• S Rydin

Vilken ponny ska jag välja?!

Funderar på att köpa en ponny till våra barn, men vet inte om jag ska köpa en a- eller b-ponny. barnen är 3 och 6 år gamla och jag vill ju att dom ska kunna ha sin ponny länge...

Vad skulle ni välja?! 

• Svar på tråden Vilken ponny ska jag välja?!
  • MammaRebecca

Jag skulle välja en B-ponny. Dock så ska ju aldrig barnen rida själva när de är så små. Utan bli ledda av någon, då kan de ju vara en hur stor häst som helst. Men en B-ponny tycker jag. När 6-åringen blivit van & så så kan hon börja rida själv såsmåningom. 

Har ingen aning om varken din eller barnens hästvana, men så tycker jag iaf. En liten shetlandsponny skulle väl vara bra. Den klarar tunga vikter så även när de blir större, dock så är de ganska studsiga och de "växer fort ur" den. Men skaffa två vettja, en B-ponny & en shetlands som sällskap! Glad

Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle!
  • Dr Mupp

B-ponny, bekvämare att rida då steget är längre, lättare att hitta bra utrustning, och räcker som sagt längre. Köp gärna en som är inkörd eller kör in hästen så kan den få mer motion än bara ledas runt.

Fast det är klart jag red shettis till jag var femton, dock endast  skogluffande de sista åren. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Nicali

Ett litet Russ skulle kanske passa perfekt Starka tåliga och vänliga. Sen kan ni vuxna ju köra oxå

• lelodi

En liten B-ponny!
    Vi har köpt en shettis ändå, barnen är mellan 5 månader och 4 år (kusiner). Men det är ju värdelöst med tanke på fångrisk osv, vi har bara halvblod i övrigt. Shettisar kan ju vara rysligt ouppfostrade också, allra helst om de bara hanterats av barn. Den vi har är dock bara hanterad av vuxna, så det funkar bra hittills.

Men nästa ponny kommer bli en B-ponny. Vi kommer höra med de lokala ridskolorna om de har någon gammal "räv" som vill bli pensionär. Ridskoleponnyer är ju såååå underbara, de tolererar så otroligt mycket mer!
    Lycka till! 

• lelodi

Och att köpa en inkörd (eller köra in själv om man har den kunskapen) är GULD! Då kan fler barn delta samtidigt, ponnyn får mer motion, för tjockisar verkar de bli bara de andas mat .
    Jag ska försöka köra vår shettis med barnen till dagis när det är dags. Det är ett par kilometer ute på landet och det tror jag blir skoj både för henne och barnen! Vi är tre familjer som är väldigt nära och alla kommer ha barn i dagisålder inom ett par år.  

• Musen

Jag tycker också b ponny. Nu vet jag ju inte din storlek eller ridvana men en b ponny kan en liten vuxen rida så att den behålls musklad och tränad. Jag har en b ponny och det funkar fint och en liten miniatyr häst som barnen kan sitta på :)

• cajsasmamma

Bäst är det att hitta en trygg och stabil ponny, sen om det är en A eller B-ponny spelar inte så storroll. Min dotter på 8,5år rider just nu ponnyer som är ifrån 95cm till 148cm , men är dock kort bara 122cm.

Och som många skriver här så köp en som är inkörd. Då kan man röra på sig och man minskar risken med fång samt att man får en mycket trevligare ponny oftast när man rör på den. 

• Annika gbg

S Rydin: Har det blivit någon ponny?

Jag är i samma funderingar.
    Mina tjejer är 4 och 6 år och ganska korta (100 och 110cm). Jag kollade i en tabell och 6 åringen kommer att vara ca 130 cm när hon är 10 år (samma som hennes kusin på 8½ år är nu).
    Jag har hittat en jättesöt welsh på 110 cm. Har fått film och bilder när en som är 130 cm rider och det ser jättebra ut. Hon som äger den är 160 cm och rider den ibland (har sett film på detta och det är klart att hon är stor men det verkar ändå funka i tillridningssyfte (jag är själv 160cm)).
    En annan hästmamma tyckte att ponnyn var något liten då hennes dotter som är 6 år har en ponny på 125 cm. Men det måste väll ändå vara ok att köpa en ponny att ha i 4-5 år? En mindre funkar ju lite bättre till lillasyster också.  
    Eller borde jag satsa på en lite större?

Svar på tråden Vilken ponny ska jag välja?!