• Anonym (vad ska jag göra)

Pappastrul inför semestern, vad ska jag göra??

Vet inte hur jag ska kortfattat beskriva detta men jag ett tappert försök :)  Pappan nämde vid jul att han avsåg att åka utomlands en vecka med ena dottern nån gång i juni. Sen mailade jag honom i slutet av februari då vi fick semesterlapparna från dagis och gav honom fram till 1 april på sig att meddela vilka veckorn han önskade ha barnen i sommar. Trots mängder av påminnelser från mig och löften från honom att lämna besked så fick jag inget. Jag lämnade in lappen bara gällade min veckor. Sedan har jag ändå fortsatt tjat på honom, senast nu i maj då vi fick nya lappar från dagis. Han fick en ny tidsgräns och han lovade åter meddela veckor. Inget...

Sen fick jag plötslilgt ett mess innan förra umgängeshelgen att han inte kunde ha barnen då får han var tvungen att åka utomlands att jobba till den 13 juni samt att han bokat en resa den 16:e! Jag mailade honom då får det kom upp en del frågor; hur han tänkt ordna pass och om han tänkt på att det då kommer att gå 1½ månad mellan umgänget med det andra barnet. han lovade ett snabbt svar på mailet men inget.. Jag har sedan skciakt flera sms men nu svarar inte ens längre.

Så här är det jämt! Vad ska jag göra?? Klart att det bore kul för dottern att åka till spanien en vecka men jag börjar känna mig lie osäker på han verkligen klarar det ansvaret. Han är så himla disträ och ego så jag känner mig inte helt bekväm att han ska ansvara för en 4-åring en hel vecka. Han har aldrig haft henne mer än 3 nätter i sräck och när vi möttes efter dom dagarna så vägrade dottern släppa mig. Jag fickmontera in stolarna i bilen med henne runt halsen.. hon ville inte ens säga hejdå till honom då. Annars är hon bara där en natt och då har det inte varit några större problem, hon älskar sin pappa.

Vet inte vad jag ska göra!! Nu får jag ju inte ens tag på honom. Hur har han tänkt att ordna passet på 3 dagar när han kommer hem? Jag o dottern bor 30 mil från honom och det krävs ju att båda skriver på passansökan.

Frusrerad!!!!

• Svar på tråden Pappastrul inför semestern, vad ska jag göra??
  • Anonym

Men ta det lugnt det är ju hans problem hur han hinner fixa pass och allt annat. Hinner han inte så kan de inte åka och då är ju det inte ditt problem utan hans som inte ffixa det i tid. Sluta curla han

• Anonym

Snälla nån... du kan väl vara schysst och hämta passansökan, posta den till honom för underskrift och bevittnande sen ta med barnet och fixa pass?

Klart han fixar att ta hand om barnen en vecka under semestern!

Lite roligt att ni svarade helt olika! Jag kan till viss del hålla med om att jag curlar honom lite men det är bara för att underlätta umgänget för barnens skull. Men nej, jag tänker inte ordna passet åt honom. Om han skulle be mig om det skulle jag fundera på det men jag bor inte i en storstad utan jag måste fixa passet i annan ort än där jag bor och iom att jag även jobbar i annan stad så blir det nästan en heldagsprocess.

• Adela

Finns ingen anledning att du ska fixa passset till barnen för att han inte hinner eller tänkt på det eller vad han nu skyller på. Han har kunnat fixa det under sina ug med lite planering och framförsikt så hade han fixat det. Behövs det pass till Spanien? Ts det han vill göra när han har barnen får han fixa innan med så det är genomförbart när han har dem. Stå på dig du gör inget fel i denna fundering

