• Sixsax

LCHF tappar muskelvikt o gick upp i fett vikt. hjälp och tips!

Ja som sagt har ätit LCHF några veckor. Har tappat 2 kg muskler o gått upp 0,5 kg fett. Någon som har tips ha vad jag gör fel. Åker för mycket fett? För lite fett? För lite protein? Äter ganska mycket ägg o kött o proteinrikt.. Hoppas det är någon som har något tips.

• Svar på tråden LCHF tappar muskelvikt o gick upp i fett vikt. hjälp och tips!
  • Sixsax

Jag har svårt att träna för har småbarn men snabb gång ca 4 km varje dag, ibland lite längre. Har sista tiden sprungit lite intervaller men inga mycke eller långt då jag ej har konditionen till de. Äter frukost, ägg, turkisk/grekisk yoghurt, kaffe, ibland keso med typ 1 msk grädde till eller majonnäs till äggen, brukar vara 2ägg. Ibland mindre yoghurt o 1 ägg o äter fröbröd (LCHF) med pålägg. Lunch är mat, typ kött o grönsaker sås. Samma med middag, ex idag korv 96 % kötthalt o 27 %fett i ugnen med zucini, lök, grädde, like smör, lite osv, tomat pure o krossade tomater. Broccoli till.igår fläskkarré med bearnésåssås och stekt zucchini. Äter middag före 5 så måste ha i mig något innan kvällen så kan bli avokado eller LCHF frö bröd om jag skippat de på morgonen.

• Scream2

Hur vet du detta så exact? Har du nån superdupervåg? Eller kan det vara felmarginaler? Du har ju säkert tappat ganska mkt vätska som kanske gör att vågen mäter fel?

Tycker du ska lugna dig och må bra i din kost och öka på träningen så ska du se att du på sikt får helt ok värden! 

• Sixsax

Oj höjd promenad exakt varje dag men igenomsnitt 5 dag. Någon dag nu sista veckan både gick jag o gick sprang på 2 olika pass. Mäter med en prec väg ha en kurs jag går. Hade minskat i vattenprocent och viloförbränningen hade gått ner lite också, men de kanske man ska ta med en nypa salt.? Totalvikten hade gått ner från 100,3 till 98,9. Men fett% upp fettkg upp o muskler, vatten o vilofb ner. Lite tokigt! Men haft pirr. Sockerdricka sista veckan i fötter o händer lätt, började med magnesium idag. Första veckan gick jag ner 3,3 kg fett, upp 1,1 muskler o upp i vatten o vilofb. Tror jag kanske åt mer fett då. Andra veckan tappade jag lite muskler också o lite fett.

• Sixsax

Felstavat så det sjunger om de ser jag! Mäter på en våg som är på en hälsokurs / viktutmaning jag går på. Men känns tröttäre i benen än vanligt o känns inte ha samma kraft som vanligt. Tunga ben typ. Glömde säga att jag äter saker till 99 % som är mindre än 5 kolhydrater/100 g. Ja jag ville bara ha hjälp ifall att jag ev äter del och blir insnöad på del spår så jag tackar för all hjälp jag får. Spelar ingen roll om jag går ner sakta men bara jag inte äter del. Är för övrigt väldigt hungrig på kvällen, hungrig på riktigt och inte bara sugen

• Scream2

Tror du ska satsa på lite mer fett i maten. I början är man ju hungrig och jag tror det är viktigt att äta tills man är mätt, det jämnar ut sig med tiden. Man äter mindre och mindre framöver.
    Skippa vågen kanske? I början kan man bli jätteseg, men det är omställning. Rör dig så mkt du orkar så ska du se att det jämnar ut sig. Du äter för lite snarare än för mkt är mitt råd. Men passa dig för mjölkprodukterna. 

• Sixsax

Har ätit 3,4 veckor så hade bara problem med övergången kanske 3, 4 dagar. På dagen blir jag inte hungrig mellan målen och äter tills jag blir är mätt. Normalstora portioner. Men som sagt för lite fett kanske är boven. Tips på mer fett fast inte från mjölkprodukter då?

• Scream2
    Sixsax skrev 2012-05-30 22:53:06 följande:
    Har ätit 3,4 veckor så hade bara problem med övergången kanske 3, 4 dagar. På dagen blir jag inte hungrig mellan målen och äter tills jag blir är mätt. Normalstora portioner. Men som sagt för lite fett kanske är boven. Tips på mer fett fast inte från mjölkprodukter då?

Jag har kokkosfett i kaffet! Nötter, oliver?
  • Sixsax

Blir inte nötter mycket kol? Smetana är det ok eller går det under samma kategori? Tur vissa har koll när de finns en del Som är lite trög ;)

• ykyb

Vågar som ska visa fettprocent osv är alltid helt felaktiga. En våg kan inte "känna" hur mycket fett du har etc, så ignorera vad den säger.

För att se till så att du inte tappar för mycket muskelmassa så rekommenderar jag att du äter din kroppsvikt x2 i protein. Till e.x. om du väger 90kgx2=180gram protein. 

• Sixsax

Ja det var lite det där med vågen jag fundera så också. Om man säger jag som tjej har ju förmåga o lägga på mig något extra tillfälligt kilo en gång i månaden o är ju svårt o veta i vilken kategori vägen vågen lägger den viktuppgången.. Ja jag äter iaf minst 2-3 ägg varje dag o ofta kött, ost på mackan så vidare. Tack för hjälpen :)

Svar på tråden LCHF tappar muskelvikt o gick upp i fett vikt. hjälp och tips!