Mollz skrev 2012-05-31 13:32:39 följande:
Jo det förstår jag, men läste att det finns vissa områden där det är mest tex svenskar. Såna ställen vill vi helst inte bo på.
Så privatskola är att glömma om man kommer dit med en 5-6 åring då? Absolut, det tror jag också, men vill helst ha privatskola, men men, det får vi se hur det fungerar med det då.
Vi vill minst ha motsvarande en fyra eller femma här. Vet att lägenheterna där kan vara väldigt små, men minst runt 100 kvm.
Det är ju ett tag till tills vi är redo att flytta, men vill helst ha lite koll på allt innan.
Nej jag tror inte det är omöjligt - jag vet bara inte hur det fungerar

Det är ju många som flyttar in och ut här så det är klart det går.
Vi har bara tittat lite på skolor än så länge men för mig gäller bara de bästa privatskolorna om det nu ska vara privat. Jag personligen förstår inte tanken med att betala för en privatskola om den inte är bättre än de statliga manhar tillgång till. Och där vi bor är de statliga (i alla fall primary schools) fantastiska och barnen där går vidare till toppskolor (för A-levels)... Men som sagt detta är ett problem för alla som flyttar hit så det finns de som jobbar just med relocation och alla frågor som uppkommer.
Statliga skolor som är bra är det "krig" om platserna. Folk hyr gärna en lägenhet på ett år eller så bara för att komma in på rätt skola.
Men nu pratar jag om London. Så fort man kommer lite utanför är det annorlunda. Då kanske det bara finns en eller två skolor att "välja" på och som är helt okej. Då är det oftast inte samma problem med att få plats.
Jag vet flera som bor i lägenhet på 100kvm och större så jag vet inte om det är problem med att hitta större lägenheter. Men det kostar såklart. Jag har vänner som betalar mer än 5000 pund i månaden för en modern lägenhet som ligger bra till men inte i centrum. För samma pris hyr en bekant ett modernt och stort hus i en mycke bra förort. Flyttar du ut lite, där de flesta familjerna bor, så kan du får ett hus för mindre än hälften. Jag tror att priserna där vi bor ligger runt detta vid bra skolor.
Men som sagt kolla in primelocation så kan du få en uppfattning om priser. Det går alltid att ha en agent som ni ger i uppdrag i att hitta en lagenhet/hur enligt era spec mot en kostnad. Då slipper man ha med alla mäklare att göra utan får bara se "det bästa". Men som sagt, det är en service som kostar...
Så storlek ,standard, närhet till tunnelbana/overland, location spelar in. Och det är stora skillnader i pris.