• Anette1

Tonårsdottern tycker inte om sambon

Har sambo sen ca 8 år tillbaka. Mina barn har alltid tyckt om honom. Men sen ca 2 år tillbaka så är min dotter, snart 16 år, mest irriterad på honom. Vi har pratat om det men hon tycker mest att han är irriterande och att han lägger sig i. Det här har ju så klart skapat problem mellan mig och sambon. Jag tycker ju såklart att det är  jobbigt och vet väl inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta. Vet ju inte om det är en tonårsgrej. Ibland kommer dom väldigt bra överens och pratar om allt och skrattar. Helt plötsligt så bara vänder hon och blir jätte arg. Är det nån som har liknande problem eller vet nån bra lösning?

• Svar på tråden Tonårsdottern tycker inte om sambon
  • Khaleesi

Om det är någon annan som har problem med att en 16-årig hemmaboende dotter är sur och tvär och tycker att ena föräldern (även om det nu är en bonusförälder9 är skitjobbig och inte fattar nånting? Hm. Få se... Det låter faktiskt lite bekant.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • tjej87

Jag skulle tro att de tär en tonårsgrej. Hon är på väg att bli vuxen (känner sig förmodligen vuxen redan nu) och vill inte att ni lägger er i. Det är nog lättare för henne att ta ut det på "styvpappan" också eftersom han ju faktiskt inte är hennes pappa och hon kanske därför tycker att han inte borde lägga sig i öht.

• Norrland84

Helt normalt, jag var lika dan med min "styv"pappa, och nu då jag är vuxen är vi nära igen :) Man måste ha alltid ha någon att få alla ens tonårshormoner att gå ut över, och då är mammas kille perfekt offer :)

• hallandsliv

Eller pappas fru, det är bara att välja en som inte "riktigt" ingår i familjen, men som ändå är väldigt nära i vardagen och har inflytande över tonåringens liv till viss del.

Tror inte det beror så mycket på varken dig eller din sambo utan mest på att dottern är tonåring.  

• Rosabollen
    Anette1 skrev 2012-06-05 10:54:15 följande:
    Har sambo sen ca 8 år tillbaka. Mina barn har alltid tyckt om honom. Men sen ca 2 år tillbaka så är min dotter, snart 16 år, mest irriterad på honom. Vi har pratat om det men hon tycker mest att han är irriterande och att han lägger sig i. Det här har ju så klart skapat problem mellan mig och sambon. Jag tycker ju såklart att det är  jobbigt och vet väl inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta. Vet ju inte om det är en tonårsgrej. Ibland kommer dom väldigt bra överens och pratar om allt och skrattar. Helt plötsligt så bara vänder hon och blir jätte arg. Är det nån som har liknande problem eller vet nån bra lösning?
    Jag var i den sitsen. Och det är som alla säger, en sur och tvär 16åring- oavsett om det är hennes pappa eller ej.

Min mamma träffade sin nuvarande man när jag var 8, och självklart när jag var 16 så var jag sur och tvär, och det kändes lättare att lägga över allt på honom för att han inte var min "riktiga" pappa.
  • Anette1

Tack känns ju bra! Det var väl så jag trodde med men ingen i ens närhet har ju problem med sin tonåring utan alla är ju så charmerande, trevliga och hjälpsamma.

• tjej87
    Anette1 skrev 2012-06-05 12:51:33 följande:
    Tack känns ju bra! Det var väl så jag trodde med men ingen i ens närhet har ju problem med sin tonåring utan alla är ju så charmerande, trevliga och hjälpsamma.
    När du är i närheten kanske ja... Men när det bara är familjen hemma är det nog många 16-åringar som är väldigt sura och tvära :P
  • Norrland84

Låter precis som du beskriver mig som tonåring!
    Alla mammas vänner tyckte jag var såååå fin och duktig, om mamma hade beskrivit mig hade det nog låtit annorlunda, skrek och kastade dörrar, och grät varannan dag och var dum med små syskonen Flört 

Sedan ändras allting, och man blir "människa" igen, nu kan jag och mamma skratta åt alla dumma bråk. 

Svar på tråden Tonårsdottern tycker inte om sambon