• Malena

Ligga ner och äta

Min dotter som snart är 6 veckor gammal vill inte ligga i min famn och äta från sin flaska. Får hon ligga ner på sängen så går det bra. Jag tycker detta är jätte jobbigt för den mysstunden försvinner. Ligger hon i min famn då fläktar hon med armar och ben och spänner sig, som om hon har ont i magen. I samma veva börjar hon gråta hysteriskt och spotta ut nappflaskan. Ligger hon ner på skötbordet eller sängen (någonstans där det är plant) så går det bra men vi får ta det i omgångar för jag försöker få henne att rapa med jämna mellanrum.. Det känns konstigt att liggande och äta! Någon annan av samma erfarenhet?

• Svar på tråden Ligga ner och äta
  • sallybuse

Men känner hon sig trygg där och äter sin ersättning så låt henne ligga ner i sängen och äta.Huvudsaken är att hon blir mätt och inte blir ledsen.Barnen är ju så olika. Hon ändrar säkert sig när hon blir ett par veckor till.

• Malena

Är lite orolig för jag har läst att barn som äter mat liggandes kan få öroninflamation eller magont. Jag har märkt att hon nu för tiden har mer magknip än vanligt och gråter sig igenom hela flaskan innan läggdags :(

• Annelie 76

Magknipet kommer troligvis bli bättre. Hon sväljer nog mycket luft nu i början, det gjorde mitt pyre. Han rapade som en vuxen som druckit öl ibland av all luft och hade ont i magen. Minifom hjälpte en del (köps på Apotek). Ju äldre han blev desto mindre luft svalde han. Vid 5-6 månader ungefär behövdes inte Minifomet mer för då svalde han inte luft längre.

När det gäller matningen så gör som hon tycker är bäst. Rätt som det är ändrar hon sig och du får göra nåt annat. När det gäller myset så har du ju fler tillfällen att mysa än vid matning. Det finns inget som är mysigare än att ha en bebis sovande i famnen så hitta andra njuttillfällen bara... Titta på TV med en sovande bebis på magen är hur härligt som helst.  

• Malena
    Annelie 76 skrev 2012-06-02 23:31:53 följande:
    Magknipet kommer troligvis bli bättre. Hon sväljer nog mycket luft nu i början, det gjorde mitt pyre. Han rapade som en vuxen som druckit öl ibland av all luft och hade ont i magen. Minifom hjälpte en del (köps på Apotek). Ju äldre han blev desto mindre luft svalde han. Vid 5-6 månader ungefär behövdes inte Minifomet mer för då svalde han inte luft längre. När det gäller matningen så gör som hon tycker är bäst. Rätt som det är ändrar hon sig och du får göra nåt annat. När det gäller myset så har du ju fler tillfällen att mysa än vid matning. Det finns inget som är mysigare än att ha en bebis sovande i famnen så hitta andra njuttillfällen bara... Titta på TV med en sovande bebis på magen är hur härligt som helst.  

Tack för uppmuntran ;) Skön med människor som kan få en att se positivt på saker istället för negativt! :)
Svar på tråden Ligga ner och äta