• naggista

Egen barnmat - hur förvarar ni?

Hej!

Tillagar större delen av dotterns barnmat själv (hon är 8 månader).

Insåg att frysa in i plastlådor inte var en god idé med tanke på BPA. Jag värmer i micro på porslinstallrik. Låg temperatur.

Hur förvarar ni er hemlagade barnmat?

Jag överväger att handla silikonformar i portionsformat från barnmatsburken.se. Då får den infrysta lilla cylindern plats i en barnmatburk. Det är ju fiffigt när man ska ta med sig barnmaten - att förvara i glasburk. Dessutom får två maträtter plats och då kan jag ju kombinera ihop min måltidö. Använder redan iskubsformer i silikon till efterrätter och purrér. Men om 10 år kanske det kommer en rapport om att det är skadligt att använda silikonformar också? Porslin kanske är the shit? Är det någon som testat silikonformerna från barnmatsburken.se?

Hur tänker ni andra överambitiösa (ja, för det tycker nog några att detta är) hemmalagande föräldrar?  

Tack på förhand för utbyte av tankar och erfarenheter! 

• Svar på tråden Egen barnmat - hur förvarar ni?
  • Alvi

Glas är alltid the shit, och jag fryser in i urdiskade barnmatsburkar.

Dock fryser jag bara in våra rester så några superlass med storkök blir det ju aldrig, annars skulle fet kanske inte få plats.

• LilaRos

Urdeskade barnmatsburkar, både de i glas i de i plast. Sen använde jag kakformar i aluminium med.

• Knackamackadam

Jag lägger upp portioner i högar på en bricka. Fryser in. Lägger bitarna i fryspåse. Tar fram en portion och värmer. Fryser ner några portioner i små plastlådor för att kunna ha med mig, men annars går det bra att ta med sig en "bit" mat i påse också. Små skålar attlåna finns ju oftast dit man ska.

• LilaRos

Använde plastburkar ämnade för mat köpta på biltema också, 6st för 20:- tror jag det var, Lagom storlek för en barnportion när han blev runt året

• vivianne

Vanliga bullformar i papper har jag använt. Gör man lite fastare puréer kan man trä en plastpåse över en skärbräda, klicka på purén och stoppa i frysen. När de fryst är det bara att vända plastpåsen ut-och-in, ta bort skärbrädan och få en påse full med "barnmatsklumpar". Sen spä dem vid värmning om det behövs.

Har också använt barnmatsburkar för att det är så praktiskt på språng.

Mina barn har övergått till plockmat och vuxenmat så snabbt så det har verkligen inte varit lönt att köpa en massa specialattiralljer

• La Lola

Jag frös in maten i aluminiumformar (såna för mazariner/muffins) och stoppade sedan dessa i tättslutande påse.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Oförglömlig

Jag köpte som små skålar från Coop med lock till som finns bland övriga barn saker. Dessa frös jag in i och kunde ta med. Frös även in i påsar. Och mindre burkar.

• naggista

barnmatburkar - orolig att det frysta innehållet skulle expandera i frysen och spränga burken? ingen som varit med om det? det verkar onekligen praktiskt..

hur tänker ni om bpa i barnmatslocken. har ni skaffat andra lock och i vilket material?

bra tips med bullformar. har övervägt att inhandla silikonmuffinsformar.. 

men superbra att ha med i en barnmatsburk om ska iväg någonstans..

tack för alla svar!

super med än mer erfarenheter och tips!  

Svar på tråden Egen barnmat - hur förvarar ni?