stresss skrev 2012-06-16 09:19:39 följande:
Erfareheten visar att droganvändningen ökar i takt med att lagarna blir stängare. I början av 1900-talet var drogerna lagliga överallt och missbruket i befolkningen nästan obefintligt.
Även att förbjuda alkohol har inte fungerat så bra.
Men vi har säkert råd att prova med ännu strängare lagar och se om det minskar, förstätter det att öka, skärper vi lagarna... Så har man gjort hittils med urusla resultat, så för min egen del tror jag att det är dags att prova en annan väg.
Största argumentet för att legalisera droger är faktiskt just att användningen då minskar, eftersom hela hanteringen och spänningen bygger på att det är förbjudet, och framför allt den ekonomiska biten.
I början 1900-talet fanns det inte droger i samma utsträckning som nu, en del syntetiska droger existerade som mediciner som t.ex amfetamin och heroin men det fanns även brett missbruk av dessa droger, liksom med alkohol.
Du får gärna hänvisa till källa som visar samband mellan hårdare straffskala och ökat antal användare. Ser liksom ingen som helst naturlig koppling varför man skulle vara mer benägen att bruka droger bara för att det är hårdare straff. Jag tror inte att straffpåföljder är en avgörande faktor till att man börjar använda droger, man är bara mer försiktig om det finns strängare straff.