• Anonym

Snälla hjälp. ang. dödsbo

Min pappa gick bort förra året och vi är tre systrar varav två är väldigt ung.
    När dödsboet skulle delas upp så frågade mamman till ena systern om dom fick ta teven då dom ändå behövde köpa en ny. Dom skulle köpa den av oss. Dom hämtade teven och skulle betala någon vecka senare blev det bestämt.
    Inga pengar fortfarande. Den var ett halvår gammal och köpt för 23000. Så det är knappast något vi skänker bort.
    Det var inte ens min syster som skulle ha den. Det borde ju vara som muntligt avtal eller?
    Vi var två som hörde att den skulle köpas av oss barn. Kan jag polisanmäla henne? Finns det något annat jag kan göra? Min andra syster är bara tolv år och helt sjukt att dom lurar henne. Vart är mänskligheten på väg?

• Svar på tråden Snälla hjälp. ang. dödsbo
  • Anonym

Tänkte tillägga att jag har kvar kvittot på den.
    Finns det någon advokat eller polis här som vet om det är möjligt att göra nåt?
    Jag vägrar låta henne ta den gratis. Just för att det är hon.Hon gjorde inte min pappa mer än ont.

• Vinterankan

Har du påmint om pengarna? Antar att dödsbouppdelningen inte är klar så det borde väl bara vara att säga till den som har hand om den att teven ska räknas in i det som den systern får så kan det regleras den vägen.

• Anonym

Gå till en jurist och diskutera läget. T.ex Familjens Jurist är ett företag som man kan anlita för göra bouppteckningar osv. 

• grind

Herregud. Lös det här på VANLIGT sätt.

Ring och prata med dem helt enkelt.

Att blanda in jurister och polis i ett sådant här ärende är idioti. 

• grind
    Vinterankan skrev 2012-06-02 09:02:09 följande:
    Har du påmint om pengarna? Antar att dödsbouppdelningen inte är klar så det borde väl bara vara att säga till den som har hand om den att teven ska räknas in i det som den systern får så kan det regleras den vägen.
  • Anonym

Men snälla jag har försökt prata med henne många gånger. Hon svarar inte.
    Därför jag behöver hjälp för att veta hur jag ska gå vidare. Hon tänker inte betala!
    Vi gjorde allting utan jurist. Då det inte fanns andra tillgångar.
    Klart som fan att jag har försökt. Det har gått ett år nu

• Tramsa
    Anonym skrev 2012-06-02 10:17:54 följande:
    Men snälla jag har försökt prata med henne många gånger. Hon svarar inte.
    Därför jag behöver hjälp för att veta hur jag ska gå vidare. Hon tänker inte betala!
    Vi gjorde allting utan jurist. Då det inte fanns andra tillgångar.
    Klart som fan att jag har försökt. Det har gått ett år nu
    Var tvn den enda tillgången i boet som hade något värde?
  • Anonym

Nej, det är uppdelat så att jag och min minsta syster har saker värderat till knappt 5000kr var.
    Den andra systern bor inte ens hos sin mamma, så det är inte hon som har teven.
    Annars hade det varit annat.

• Ess
    Vinterankan skrev 2012-06-02 09:02:09 följande:
    Precis. Frågan är bara om dom skrev något papper på att dom fick ta tvn. Både så att dom kan bevisa att dom faktiskt har tvn och att det inte var en gåva.
  • Anonym (tips vid försäljning av dödsbo)

Hej
    Jag använde mig av Familjens Bohagstjänst
    Dom köper dödsbon i hela skåne
    ofta när man delar upp ett hem uppstår oftast tvister
    folk blir ovänner på grund av materiella ting
    när vi skulle sälja vårt dödsbo valde vi sälja allt till Familjens Bohagstjänst
    så dom kom och köpte hela hemmet
    ska ni sälja ett dödsbo kolla med om här först
    dom gör värderingar av hemmet eller dödsboet
    så får ni en riktig värdering av dödsboet
    www.bohagstjänst.se
    eller direkt länken
    bohagstjanst.se/salja-dodsbo/

Svar på tråden Snälla hjälp. ang. dödsbo