• Lunatone89

Uppgiven!

Allt började när jag och min sambo blev ihop för 2 år sedan. Han har en son på fem år som jag älskar mest av allt i hela värden.
    Vi var lyckliga och nykära och familjen fungerade. Sen började helvetet. Min sambos ex vill göra allt för att vi ska må så dåligt som möjligt.
    Det började med en utlandssemester. Hon och hennes nya man bestämde att de skulle åka på semester till mexico och USA och besöka den nye mannens släktingar med barnen i 5 veckor. Vi kände inte att det fanns någon anledning att säga nej. Men från och med resans första dag så gjorde hon sig okontaktbar. Vi var ledsna, besvikna och livrädda över om det hade hänt något. Efter 2 veckor kom ett kort mail om hur underbart allt var och sen hörde vi inget och fick ingen kontakt. När de kom hem så berättade min sambo för henne hur vi hade känt oss men hon var helt oförstående och förstod inte alls varför vi var arga och ledsna. Hon skyllde på att hon inte hade haft med sig laddaren till mobilen och att det inte hade gått att få tag i någon laddare....till en iphone....i USA???
    Sen kom det fram att hon hade skrivit på facebook i stort sett varje dag.

Sen har det bara eskalerat, vi har blivit tvungna att flytta till ett ställe där vi inte vill bo pga att hon har bestämt vart han ska gå på förskolan. Hon flyttade honom från en förskola med ca 15 barn i varje grupp som är mkt ute i naturen och går på promenader till en förskola med ett centralt läge i en stad med ca 25-30 barn i varje grupp och som inte kan göra utflykter pga för lite personal.

Mer saker har hänt som jag varken orkar eller vill ta upp.

Nu har det bestämts att de ska åka på utlandssemester igen (långt bort) i 3 veckor! Varav 2 är min sambos veckor.  Vi kan inget göra......eller?
    Vi är hemskt rädda för att det ska bli som förra gången, kan man skriva något slags avtal att de måste höra av sig?

Det jobbiga är att allt detta bråk påverkar min älskade bonus son för det han som får lida för hennes bråk.  Jag önskar bara att all vore lugnt!!!

Snälla hjälp oss med era kommentarer!

• Svar på tråden Uppgiven!
  • JennyL88

Tror du och din sambo kan gå till familjerätten med det om ni känner att de gått överstyr.
    Lycka till!

• Litet My

Rent lagligt finns det inget som säger att man måste höra av sig till den andre föräldern under sitt umgänge, så vill inte den andre föräldern det så blir det inget.

Tycker okså att föräldrarna skall gå till FR och försöka prata med varandra och försöka komma överens om hur umgänget/kontakten skall se ut. 

• Ess

Har dom skrivit umgängesavtal?
    Han kan säga nej till att hon reser bort under hans veckor. Hon kan iofs göra det ändå, men då kan han samla bevis att hon motarbetar samarbetet och så småningom lämna in om ensam vårdnad pga att hon försvårar samarbetet.
    Dom har ingen skyldighet att höra av sig när dom är bortresta.

Min mans ex gjorde precis likadant, men barnen var så stora att min man resonerade som så att det låg på deras eget ansvar att säga ja eller nej. Man halar inte direkt fram och viftar med avtalet när barnen ligger i övre tonåren..................

Svar på tråden Uppgiven!