• Velociped

Bebis vs bäcken...

Hej alla kloka FL-are, jag tänkte be om lite tips... Vi har precis fått tillgång till en sommarstuga som ligger vid en livlig och ström å. Vi kommer behöva lägga ned mycket arbete på husen och omgivningen de närmaste åren och det skulle vara bra om vi båda kunde arbeta så mycket som möjligt. Vi har en liten tjej som idag är drygt fyra månader. Snart kommer hon börja krypa, sen klättra och springa. Min stora mardröm är att hon ska smita ned till forsen, som bara är tio meter bort, och råka drunkna. I många lägen kommer vi kunna ha henne på ryggen, men av säkerhetsskäl inte alltid. Så.... Ge mig tips! Vad kan vi göra för att säkra upp sommarstället? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-01 12:06
    Men satan... Ipaden tillät inte radbrytningar. Ursäkta den jobbiga texten...

• Svar på tråden Bebis vs bäcken...
  • La Lola

Staket?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • strojes

Beror ju lite på hur det ser ut kring huset.
    Enklast är väl om det går att sätta upp staket så att hon inte kan ta sig fram till vattnet. Det kommer ju vara en rätt lång tid framöver som ni kan behöva ett "hinder" för henne de gånger ni inte kan vara precis bredvid henne och ha stenkoll.

• Velociped

Vi planerar att sätta upp ett staket men jag är osäker på om det räcket med ett "vanligt staket" för en livlig busunge med spring i benen? Det är mitt första barn men jag har förstått att barn kan försvinna utom synhåll under loppet av en blinkning...

Sen funderar jag på vad man kan göra under det första året, när det mer är racer-krypande och "pilla-på-allt" som gäller. Skulle nästan vilja sätta henne mitt på gräsmattan i någon liten hage, under parasoll... Samtidigt känns det lite fel att sätta henne i "bur". :P

• Tant Prysselius

Hellre "bur" än bäcken. Jag skulle ha satt upp staket och sen sett till att ha roliga saker för barnet i närheten där jag arbetar så att jag kan ha uppsikt samtidigt. Är man sen bara konsekvent och säger "nej" tydligt när barnen visar rymningsförsök så brukar det ge med sig rätt snabbt. 

Hos oss har barnet fått gå in när de har försökt rymma. Inte så roligt att behöva vara inne i 20 minuter när man vill vara ute och leka och busa. Båda barnen har testat varje dag i 1-2v när de var små, men sen så förstår de vad som gäller och har inte gjort så mera.  

• Tant Prysselius

Sen om ni snickrar så kan ni ju köpa leksaksverktyg till barnet så kan hon få vara med och hamra och såga på en egen bräda, då tycker hon nog det är roligt att vara med er. 

• Velociped

Tant - tack! Vilka bra tips...

Jag brukar inte vara en nojig mamma, men en bit från där jag växte upp fanns en liten liten bäck i vilken det drunknade en treårig pojke när han lekte med sin bror. Detta är något jag inte kan glömma, därav min stora oro. :/

• veh

Sätter ni upp ett typ Gunnebostaket kan iaf inte jag begripa hur barnet skulle kunna klättra över det? Mitt barn är en klättrare av rang, och började klättra innan hen kunde gå... Men fixar inte sådana staket vid snart 3 års ålder. Inte heller den 6-åriga kusinen har lyckats forcera ett sådant staket. (Men kan förvisso öppna grinden själv, vid det här laget...)

Svar på tråden Bebis vs bäcken...