• WillU

Knark Lagligt?

Satt och klura på en fråga beträffande narkotika eller andra illegala preparat.

Tror ni att det finns någon (många) som är sugna på att testa knark men undviker det för att det är olagligt?

Min poäng är därför att kanske borde knarket släppas fritt, då de som nyttjar det, gör det oavsett om det är laglgt eller inte.

• Svar på tråden Knark Lagligt?
  • kristaav

Ja och Nej...Vissa droger borde släppas, andra inte.
    Vad räknar du som "knark"? är droger som är olagliga?

• Simon 681

Det är säker någon som kommer att testa narkotika om det är lagligt. Argumenten för legalisering är dock mer i linje med:

Drog-relaterad brottslighet, överdoser och hiv-spridning minskar. Våldsamheter som förekommer som en effekt av smuggling och försäljning av narkotika minskar. (Du har inget behov av att skjuta dig fri och fly för att inte hamna i fängelse om det du gör är lagligt)

I övrigt fredliga människor sätts inte i fängelse på grund av att inneha och röka marijuana.

Staten skulle få skatteintäkter från och viss kontroll över drogförsäljningen.

Det är bättre för missbrukare om missbruk behandlas som en sjukdom och inte straffas som ett brott.

Dessa argument är dock anpassade till USA, som har klart mest våldsbrott och fängelsekunder per capita av alla västerländska I-länder. I Sverige tror jag att drogmissbruk redan ses som en sjukdom, till exempel, men det är något som man definitivt kan läsa mer om. Någon som kan rekommendera några bra länkar?  

• Simon 681

Och märk noga att Portugal och Holland inte har legaliserat droger, de har avkriminaliserat vissa aspekter av det. En legalisering skulle innebära att det får importeras, distrubueras och säljas (samt självklart att inneha)

• chelios

Nej, däremot så är det tydligt att ju mer man svartmålar olika droger ju mer nyfikenhet väcker man och fler provar.

Knarket som du kallar det kan inte vara mer fritt än det är idag,  vad man däremot bör göra är legalisera och ta kontroll över marknaden.

• Brainsurgery

Självklart ska all knark vara lagligt men reglerat. Jag tror inte herr och fru Nilsson kommer köpa en gott & blandat knarkpåse med LSD, MDMA, heroin, kola, svart afghan till sig själva och en liten lördagspåse med downers till småttingarna. Eller hämta upp småttingar på dagis helt påtända på tjack, bara för det är lagligt!! Ja, det är lagligt VI KNARKAR!!! Skrattande

De som är nyfikna kommer testa, en del kommer hamna i missbruk, en del kommer tycka droger är skittråkigt...men ser det inte ut så redan idag? Bara att drogerna är tillgängliga till alla åldrar.

• Nick1

Samhället är uppbyggt för ansvarsmedvetna individer som är i stånd att veta vad som är rätt och fel.
    Undantag finns alltid, antingen pga sjukdom/handikapp eller människor som fått för lite stöd.

Ur det perspektivet borde inte varken droger eller alkohol vara lagligt.
    Jag ser hellre förbud mot alkohol än legalisering av droger.

Lösningen skulle kunna vara att göra ett svenskt Christiania någonstans långt ut i ödemarken dit de som vill leva laglöst kan upprätthålla sin egen ordning.

• stresss

Erfareheten visar att droganvändningen ökar i takt med att lagarna blir stängare. I början av 1900-talet var drogerna lagliga överallt och missbruket i befolkningen nästan obefintligt.

Även att förbjuda alkohol har inte fungerat så bra.

Men vi har säkert råd att prova med ännu strängare lagar och se om det minskar, förstätter det att öka, skärper vi lagarna... Så har man gjort hittils med urusla resultat, så för min egen del tror jag att det är dags att prova en annan väg.

Största argumentet för att legalisera droger är faktiskt just att användningen då minskar, eftersom hela hanteringen och spänningen bygger på att det är förbjudet, och framför allt den ekonomiska biten.

• Brainsurgery
    stresss skrev 2012-06-16 09:19:39 följande:
    Erfareheten visar att droganvändningen ökar i takt med att lagarna blir stängare. I början av 1900-talet var drogerna lagliga överallt och missbruket i befolkningen nästan obefintligt.
    Även att förbjuda alkohol har inte fungerat så bra.
    Men vi har säkert råd att prova med ännu strängare lagar och se om det minskar, förstätter det att öka, skärper vi lagarna... Så har man gjort hittils med urusla resultat, så för min egen del tror jag att det är dags att prova en annan väg.
    Största argumentet för att legalisera droger är faktiskt just att användningen då minskar, eftersom hela hanteringen och spänningen bygger på att det är förbjudet, och framför allt den ekonomiska biten.
    I början 1900-talet fanns det inte droger i samma utsträckning som nu, en del syntetiska droger existerade som mediciner som t.ex amfetamin och heroin men det fanns även brett missbruk av dessa droger, liksom med alkohol.

Du får gärna hänvisa till källa som visar samband mellan hårdare straffskala och ökat antal användare. Ser liksom ingen som helst naturlig koppling varför man skulle vara mer benägen att bruka droger bara för att det är hårdare straff. Jag tror inte att straffpåföljder är en avgörande faktor till att man börjar använda droger, man är bara mer försiktig om det finns strängare straff.
Svar på tråden Knark Lagligt?