• Anonym (Rättslös? eller?)

gemensam vårdnad

Nybliven pappa som inte bor med mamman.

Mamman vill inte att jag ska ha rätt till gemensam vårdnad och hon tycker inte jag har rätt att veta någonting om hur hon tänkt och planerar för barnets framtid...vill överhuvudtaget inte prata eller diskutera dessa saker!

Är detta rätt eller? att utestänga barnets far från allt som rör barnet och dess framtid?
    Har en 4årig son sen tidigare som jag har en underbart god relation till på halvtid.Vill kunna skapa samma goda relation mitt nya barn!

Anledningen till att hon vill ha ensam vårdnad är vad jag kan förstå endast av egoistiska själ....hon vill inte dela med sig av föräldrardagarna samt ensam bestämma allt som rör barnet och dess framtid! 

• Svar på tråden gemensam vårdnad
  • Anonym (insatt)

Be att ni går på samarbetssamtal och pratar igenom hur ni skall kunna vara föräldrar för ert barn utan att bo tillsammans .....

• h8him

Börja med samarbetssamtal i familjerätten och fungerar inte det måste du fundera på om du vill lämna in en stämning till tingsrätten.

Har kontaktat familjerätten och dom ska kalla oss till möte och samtal....så får vi se hur det går där?

Nu är det tvärnobben från modern som vägrar prata med mig eller svara på sms om när jag får träffa vårat barn!!
    Och detta på grund av att jag väckt frågan om gemensam vårdnad och ställt frågor om hur hon tänkt och planerat
    för vårt barns framtid! hon tycks tycka att jag inte har med det att göra och ska hålla mig borta och tiga!

Jag är förtvivlad och mår mycket dåligt över det som händer och hoppas verkligen att vi får till ett möte med familjerätten mycket snart!!

Hon har oxå dragit igång en smutskastningskampanj på facebook,där hon skriver osanningar och låter sina vänner  håna och bespotta mig!!   

• Anonym
    Anonym (Rättslös? eller?) skrev 2012-06-07 20:34:49 följande:

Nu är det tvärnobben från modern som vägrar prata med mig eller svara på sms om när jag får träffa vårat barn!!
    Och detta på grund av att jag väckt frågan om gemensam vårdnad och ställt frågor om hur hon tänkt och planerat
    för vårt barns framtid! hon tycks tycka att jag inte har med det att göra och ska hålla mig borta och tiga!

Jag är förtvivlad och mår mycket dåligt över det som händer och hoppas verkligen att vi får till ett möte med familjerätten mycket snart!!

Hon har oxå dragit igång en smutskastningskampanj på facebook,där hon skriver osanningar och låter sina vänner  håna och bespotta mig!!   

Print screena det hon skriver. Gör polisanmälan. Lämna in stämning om gemensam vårdnad.
  • pandyb

Att skriva på Facebook är ju inte direkt smart av henne, använd det emot henne i ev. Tvist.
    Är barnet fött än?

pandyb skrev 2012-06-08 01:57:49 följande:
    Att skriva på Facebook är ju inte direkt smart av henne, använd det emot henne i ev. Tvist.
    Är barnet fött än?

Ja absolut har jag skrivit ut det och sparat alla sms och sånt...

Ja barnet är fött och jag fick träffa barnet några gånger,men efter att jag skrivit på faderskapet har det varit nobben!! 
  • Persona

Du kommer greja det, har du en bra relation med ditt andra barn kommer du lätt få gemensam vårdnad ... trist att hon ställer till det. Du får hoppas att mamman lugnar ner sig efter en tid med bebisen, hon kanske är överdrivet knutet till det just nu när när det är en så liten bebis

Persona skrev 2012-06-08 21:40:38 följande:
    Du kommer greja det, har du en bra relation med ditt andra barn kommer du lätt få gemensam vårdnad ... trist att hon ställer till det. Du får hoppas att mamman lugnar ner sig efter en tid med bebisen, hon kanske är överdrivet knutet till det just nu när när det är en så liten bebis
    Jo visst förstår jag att mamman är väldigt knuten till barnet just nu och barnet i stort behov av sin mamma nu och minst ett halvår framöver....Men att stänga ut mig helt och inte ens prata med mig känns inte helt normalt!!
  • Anonym (^^)
    Anonym (Rättslös? eller?) skrev 2012-06-07 20:34:49 följande:

Här har du all rätt att kämpa för ditt barn!
    Jag har nyss gått igenom en tvist, med en pappa som inte samarbetade. Jag "vann".

Här är det samma sak, mamman samarbetar inte med dig och du kan stämma henne i frågan om barnet. Du har rätten på din sida att få träffa ditt barn! 

Blir ni kallade på samarbetssamtal och hon inte kommer på tiden, har hon allt emot sig!
    Ring ett ombud, få råd, prata med familjerätten....

Lycka till!
  • Barbamamah

Grattis till barnet! Mamman till ditt barn låter lite omogen i mina öron och barnet har rätt till umgänge med dig. Men jag skulle råda dig att ta det lite chill nu och avvakta tills du vet vad samarbetssamtalen kan ge för resultat. Hon tar kanske sitt förnuft till fånga när ni får diskutera med en utomstående. Sedan är man hormonell och känslomässigt instabil efter en förlossning och med en nyfödd så hon behöver kanske bara landa i sitt moderskap först. Det bästa är ju om ni kan enas och samarbeta istället för att tvista i domstol så ge det en chans först.

Svar på tråden gemensam vårdnad