• Anonym (sorgsen)

knäckt mamma

har skrivit i detta forum tidigare och vill skriva av mig igen.
    efter nästan ett år av bråk så har allting rasat.
    dotterns pappa mer eller mindre avskyr mig och ringde igår och skrek att jag aldrig skulle ringa honom igen och att jag förstörde hans liv.
    helgen innan det så bröt han ihop och dottern fick åka med farmor tills jag kom och hämtade.

vi har skrivit umgängesavtal hos familjerätten och jag trodde verkligen att allting skulle funka efter det,
    jag får inte ringa eller sms:a för då blir hans nya tjej vansinnig.

hon är involverad i vårt föräldraskap och vill att jag ska prata med henne och diskutera semestern?

han har vid ett tillfälle gråtit i telefonen och antytt att han ska ta livet av sig.
    och så vidare och så vidare..

när han ringde igår fick jag bara nog.
    jag orkar inte mer.
    så jag kontaktade familjerätten och efter ett långt samtal rådde de mig att stoppa allt umgänge med pappan över sommaren.

så nu sitter jag här och försöker få ordning på mig själv och förbereda mig på att berätta för vår underbara unge att hon inte får åka till landet,eller träffa pappa eller någonting över sommaren.

jag är otroligt knäckt över det här, hon avgudar sin pappa. och jag önskar så att de hade en stabil relation.
    hur fan kunde det bli så här?
    jag fattar ingenting.
    pappan och hans nya ska få barn i sommar och nu kommer min älskling missa det. hur ska jag berätta det här på ett bra sätt för henne?
    det ligger på hans bord nu att kontakta familjerätten för att få igång umgänget igen.

så nu är jag helt maktlös och kan inte fixa det här för min fina unges skull.

• Svar på tråden knäckt mamma
  • Anonym

Stoppar du umgänget kan du bli stämd för umgängessabotage...mamma ska aldrig lyssna på fr när de säger så!! Det kommer bara bli negativt för din egen del och framför allt för dottern som verkligen älskar att få vara med sin pappa. låt inte ert bråk gå ut över dottern!

• Anonym (sorgsen)
    Anonym skrev 2012-06-01 14:07:22 följande:
    Stoppar du umgänget kan du bli stämd för umgängessabotage...mamma ska aldrig lyssna på fr när de säger så!! Det kommer bara bli negativt för din egen del och framför allt för dottern som verkligen älskar att få vara med sin pappa. låt inte ert bråk gå ut över dottern!
    hur ska jag annars skydda vårt barn?
    och ska man inte lyssna på familjerätten?
    ska jag vända mig till tingsrätten då direkt istället?

någon som varit med om ngt liknande?
  • Anonym (Sofia)

Men varför måste du prata med bonusmamman om semestern? Om hon verkligen inte vill prata med dig ta det med pappan istället. Varför vill pappan ta livet av sig mår han dåligt psykiskt? Du verkar ha kontakt med farmorn kan hon hjälpa er så pappan och dottern kan ses där?

• Kjell2
    Anonym (sorgsen) skrev 2012-06-01 14:30:05 följande:
    hur ska jag annars skydda vårt barn?
    och ska man inte lyssna på familjerätten?
    ska jag vända mig till tingsrätten då direkt istället?

någon som varit med om ngt liknande?
    Av vilken anledning rekommenderar FR inställt umgänge? Vad behöver barnet skyddas mot? Att ni bråkar brukar inte räcka för ett stoppat umgänge.
  • Anonym (sorgsen)
    Anonym (Sofia) skrev 2012-06-01 14:37:13 följande:
    Men varför måste du prata med bonusmamman om semestern? Om hon verkligen inte vill prata med dig ta det med pappan istället. Varför vill pappan ta livet av sig mår han dåligt psykiskt? Du verkar ha kontakt med farmorn kan hon hjälpa er så pappan och dottern kan ses där?
    jag har ingen aning, det är hon som vill prata med mig om semestern och säger att pappan mår otroligt dåligt när han har kontakt med mig då han känner sig pressad och som en dålig pappa.

han har under en längre tid mått dåligt psykiskt och senaste helgen vårt barn var där bröt han ihop.
    jag har tyvärr ingen kontakt med farmor annat än när jag hämtade dottern där efter pappans sammanbrott.

jag har informerat familjerätten om att jag gärna kan lämna och hämta där för att vi ska slippa ha kontakt men allt hänger på att pappan kontaktar familjerätten för att de ska kunna gå vidare.

