• Anonym

Skäl för ensam vårdnad?

Kort och koncist ska jag sammanfatta läget. Jag har ett barn på 4 ½ år som jag har levt själv med sedan hen var bebis (jag och biopappan har hela tiden haft gemensam vårdnad). Bioappan träffade barnet ett par timmar i veckan fram tills att barnet var ett år, då drygades umgänge ut till varannan månad ungefär. Sedan 2 års ålder (alltså på 2 ½ år) har barnet träffat biopappan sammanlagt 40 timmar varav jag (enligt tingsrättsdom) har varit närvarande alla dessa.

När barnet var 1 ½ år så började vi snurra runt i tingsrätten. Mellan nov 2009-feb 2011 fick vi fem umgängesdomar från tingsrätten, det började med en som biopappan bröt varpå en ny upprättades osv osv.

I februari 2011 var vi uppe i huvudförhandling om vårdnaden, jag hade då stämt biopappan på den pga. grava samarbetssvårigheter. Biopappan lovade då dyrt och heligt att fullfölja umgänget i utbyte mot att jag la ner mitt vårdnadsyrkande och för barnets skull valde jag då att gå med på förlikning, i hopp om att biopappan äntligen förändrats. Detta skedde dock inte utan biopappan dök upp på umgänge ett par gånger och försvann sedan ut i tomma intet.

Sedan april 2011 har biopappan inte hört av sig en enda gång, då bröt han umgänget sist. Barnet lever idag med mig och dennes psykologiska pappa, dvs. min sambo. Barnet har inget minne av sin biopappa.

Jag är nu trött på att inte kunna åka på semester med mitt barn för att biopappan vägrar skriva under passundersökan, trött på förklara för barnomsorg varför faderns underskrift inte är med osv. Jag vill alltså ha enskild vårdnad om mitt barn. Jag har jagat biopappan med blåslampa bildligt talat under flera år i hopp om att få igång ett umgänge mellan denne och barnet, men också för att få diverse underskrifter, utan lycka. Antingen vägrar han blankt men för det mesta så gör han sig helt enkelt otillgänglig.

Är detta grund nog för att återigen stämma honom på vårdnaden? Eller bör jag bida min tid ytterligare för att om ett par år stämma honom och då kunna hänvisa till att hans frånvaro under flera år?

• Svar på tråden Skäl för ensam vårdnad?
  • Kjell2

Ja - samarbetssvårighet är en grund för EV,

Just att vägra skriva på papper om pass, skola mm, om det är vettiga beslut, brukar räknas som samarbetssvårigheter.

• Anonym
    Kjell2 skrev 2012-06-01 11:16:17 följande:
    Ja - samarbetssvårighet är en grund för EV,

Just att vägra skriva på papper om pass, skola mm, om det är vettiga beslut, brukar räknas som samarbetssvårigheter.
    Tack för ditt svar! Jag vet att samarbetssvårigheter kan ligga till grund för ensam vårdnad, men gör just vår situation det? Nu påverkar inte vårdnaden umgänget men biopappans frånvaro under flera års tid borde ju ändå klart och tydligt visa att intresset från hans sida är lika med noll.
  • Betingjärp

Jag tycker att dina skäl låter som att det inte skulle vara några problem att få ev.

• Kjell2
    Anonym skrev 2012-06-01 11:18:21 följande:
    Tack för ditt svar! Jag vet att samarbetssvårigheter kan ligga till grund för ensam vårdnad, men gör just vår situation det? Nu påverkar inte vårdnaden umgänget men biopappans frånvaro under flera års tid borde ju ändå klart och tydligt visa att intresset från hans sida är lika med noll.
    Som jag skrev - "att vägra skriva på papper om pass, skola mm, om det är vettiga beslut, brukar räknas som samarbetssvårigheter."

Bristande intresse och begränsat eller inget umgänge är däremot inget solklart tecken på samarbetssvårigheter.
  • Anonym
    Anne69 skrev 2012-06-01 11:19:00 följande:
    Ja, driv frågan igen. Bättre nu än senare.......
    Är det mer gynnsamt att dra upp det nu än om några år?
    Min oro är att tingsrätten ska vilja få igång ett umgänge igen, något som jag är rädd ska skaka runt barnets hela världen. För biopappan kommer med all sannolikhet inte att genomföra något umgänge igen, utan det han kommer  göra är att dyka upp som lekfarbror ett par gånger för att sedan försvinna igen.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-06-01 11:23:30 följande:
    Är det mer gynnsamt att dra upp det nu än om några år?
    Min oro är att tingsrätten ska vilja få igång ett umgänge igen, något som jag är rädd ska skaka runt barnets hela världen. För biopappan kommer med all sannolikhet inte att genomföra något umgänge igen, utan det han kommer  göra är att dyka upp som lekfarbror ett par gånger för att sedan försvinna igen.
    Risken är inte vad tingsrätten vill utan om vad pappan gör. Han kanske yrkar på umge i samband med att du yrkar på EV.
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2012-06-01 11:26:23 följande:
    Risken är inte vad tingsrätten vill utan om vad pappan gör. Han kanske yrkar på umge i samband med att du yrkar på EV.
    Ja, visst kan han göra det, sannolikheten är nog stor. Och skulle så ske så kommer jag streta emot för kung och fosterland. Jag har slagit knut på mig själv i flera års tid för att försöka få till ett umgänge men gång på gång har biopappan valt att vända barnet ryggen, nu är jag trött på att han ges nya chanser på bekostnad av ett litet barn som blir allt äldre och förstår allt mer.

Men jag ska kontakta min advokat på nytt och höra mig för gällande vad han tror kan ske om jag stämmer biopappan på vårdnaden på nytt.
Svar på tråden Skäl för ensam vårdnad?