• misplacedname

Vill inte gå ner mer i vikt

Äter så mycket jag kan enligt LCHF (och tänker inte sluta så det är inget förslag jag tänker följa) och vill gå upp i vikt, vad bör jag äta eller vad gör jag för fel?

Snabb "bakgrund": är 170 och väger 57-58 beroende på när jag väger mig. Har på lite drygt ett år gått ner runt 10 kg utan att lyfta ett finger. Jag har suttit på mitt arsle och spelat WoW och samtidigt ätit godis, pizza, läsk och alla andra kolhydrater du kan komma på. Min kropp mår/mådde alltså därefter. Jag är extremt sockerberoende och mitt blodsocker åker bergochdalbana av det mesta men det har blivit mycket bättre när jag äter "strikt" LCHF.

Började äta enligt LCHF i mars och har sedan dess alltså gått ner ytterligare ca 2 kg vilket inte är så smickrande utseendemässigt. Äter för det mesta 3 gånger om dagen och gärna nötter eller mörk choklad däremellan. Jag tillåter mig själv att äta obegränsat av mjölkprodukter (turkisk yoghurt och gammeldags mjölk (för det mesta, när jag orkar handla i stan)), fuskar med kaviar till kokta äggen och älskar hallon och grädde så det blir det rätt ofta.

I matväg äter vi praktiskt taget bara lax, köttfärs och kyckling. Korv (82% kötthalt) blir det också ibland. Mycket blomkål, rättika och broccoli. Sallad på gurka, tomat spenat/isbergssallad (ibland med schalottenlök, olivolja och äppelcidervinäger).

Kan ofta ersätta lunch/middag med äggröra (två ägg, grädde, riven gräddost) och bacon.

Jag är lat och hatar att misslyckas så att prova nya grejer jag inte vet hur man tillagar är inte min grej, men antar att jag får göra det ändå.

Vill alltså inte gå ner mer i vikt, enligt alla som känner mig borde jag snarare lägga på mig 2-5 kg istället men detta är inte nödvändigt tycker jag. Har aldrig varit så här smal i mitt vuxna liv. Fast kläder som faktiskt sitter kvar på kroppen kanske kunde vara något...

Det här har visst blivit en halv jäkla roman så fråga gärna om något är oklart så jag inte sitter här och skriver en massa strunt i onödan.

• Svar på tråden Vill inte gå ner mer i vikt
  • J  a  d  e  d

Någon aning om hur dina sköldkörtelvärden är? Det skulle ju kunna röra sig om en överaktiv sådan som förklaring till varför du tappar vikt utan att anstränga dig. Om det nu inte är kosten som gör att du tappar...

Jeddan
  • misplacedname
    J a d e d skrev 2012-05-30 13:08:43 följande:
    Någon aning om hur dina sköldkörtelvärden är? Det skulle ju kunna röra sig om en överaktiv sådan som förklaring till varför du tappar vikt utan att anstränga dig. Om det nu inte är kosten som gör att du tappar...
    Alltså nej, men tycker VC/sjukhuset borde ha det. Var till läkaren pga klåda över hela kroppen i oktober förra året och då tog de alla möjliga tester (har blivit bra nu utan socker - har svamp i magen som behöver svältas lite till) samt var inlagd pga en halvt kollapsad lunga två veckor senare då de också tog allsköns alla prover. Vid båda dessa tillfällen har jag påpekat att jag gått ner mycket i vikt.

Ska jag behöva ringa VC igen och säga typ "Hej, jag går ner i vikt och vet inte varför"? Pinsamt nog första gången...
  • J  a  d  e  d
    misplacedname skrev 2012-05-30 13:12:51 följande:
    Alltså nej, men tycker VC/sjukhuset borde ha det. Var till läkaren pga klåda över hela kroppen i oktober förra året och då tog de alla möjliga tester (har blivit bra nu utan socker - har svamp i magen som behöver svältas lite till) samt var inlagd pga en halvt kollapsad lunga två veckor senare då de också tog allsköns alla prover. Vid båda dessa tillfällen har jag påpekat att jag gått ner mycket i vikt.

