölkisarna lite tidigare också.
    lillgrodan2011 skrev 2012-06-07 22:38:51 följande:
    Sonen fick sina första 4 tänder vid 8 veckors ålder, sen ploppa dom upp en efter en.. Vid 6 månader hade han 12 eller om det 16 tänder.. :/ Han tappade sina första två när han var 5 år..
    Dottern fick sina första tänder vid 10 veckor.. När hon var 10 månader hade hon 12st tänder.. Och nu är hon lite mer än året.. :) och hon har förstås inte tappat någon ännu..;) får se om hon oxå tappat vid 5 års ålder eller ej..
    De var ruskigt tidigt. Inte så skönt att amma en liten piraya
Svar på tråden Få tänder tidigt, tappa dem tidigt?