• reflexkatt

När blir vikten ett problem?

Misstänker att jag har PCO. Har glesa menstruationer och när jag väl har dem är de i stort sett obefintliga, tunnhårig, behöver noppra bort hår på läppen, grov behåring på ben och armhålor, typiska bullmagen. är grov på något sätt i kroppen..

Min fråga; jag är 163 och väger ca 67 kg, har storlek small och medium i kläder. Är vikten ett problem, jag är osäker på det! Jag ska träffa en gyn om några veckor och ta lite tester. Tror ni att gyn kommer att säga att jag ska gå ned i vikt? Jag är ju inte smal, men inte heller direkt mycket överviktig. Några kilo kunde jag gärna få bort, mest för utseendets skull.

Vad tror ni om min vikt?    

• Svar på tråden När blir vikten ett problem?
  • honeybaby

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara ett problem då ditt bmi ligger inom det normala.

• BuoBä

Det är möjligt att det skulle bli bättre av några kilos viktnedgång. PCO:n vet inte var gränserna för BMI går och det är möjligt att din nuvarande vikt är "för mycket" för just dig.

Det är också möjligt att vikten inte spelar någon roll alls eftersom det finns pinnsmala personer som ändå har problem på grund av PCO.

Om vi ändå ska prata BMI så får jag det till att du för närvarande ligger på ca 25 och det är den övre gränsen. Så om du vill prova att göra något själv medan du väntar på din tid hos gyn kan du kanske se över din kost och motion med mål om att på sikt gå ner ett par kilo. Det är ju inte skadligt på något vis (så länge du inte hetsbantar) och hjälper det så är det ett väldigt billigt sätt att minska besvären.

• reflexkatt

Tack för svaren!! Jag tror inte heller det är någon nackdel att gå ned i vikt, har nog tänkt att gå ned till ca 60 kg.
    Det värsta är att jag har extremt svårt att gå ned i vikt, jag äter aldrig godis, läsk, snabbmat m.m.och tränar regelbundet men ändå sitter det som berget Kan det också vara ett symtom??
     Men jag tror att jag behöver ha lite tålamod och minska portionerna. 
    Äter LCHF då jag är kraftigt sockerberoende och en riktig kolhydratsjunkie och det har blivit mycket bättre med det med denna kost.

• BuoBä

Det rekommenderas att dra ner på kolhydrater om man har PCO, så du är på rätt väg. Om gyn bekräftar dina misstankar kan du fråga om du kan få Metformin utskrivet. Det hjälper många med PCO att gå ner i vikt. Sök här på FL så kan du läsa om det.

• Emms1984

Har med haft mycket svårt att gå ner i vikt och har pcos. Vet andra som har lika svårt och när jag pratade med en läkare om det så sa denna att det är typiskt för oss med pcos. Men som BuoBä skrev be om metformin om du har pco, det kan hjälpa. På mig gjorde det inte men på andra har det. Lycka till! 

Svar på tråden När blir vikten ett problem?