som det är nu tyckte vår handläggare att det låter väldigt jobbigt hela situationen och min prio måste vara vårt barns bästa, alltså tyckte hon att jag bör stoppa umgänget över sommaren.
  • Anonym (sorgsen)
    Kjell2 skrev 2012-06-01 14:39:27 följande:
    Av vilken anledning rekommenderar FR inställt umgänge? Vad behöver barnet skyddas mot? Att ni bråkar brukar inte räcka för ett stoppat umgänge.
    främsta anledningen är att pappan beter sig labilt.
    samt att han inte samarbetar med mig.
    det är jätterörigt och svårt att inte få klara besked,

det dom sa var att pappan måste kontakta dom så vi kan ha samtal igen.
  • Kjell2
    Anonym (sorgsen) skrev 2012-06-01 14:42:00 följande:
    främsta anledningen är att pappan beter sig labilt.
    samt att han inte samarbetar med mig.
    det är jätterörigt och svårt att inte få klara besked,

det dom sa var att pappan måste kontakta dom så vi kan ha samtal igen.
    Innan du stoppar umgänget se till att du har en klar och tydlig, dvs skriflig, rekommendation från FR att du kan stoppa umgänget.

Om ni har ett vettigt schema brukar överdrivet mycket kommunikation inte behövas, finns tider och platser reglerat så räcker det långt. Övrigt nödvändigt kanske kan klaras via email eller någon form av skrivbok som följer med barnet vid överlämning.
  • Anonym (sorgsen)
    Kjell2 skrev 2012-06-01 14:46:24 följande:
    Innan du stoppar umgänget se till att du har en klar och tydlig, dvs skriflig, rekommendation från FR att du kan stoppa umgänget.

Om ni har ett vettigt schema brukar överdrivet mycket kommunikation inte behövas, finns tider och platser reglerat så räcker det långt. Övrigt nödvändigt kanske kan klaras via email eller någon form av skrivbok som följer med barnet vid överlämning.
    jag ska kontakta de på måndag och be om det skriftligt, hade inte en tanke på det nu.
    vi har vanligtvis varannan helg sen skulle han informera mig innan första maj angående semestern.
    det blev aldrig av och efter sammanbrottet förra gången så var vi överens om att jag skulle ha en av hans helger.

jag var dum och kontaktade honom igår angående just semestern då jag fortfarande inte hört något plus att jag ville veta om han trodde att han orkade ha henne som vanligt eller om han behövde mer tid.

sju timmar senare ringde han och skrek i telefonen och idag pratade jag med familjerätten.

men jag ska absolut be om det skriftligt!
  • Anonym (Håller med!)
    Kjell2 skrev 2012-06-01 14:46:24 följande:

Kloka råd!
    Tror för övrigt att ert barn bör få träffa sin pappa oavsett det som har blivit. 
  • Anonym (sorgsen)
    Anonym (Håller med!) skrev 2012-06-01 14:51:39 följande:
    Kloka råd!
    Tror för övrigt att ert barn bör få träffa sin pappa oavsett det som har blivit. 
    ja jag hoppas verkligen detta ordnar upp sig.
    jag tänker att om han får lite tid på sig att ordna allting så kanske han är så pass stabil att han orkar sen.

detta är absolut inget jag vill, samtidigt vill jag inte riskera att vårt barn inte har det bra hos sin pappa.
    det är mycket bråk och tjafs har hon sagt själv och just att hennes pappa inte mår bra är oroväckande.

eftersom familjerätten ansåg att en paus är ett bra alternativ så vill jag iallafall avvakta en vecka eller så och förhoppningsvis hör han av sig och vi kan ordna upp allt igen.
  • Kjell2

Låt pappan sköta sitt och du ditt. Om ni har ett schema och han inte hör av sig avseende semsterändringar i tid så är det schemat som gäller.

Ringer han och skriker så lägg på. Om han ringer be honom skriva istället.
    Sluta ring! Du river bara upp massor av känslor i pappans hushåll. Skriv email eller brev istället.

Du kommer inte få något skrifligt från FR förren de stämt av med pappan och hört vad han har att säga.
    Då du och pappan tydligen inte kommunicerar begränsat är det andrahandsuppgifter du har om hans hälsa och tillstånd. Inte mycket att gå på.

• Anonym (sorgsen)
    Kjell2 skrev 2012-06-01 15:06:01 följande:
    Låt pappan sköta sitt och du ditt. Om ni har ett schema och han inte hör av sig avseende semsterändringar i tid så är det schemat som gäller.

Ringer han och skriker så lägg på. Om han ringer be honom skriva istället.
    Sluta ring! Du river bara upp massor av känslor i pappans hushåll. Skriv email eller brev istället.

Du kommer inte få något skrifligt från FR förren de stämt av med pappan och hört vad han har att säga.
    Då du och pappan tydligen inte kommunicerar begränsat är det andrahandsuppgifter du har om hans hälsa och tillstånd. Inte mycket att gå på.
    ja absolut, jag ska inte kontakta honom via telefon igen.
    jag mailade och bad om att få deras rekommendation skriftligt.
    jag har även mailat all info till pappan och bett honom kontakta vår handläggare.
    hon kan inte göra något förrens han ringer henne.
    jag hoppas på att det kan lösas snabbt!
Svar på tråden knäckt mamma