Nej, men barnet måste väl ha nått slags id-kort? Jag vet faktiskt inte men det hoppas jag, annars vet man ju inte vem det är och det känns lite olustigt. Nått ansvar måste han ju ta! Fast jag känner honom och kommer nog allt se till att det på nått sätt blir mitt fel om hon inte kommer med på resan. Eller också är det hans plan för att "slippa" ta med henne.. Det är ju just därför han vägrar umgängesavtal, så han kan gör lite vad som passa honom bäst. Som sagt, stora dottern är 4 år och det längsta han haft dom är 3 nätter i sträck och det var nu i påskas. Ingen av dom tidigare somrarna har han heller inte haft dom.. Tror jag har svårt att fin in det att han faktiskt ite verkar bry sig. OM han hade gjort det så borde han väl ha svarat på alla mina sms och mail som han lovat?!? Hur kan man inte vilja umgås  så mycket man kan med sina barn? :(

• Anonym
    Anonym (vad ska jag göra) skrev 2012-06-07 11:11:51 följande:
    Nej, men barnet måste väl ha nått slags id-kort? Jag vet faktiskt inte men det hoppas jag, annars vet man ju inte vem det är och det känns lite olustigt. Nått ansvar måste han ju ta! Fast jag känner honom och kommer nog allt se till att det på nått sätt blir mitt fel om hon inte kommer med på resan. Eller också är det hans plan för att "slippa" ta med henne.. Det är ju just därför han vägrar umgängesavtal, så han kan gör lite vad som passa honom bäst. Som sagt, stora dottern är 4 år och det längsta han haft dom är 3 nätter i sträck och det var nu i påskas. Ingen av dom tidigare somrarna har han heller inte haft dom.. Tror jag har svårt att fin in det att han faktiskt ite verkar bry sig. OM han hade gjort det så borde han väl ha svarat på alla mina sms och mail som han lovat?!? Hur kan man inte vilja umgås  så mycket man kan med sina barn? :(
    Hur ska du ha det? Nu vill du få det till att han inte vill ha barnen mer. Nyss skrev du att han inte får ha barnen mer för du tror inte att han klarar av det.

Jobbar han ofta borta?

Jag vill för barnens skull att han tar dom lite längre under lov men självklart måste det funka. Hade dom varit i Sverige en vecka så hade jag inte varit lika orolig. Men, men jag säger inte nej till resan men blir bara så frusterad över hur det sköts! Det känns som han bara dumpade den här informationen i mitt knä och sen försvann från jordens yta..

Nej, han jobbar inte borta så jätteofta men när han gör det så är han ofta borta en längre period. Kommer ihåg att det var likadant förra året vid den här tidpunkten. Han skulle ha umgänge men jag fick inte tag på honom. Hans mamma var i upplösningstillstånd eftersom hon inte fick tag på honom. Han var borta i nästan 2 veckor. Sen när han kom hem så var han sur för att vi ringt så mycket.. Hans jobb är viktigast i världen och han har absolut ingen möjlighet att ta 20 sekunder att skicka iväg ett sms...

• Adela

Men har ni inget avtal så fixa det då då har du ryggen fri oavsett om han kastar skit på dig sedan.

Adela skrev 2012-06-07 11:41:14 följande:
    Men har ni inget avtal så fixa det då då har du ryggen fri oavsett om han kastar skit på dig sedan.
    Han vill inte gå till familjerätten.. Min enda chans att få ett avtal är via tingsrätten men då riskerar jag ju att den lilla kommunikationen vi har idag helt upphör.. Känner att det så svårt att planera! OM han nu skulle åka med henne den 16 juni så borde dom ju vara borta en vecka och det innebär att hon inte är hemma vid midsommar. Det är min helg och jag hade planer men visst kan det vara ok men han bryr sig ju inte ens att fråga mig. Dom har ju inte så omfattande umgänge och jag har ALDRIG nekat umgänge men nu när barnen växer upp så vill jag kanske mer oåka iväg på saker med dom men eftersom jag inte vet om/när han vill han dom i sommar så har jag svårt att planera in saker.
Svar på tråden Pappastrul inför semestern, vad ska jag göra??