• Anonym (Malin)

Åderbråck på benen...

Är gravid och har fått åderbråck på benen. Det är skitfult och på några ställen gör det ont. Använder stödstrumpor och har benen i högläge så fort jag kan, mer än så kan man kanske inte göra. Undrar lite

1. Ni som fått åderbråck under graviditet, har det gått tillbaka, och hur lång tid tog det?

2. Har ni gjort något åt åderbråcken - var, vad, när och vad kostade det?

• Svar på tråden Åderbråck på benen...
  • Litenåfin

Undrar detsamma... Fick inget förra gången jag var gravid och nu ser mitt högerben förjävligt ut! :( tänker fixa det som inte försvinner när bebisen är ute. Har kollat lite och runt 10000 verkar det kosta...

• Anonym (Malin)

Jag fick inte heller något förra gången jag var gravid. Om det inte försvinner (kan det försvinnan när man väl fått det?) vill jag fixa det. Men hur och var och till vilket pris? Det verkar finnas så många alternativ!

• Litenåfin

Själva huvudådran lär nog försvinna men jag har ju massa "nät" överallt som är hemska... Har kollat lite och det verkar vara laser eller nån injektion som gäller... :(

• Anonym (Åsa)

Jag fick oxå under min andra graviditet. Och ännu mer under tredje. Efter och mellan graviditeterna har det gått tillbaka lite men det mesta syns och känns. Ska operera bort rubbet hoppas jag. Har hört att det ska gå ett år från avslutad amning innan man åtgärdar. Detta på grund av hormoner som kan påverka resultatet. Om man planerar fler barn ska man avvakta, annars är det ogjort arbete. Risken för att få mer någon annanstans är stor.

• Anonym (Malin)

Det här är min sista graviditet, det är jag säker på. Ett år efter avslutad amning, oj, det är lång tid - men gott om tid att lägga undan pengar på....

• Anonym (Petra)

Jobbar på apotek o det finns faktiskt en salva man kan använda (funkar mot blåmärken och ytliga åderbråck om de är nya). Den heter Hirudoid och finns i stor och liten förpackning. Vi har den bakom kassan eller i låda så ofta får man fråga efter den.

• Anonym (Åsa)
    Anonym (Petra) skrev 2012-05-30 20:09:12 följande:
    Jobbar på apotek o det finns faktiskt en salva man kan använda (funkar mot blåmärken och ytliga åderbråck om de är nya). Den heter Hirudoid och finns i stor och liten förpackning. Vi har den bakom kassan eller i låda så ofta får man fråga efter den.

Den hjälper mot värk/inflammation och så, men inte mot utseendet... Har haft den när jag fick inflammation i venen på underbenet.
Svar på tråden Åderbråck på benen...