• Anonym (Tab)

Hur länge har man abstinensbesvär?

Har ätit tramadol i ca 1 år nu. Sista veckan från förra onsdagen drog jag ner från 4-6 st 50 mg till 2 st så tot 100 mg/dag vilket gick bra. Nu sen 2 dagar tagit bort allt och är nere på 0 mg/dag. Känner lätt abstinens som yrsel, sug i magen, värk i kroppen, benvärk och feber. Hur länge sitter det i? Värst idag är nog yrseln men känns över förväntan just nu och överenskomligt. När blir abstinensen värst och när lättare den och till sist när försvinner den helt? Förra gången var abstinensen vidrig.

• Svar på tråden Hur länge har man abstinensbesvär?
  • schizoliv

Har du ätit såpass mycket under såpass lång tid.
    Så skulle jag gissa du har rätt svåra problem i ca6-10dagar.
    Sen klingar det av snabbt upp till 12-16 dagar.

Nu när du väl slutat helt, så kommer du bara fördröja abstinensen om du tar en för lindra den samma.
    Så gör inte det för du bara skjuter upp det.

En bra nedtrappning är att man plockar bort en tab var tredje dag.
    Och det sista tar man endast 1 tab innan sänggående, i ett par dagar.
    Sen slutar man helt, då får man minst möjliga AT.
    Men som du gjort nu, så förnyar du bara AT om du tar en nu.
    Så skippa det.

• Anonym (Tab)

Tack för svar:) Känns bättre om man har ett mål att se framför sig när det lättar och man börjar känna sig friskare:) Nä ta en ska jag absolut inte göra. Har lämnat bort allt och sett till att inte kunna få tag i fler. Jag trappade ut i början, kanske stora hopp men ville bli av med skiten snarast. Tog en morgon och en kväll för att få sova. Men peppar peppar, har fått sova två nätter nu utan större missöden.

• schizoliv

En klassisk AT, är att man är skittrött och somnar på två röda, sen vaknar man 30min senare klarvaken.
    Och inte kan somna om.

Bra du gjort dom åtgärderna med dina överblivna, svårt att låta bli ta en när det är som värst.

Lycka till, och som du sa du har ett mål, och det värsta är över om en vecka.
    Det sista är enklare men lite jobbigt.

Jag själv har aldrig någonsin känt sug efter mer tramadol när man är "avgiftad".
    Och har 3 ggr till fått tramadol för handskada och fotskada i par veckro varje gång.
    Och dessa gånger slutat utan AT.
    Värre är det om man får svårare smärtor som kräver längre medicineringar.
    Då måste man ta eller låta blir, ofta är då låta bli värre än ev. senare AT.

• Anonym (Tab)

Jag har kunnat sova hyfsat bra än så länge, värst är yrseln men gör över om jag äter när det är som värst. Suget i magen, kroppsvärken, har lättat lite idag. Jag var tvungen att lämna in dom tab som var kvar för att inte ge upp och sedan få ångest över att jag stoppat i mig en tab. Tänkte först trappa ner från två till en men det klarade jag inte av, klarade av att vänta i 10-12 timmar mellan tab men sen var det stop. Nu efter två dagar kan abstinensen bli mycket svårare eller kommer den att hålla samma nivå? Jag vill vara så insatt som jag kan för att klara abstinensen så bra som möjligt. Duscha varmt har jag märkt funkar utmärkt iaf ett tag. Duschade 4-5 gånger igår.

• schizoliv

Ja, AT kommer definitivt hålla i sig ett tag till, kan blir värre vissa stunder.
    Men även lura dig att tro det är bättre.
    Och även antagligen ändra skepnad lite, men håll ut det kommer bli bättre.

• Anonym (Tab)

Bra att veta:) Vill vara förberedd så det inte blir en chock.

• stresss

Duscha varmt, drick mycket, juice och teer, och basta. Då går det snabbare!

• Anonym (Tab)

Duscha gör jag flera gånger per dag men juice och te har jag svårt för. Dricker dock vatten och kaffe i större mängd, så hoppas det hjälper lika bra:)

• schizoliv
    Anonym (Tab) skrev 2012-05-30 22:31:38 följande:
    Duscha gör jag flera gånger per dag men juice och te har jag svårt för. Dricker dock vatten och kaffe i större mängd, så hoppas det hjälper lika bra:)
    Dricker du inte normalt mycket kaffe, så kan det ställa till det istället.
    pga koffeinet, som har förmåga att ge samma biverkningar du vill slippa.
  • Anonym (Tab)

Jag dricker rätt lika faktiskt så det går nog bra:) Men vilket bakslag idag:-/ nacken är grymt ond och nervkläm som utvecklades till grym spänningshuvudvärk. Nästan frestad att ta en tab men har varit utan i några dagar nu och vill verkligen inte börja om från början så varm dusch och vetekudde fick det bli. Skönt nu iaf när det börjat lätta mot kvällen. Annars förutom yrseln som blev rätt extrem efter ett tag men är dock inte säker på att det bara beror på abstinensen utan annat, låg blodsocker då vid intag av mat blir det mycket bättre:) Kanske inte spec beroende trotts allt. Sovit som en stock och inte velat stiga upp kl 6. Värken i nacken är ju grunden till att jag igentligen borde äta medicin för pga skada på en disk i nacken.

• Anonym (Tab)

Oj... Lät som jag inte trodde jag alls var beroende utan ett lättare slag och inte allt för starkt beroende. Vet att en del blir jättedåliga och har själv haft stor abstinens och mådde riktigt skit när jag slutade med en psykmedicin för många årsedan.

• jokop

Hej ! Jag har tittat på porr länge . O jag har slutat titta på porr under två väcker . Hur länge kommer min abstinens symptom kvar . Obs jag är 30 o jag har börjat titta porr sedan 15--16 . .

• Anonym (Ruskatupp)
    jokop skrev 2016-01-12 11:59:45 följande:

Hej ! Jag har tittat på porr länge . O jag har slutat titta på porr under två väcker . Hur länge kommer min abstinens symptom kvar . Obs jag är 30 o jag har börjat titta porr sedan 15--16 . .

Detta är en tråd från 2012 som handlar om abstinens vid nertrappning av läkemedel.
Svar på tråden Hur länge har man abstinensbesvär?