• Ezereht

Hur gamla var ni och hur gick allt?

Hej!

Hur gamla var ni när ni fick etta första barn?
    Hur lång tid tog det innan du blev gravid, hur gick det med ekonomin?

Om ni var under 25 år gammal när ni fick ert första barn hur tog eran släkt det, och hur har ni det idag?

• Svar på tråden Hur gamla var ni och hur gick allt?
  • villvillvill

Jag var 23 min sambo 28. Andra "försöket" tog de sig på.
    Ekonomiskt sätt bra man får se till att lägga undan redan i början så man inte får alla kostnader när barnet väl kommer och allt skall inhandlas.

Alla runt omkring oss tog de bra. De kände nog på sig att vi inte skulle vänta allt för länge.

• Nangijala

Jag var 22 år när jag fick första barnet.. båda två läste på högskolan, jag var mitt i min utbildning till sjuksköterska och sambon skulle bli klar i juni 2010 (bebis beräknad till mars -10). Våra släktingar tog det jättebra och var engagerade genom hela graviditeten och avgudar sitt barnbarn. Men eftersom jag inte jobbat nått innan jag började plugga så fick jag ingen vidare mammapenning (200kr/dag) så det var tajt från mars-juni sen så fick sambon jobb och det gick lite lättare allting. Nu så väntar vi bebis nr 2 och ekonomin är ännu tajtare för jag är sjukskriven och sambon fick lämna sin tjänst i januari pga lågkonj. Men vi kämpar på och klarar oss fint ändå, vi har så att vi klarar oss men inte mer än så!

• Furstinna

Jag va 20 men anser inte att jag är en ung förälder. Jag belv oplanerat gravid trots minipiller och p-psruta. Båda våra familjer blev jätteglada. Ekonomin har aldrig varit ett porblem. allting är kanon idag. Jag antar jag har det som som de flesta andra som får barn oavsett ålder. Åldern har aldrig varit ett hinder, har väl varit nån bitterfitta som försökt att kläcka ur sig något mindre trevligt men oftast är de själva så osäkra i sina föräldraroll och känner väl någon form av avundsjuka över att jag lyckats men inte dom.

• many87

Jag å sambon var 24år när dottern föddes, vi hade då försökt i 3år att bli gravida.
    Alla tyckte de var jätte kul. eftersom vi varit tillsammans så länge å hade jobb å egen gård.
    Ekonomin har inte varit några problem, vi handlade allt pö om pö, även om vi inte börja så  tidigt pga rädsla att något skulle gå fel, vi köpte tex inte babyskyddet utan hyrde de på bvc, (mycke billigare)

• Mamsterbabe

Jag var 20 & sambon 21 när vi fick vår son, som snart fyller 2. Vi hade försökt i ett år när det äntligen tog sig. Familjer & släkten tog det bra & allt har gått finemang! Vi bodde i en 3a till sonen var 1,5 år & nu bor vi i en 4a & väntar barn nummer 2 :)

• Dr to be

Jag är 24 och min man 27 och vår dotter föddes i mars. Jag har läst 7 av 11 terminer på läkarprogrammet och min man har ett heltidsjobb (fast anställning). Jag blev gravid på andra försöket - så ja, hon var planerad.

Mina föräldrar blev lite chockade, de hade gärna sett att jag pluggade klart först men de blev samtidigt glada och de stöttade oss genom hela graviditeten och deras barnbarn är nu deras ögonsten . Min mans föräldrar blev bara glada och de är lika kära i vår dotter som mina föräldrar är.

Ekonomin är okej. Vi klarar oss utan större problem. Min fp blir inte den bästa men det kommer att fungera fint ändå.

Idag har vi det jättebra (vi gifte oss 11 dagar innan dottern föddes) och vi planerar fler barn samt hus i framtiden

• Nesss

Jag var 18 när jag blev gravid med första och 19 när han föddes, det tog sej månaden efter jag slutade med p-piller och alla nära och kära tog det jättebra och blev superglada

Idag har vi det super, är gifta och fick en liten till efter 18 månader

• lovegivespower
    Vad klassas som ung förälder egentligen... Enligt MVC så är det från (tror hon sa) 90a och ner och nästa år blir det väll 91a och ner då. Alltså 22... jag tycker inte man är UNG förälder när man är 23-25 år...när jag tänker ung förälder är det typ 13-21 år annars ganska normalt tycker JAG Solig
  • Edda2

Var 22 bägge då första barnet kom.
    Tog 5 månader innan det tog.
    Familjerna visste hur det var och tog med glädje emot beskedet.
    Ekonomin var bra.

Idag har vi 3 barn minsta 19 mån bägge 30.

Svar på tråden Hur gamla var ni och hur gick allt?