• Jeena

Bilbarnstolar - Isofix?

Ahh.. blir tokig. Finns sååå mycket att läsa på nätet men inte just det jag undrar om, hihi..

Sitter o kollar på det här med bilbarnstolar, börjar bli läge snart att byta ut babyskyddet.
    Har Isofix-fästen i bilen och det verkar ju smidigt, men jag fattar inte hur det funkar riktigt.

Är det en lös platta man behöver ha till? Brukar man vara tvungen att köpa den utöver stolen eller ingår den i priset?

Och sen.. om man inte byter bil så värst ofta, är det nån poäng med att använda isofix-fästena? Är en bilbarnstol så krånglig att fästa med bältena att man inte vill göra det mer än en gång?

Funderar på en Brio Zento kan ju tilläggas om nån har erfarenhet av den. (HAR den isofix-fäste ens?)

• Svar på tråden Bilbarnstolar - Isofix?
  • Sweet life

När det gäller bilbarnstolar så brukar dom inte ha separata plattor, utan isofixfästena är satta direkt på bilbarnstolen.

Vad jag vet har brio Zento inte isfix utan vad jag vet är det bara BeSafe Izikid och Axkid Kidzofix som har det...

• Dr to be

Vi har besafes izisleep (babyskydd) med isofixfästen. Den stolen har en separat isofixbas. Och ja- det är så mkt smidigare med bas än med bälte. Izisleep går att använda med bälte oxå men det är lite bök och i mina ögon står den inte lika stadigt.

Jag rekommenderar isofix!

• Sweet life
    Dr to be skrev 2012-05-31 09:43:24 följande:
    Vi har besafes izisleep (babyskydd) med isofixfästen. Den stolen har en separat isofixbas. Och ja- det är så mkt smidigare med bas än med bälte. Izisleep går att använda med bälte oxå men det är lite bök och i mina ögon står den inte lika stadigt.

Jag rekommenderar isofix!
    Fast nu frågade ju TS om bilbarnstol, inte babyskydd. Hon skriver att det är dags att byta ut babyskyddet till en stol... Och då är det bara Kidsofix som går att fästa med bälte.. Alla andra ISOFIX stolar kan man inte fästa med bälte..
  • Jeena

Okej, så det är alltså bara ett fåtal av stolarna som har isofix även fast det, vad jag förstått, ska finnas fästen i alla nyare bilar.. skumt! Trodde det var en möjlighet som fanns på de flesta stolar.

• Sweet life
    Jeena skrev 2012-05-31 09:52:01 följande:
    Okej, så det är alltså bara ett fåtal av stolarna som har isofix även fast det, vad jag förstått, ska finnas fästen i alla nyare bilar.. skumt! Trodde det var en möjlighet som fanns på de flesta stolar.
    Det handlar om att stolarna oftast inte uppfyller säkerhetsklass 2 (upp till 25kg) med ISOFIX utan oftast enbart klass 1 (upp till 18kg).

Sen kan du ju inte använda din ISOFIX stol i en bil utan ISOFIX oftast. Vilket kan vara knepigt om man ska åka med någon som har bil utan dessa fästen..

ISOFIX är inget som bara finns i Sverige utan är ju något som biltillverkarna sätter i alla bilar oavsett land det säljs. I Sverige jobbar vi ju för att alla ska åka bakåt så länge som möjligt upp till 25kg helst. Ute i övriga världen vänder man barnen oftast direkt efter babyskyddet och då finns det fler stolar med ISOFIX, som inte säljs här.
  • Sisisisi

De flesta isofixstolar är bara godkända till 18 kg, vilket är en stor nackdel eftersom barnen bör åka bakåtvända till 25 kg.

Ett undantag är Axkid kidzofix, som monteras 9-18 kg med isofix och sedan med bältet, vilket möjliggör att den kan användas i alla bilar!

Zento har inte isofix.

• Jeena

Sweet life skrev 2012-05-31 09:57:04 följande:
    Det handlar om att stolarna oftast inte uppfyller säkerhetsklass 2 (upp till 25kg) med ISOFIX utan oftast enbart klass 1 (upp till 18kg).
    Jaha, det var mer än jag förstått. Då kanske det inte är nån nödvändighet ändå då med isofixet. Skönt o få lite klarhet i vad det är för nått iaf. Tack för det!!!  Solig
Svar på tråden Bilbarnstolar - Isofix?