Tips tas tacksamt emot!
Hej jag skulle gärna vilja ha tips från er som har tonårs barn.Jag har en dotter som blir 13 i vinter och jag vet snart inte vad jag ska göra längre.
Hon tror hon är vuxen och beter sig precis som det behagar henne.
Hon är kaxig,uppkäftig,bryr sig inte om man sätter regler och gränser,svarar emot hela tiden,och lyder inte alls.
Hon har aldrig kallat mig något dumt...men häromdagen kom det...på sms men iaf...idiot skrev hon.
Och jag tar väldigt illa viid mig för det är totalt respektlös i mina ögon.
Vi har försökt va hårda,konsekvensa,satt regler,låtit hon få göra saker,få saker ja provat allt...men hon lever sitt eget liv.
Jag försöker se henne som att hon börjar bli stor och behandlar inte henne som ett litet barn...men samtidigt är hon inte vuxen och behöver regler och gränser.
Men vi har gett henne mobil förbud,data förbud,utegångs förbud, kompis förbud....INGET biter på henne.
Hon rycker på axlarna...sen kan hon smita ut ändå ett tag och vad gör man då?
Jag har sagt till ordentligt och tagit tag i hennes arm för att visa henne upp på rummet,men då skriker hon misshandel och jag ska anmäla dig osv.
Så vad gör man?
Men det e ok för henne att hon slår till mig och säger idiot osv det ser hon inte på samma sätt.
Och ger jag henne förbud tex att jag tagit hennes telefon,ja då e det MITT fel att hon kommer hem 2,5 timmar efter hon slutat skolan och jag oroat ihjäl mig,för hon kunde ju inte ringa och tala om det till mig.
Jag känner mig maktlös,jag vet inte hur jag ska hantera detta längre,och det känns som det kvittar hur jag gör.
Mellan varven är detta en underbart go töss som ställer upp och hjälper till när jag ber henne.
Så det känns som hon är två personer,för hon byter skepnad på ett kick...:)
Tacksam för info om hur man hanterar sin tonåring!
Mvh Jenny