Hur får ni tulpaner att stå?
Mina står och ser fina ut i två dagar, spelar ingen roll var jag köpt dem någonstans... 35 spänn åt skogen varje vecka. Hur gör ni?
Mina står och ser fina ut i två dagar, spelar ingen roll var jag köpt dem någonstans... 35 spänn åt skogen varje vecka. Hur gör ni?
Snittar om och byter vatten varje dag. Har man möjlighet att ställa dem svalt under natten är det oxå bra.
Men är det dåliga tulpaner har det ingen betydelse vad man gör.
/ Petra
Så här gör du för att tulpanerna ska hålla sig
? Köp bara tulpaner som visar ordentlig färg.
? Låt papperet sitta kvar runt tulpanerna. Skär av ca 2 cm och ställ bunten i kallt vatten.
? När tulpanlökarna dragit vatten ca 30 minuter kan de arrangeras i vas med raka vattenspända stjälkar.
? Placera tulpanerna svalt nattetid.
? Undvik att ställa tulpanerna nära frukt som avger etylengas. Detta påskyndar tulpanernas åldrande.
? Fyll på vatten varje dag, tulpaner är törstiga blommor.
(Hittade detta på nätet då jag inte är en tulpanexpert Men jag älskar tulpaner.
Byt vatten varje dag och placera dem svalt och mörkt under natten.
Tänk också på att tulpaner inte vill stå i direkt solljus, nära frukt eller i drag
Snittar och låter de stå med plasten kvar som stöd ett par timmar efter att jag satt dem i vasen. Snittar på nytt efter ett par dar, fyller aldrig vaesn helt upp utan fyller på kanske 5 cm vatten åt gången, använder riktigt kallt vatten, låter dom inte stå för nära en värmekälla. Brukar klara sig nån vecka iaf.
Jag låter dom aklimatisera sig ett par timmar med plasten kvar. Funkar jättebra. Och sen gör jag som Petra72: snittar och byter vatten om än inte varje dag.
Jag lägger i isbitar i vattnet varje dag - typ 2-3 stycken så att de håller sig kalla. Och snittar såklart.
Och, de ska stå kallt vatten inte ljummet inte varmt.
ååå - ääälskar tulpaner - visst är de fina??
Strör lite potatismjöl i blomvattnet
När jag var student och bodde själ med rätt så tomt kylskåp ställde jag in mina tulpaner i kylskåpet på natten. Det gillade dom och var jättefina.
Sen glömde jag ta fram dom ur kylskåpet och dom stog kvar i fyra dagar. Ett jättebra tips om man vill att dom ska hålla länge.
Har man tulpaner som slockar men blomman fortfarande är fin så gör som höstlövet släng in dem i kylen under natten då rättar det upp sig
Snitta, iskallt vatten, släng i ett gäng isbitar då du kommer ihåg det, och häll absolut inte i mer vatten än några cm! Ju mer vatten, desto mer växer de nämligen! De anpassar sin "utveckling" efter vattentillgången. Lite vatten åt gången - långsam utveckling.
Jaha, nu förstår jag ju varför min tulpaner dagen efter inköpet var jätteLÅNGA och hände ut över vasen.
Maken har klagat och komenterat dom sen dag 2, han som annars aldrig lägger märke till något sådant.
Ska spara dessa råden till nästa tulpaninköp!
/Jessica24
Har man för mycket vatten kan de dessutom börja ruttna innifrån. Om tulpanerna redan har dragit vatten i blomsteraffären och man går hem med dem direkt behöver man inte ha plasten kvar.
Tulpaner ska snittas rakt av, alltså inte snett som rosor. De ska ha kallt vatten.
Dessutom, och det viktigaste av allt, om man nu envisas med att köpa sina tulpaner på ICA eller någon mack, så stoppa dem inte bara i en plastpåse! Blommorna får då en värmechock när man kommer in och de brukar då sloka efter bara ett par dagar. Är det riktigt kallt så slår floristen in blommorna väl och ber sedan kunden att inte plocka upp dem direkt när han/hon kommer hem, utan vänta kanske en halvtimme så att de hinner vänja sig vid värmen. Plasten skyddar inte ett dugg mot kyla!
Är själv florist.
har fått tippset att själva bladen inte ska stå i vatten, utan bara vatten så att alla stjälkarna kan suga i sig, detå att de kan stå svalt nattetid, brukar funka med dom tulpaner jag har köpt iallfall