Ska jag behöva ringa VC igen och säga typ "Hej, jag går ner i vikt och vet inte varför"? Pinsamt nog första gången...
    Hmm ja det beror nog i så fall på om de varit så noggranna vilket inte alls är säkert. Klåda är inget symptom för sköldkörteln, jag skulle nog om jag vore du vilja att de tog ett test just för att kolla dina T4 och TSH-värden, kanske även T3? Dvs testa för sköldkörtelrubbning. Ganska enkelt, så kan du liksom stryka det.
    Men det kanske ingick i allsköns alla prover ändå, jag vet inte.

Pinsamt är det inte, inte det här.  Finns värre saker att söka VC för.    
    Jeddan
  • misplacedname
    J a d e d skrev 2012-05-30 13:16:48 följande:
    Hmm ja det beror nog i så fall på om de varit så noggranna vilket inte alls är säkert. Klåda är inget symptom för sköldkörteln, jag skulle nog om jag vore du vilja att de tog ett test just för att kolla dina T4 och TSH-värden, kanske även T3? Dvs testa för sköldkörtelrubbning. Ganska enkelt, så kan du liksom stryka det.
    Men det kanske ingick i allsköns alla prover ändå, jag vet inte.

Pinsamt är det inte, inte det här.  Finns värre saker att söka VC för.    
    Typiskt. Antagligen tog de inga såna tester. Har hört det förut men ignorerat då jag hatar att ringa om såna här saker. Kan ju var något allvarligt liksom. Jobbigt då ju! Med den där lungan fick jag rådet ta en alvedon och sov på saken. Läkaren dagen efter trodde det var en propp i lungan och verkligheten var ju inte mycket bättre.
  • J  a  d  e  d
    misplacedname skrev 2012-05-30 13:21:36 följande:
    Typiskt. Antagligen tog de inga såna tester. Har hört det förut men ignorerat då jag hatar att ringa om såna här saker. Kan ju var något allvarligt liksom. Jobbigt då ju! Med den där lungan fick jag rådet ta en alvedon och sov på saken. Läkaren dagen efter trodde det var en propp i lungan och verkligheten var ju inte mycket bättre.
    Men ring och be att få ett sköldkörteltest. Förklara (om du måste) att du gått ner mycket i vikt under kort tid och att du vill utesluta problem med ämnesomsättningen.
    Det är ingen fara, och då kan du stryka detta.  
    Jeddan
  • yena89

Du kan ju försöka med att lägga till lite rotfrukter, frukter och kanske en o annan potatis också så du kommer upp lite i kolhydratsmängden?

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • misplacedname
    yena89 skrev 2012-05-30 15:00:46 följande:
    Du kan ju försöka med att lägga till lite rotfrukter, frukter och kanske en o annan potatis också så du kommer upp lite i kolhydratsmängden?
    Rotfrukter och eventuellt potatis har jag tänkt försöka men frukt går verkligen inte med blodsockret, då kan jag lika gärna äta pasta, ris och godis också. Skulle helst lösa det utan mer kolhydrater för det börjar klia så förbannat då.

Men ska väl ta och ringa VC när jag åker hemåt igen så får jag se om det står rätt till!
  • yena89
    misplacedname skrev 2012-05-30 15:14:28 följande:
    Rotfrukter och eventuellt potatis har jag tänkt försöka men frukt går verkligen inte med blodsockret, då kan jag lika gärna äta pasta, ris och godis också. Skulle helst lösa det utan mer kolhydrater för det börjar klia så förbannat då.

Men ska väl ta och ringa VC när jag åker hemåt igen så får jag se om det står rätt till!
    En frukt om dagen höjer inte blodsockret så värst om man nu inte har diabetes. Om du äter en mer liberal variant av LCHF med 50g kolhydrater så får du plats med rotfrukter, frukter, potatis och kanske till o med nån matsked råris. Eftersom det inte är några stora mängder kommer ditt blodsocker inte påverkar nämnvärd och du kommer inte få blodsockerdippar som du var van vid med skräpmat. Äter du tillräckligt med fett så kommer du förhoppningsvis undvika sötsuget också.
    Många här på FL missbrukar ordet sockerberoende så jag hoppas du förstår att jag är lite misstänksam.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
Svar på tråden Vill inte gå ner mer i vikt