• Anonym (Orolig)

Till er som påbörjat utredning

Jag börjar bli orolig att vi inte kommer kunna få barn på naturlig väg och därmed kommer att måsta söka hjälp. Men jag undrar hur ni hade det angående med era menscyklar, Har ni regelbunden mens, får ni utslag på ägglossningsstickor trots att det inte vill ta sig? Eller hur har det sett ut för er?

• Svar på tråden Till er som påbörjat utredning
  • Pimpinellan

Det är många år sen jag gjorde utredning,men regelbunden mens har jag alltid haft och äl-testat gjorde jag aldrig innan utredningen för jag har så tydlig äl. Äl-tester är inget bevis heller,vare sig på att man har ägg som ska lossna eller inte har det så det är det man kollar vid utredningen. Det är dock betydligt vanligare att man faktiskt har äl om man har regelbunden mens.

• Pastell

Regelbunden mens i stort sätt, varierar mellan 28-33 dagar men oftast 30. Får inte fullt utslag på älstickor, just därför sökte vi hjälp och då fick jag veta jag har pco. Förmodligen lätt åtgärdat med tabletter som får igång äl. Hoppas bara de funkar på just mig. Min syster har samma problematik men har fått barn genom pergotime

• shellly

Jag började min utredning för 1,5 år sedan och är i dag gravid med tvillingar.

Jag hade väldigt oregelbunden mens ( 2-6 månader i mellan) efter att jag tog ut min hormonspiral.
    Började testa med ÄL-stickor och tyckte det var märkligt att det var så starka varje dag i månaden.

Svaret var att jag har PCO och har alltså inte ÄL regelbundet. Vet faktiskt inte om jag har haft det någon gång.

Fick börja äta pergotime och 4 månader efter start så plussade jag! Nog för att jag visste att det var en ökad "risk" för tvillingar med pergo så kon det som en chock när dom sa att det var två st i magen!

Önskar dig lycka till och ge inte upp!!

• Pastell
    shellly skrev 2012-06-02 15:34:01 följande:
    Jag började min utredning för 1,5 år sedan och är i dag gravid med tvillingar.

Jag hade väldigt oregelbunden mens ( 2-6 månader i mellan) efter att jag tog ut min hormonspiral.
    Började testa med ÄL-stickor och tyckte det var märkligt att det var så starka varje dag i månaden.

Svaret var att jag har PCO och har alltså inte ÄL regelbundet. Vet faktiskt inte om jag har haft det någon gång.

Fick börja äta pergotime och 4 månader efter start så plussade jag! Nog för att jag visste att det var en ökad "risk" för tvillingar med pergo så kon det som en chock när dom sa att det var två st i magen!

Önskar dig lycka till och ge inte upp!!
    Grattis ! Solig
Svar på tråden Till er som påbörjat utredning