• perla2010

Middagstips plus recept!!

Ja som rubriken lyder!!

Är tom i bollen och uttråkad i köket!

Obs äter inte fisk och skaldjur
    HJÄLP!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-29 21:36
    Glömde skriva en viktigt detalj; vi har för tillfället ingen ugnslucka!!!! Vilket försvårar en hel del=)

• Svar på tråden Middagstips plus recept!!
  • SunGirl

Vad vill du ha för typ av recept och vilken typ av mat? Har du någon speciell kosthållning (låg kalori, låg kolhydrat, mindre fett ex)? Vill du att det ska gå snabbt eller spelar tiden ingen roll? Från grunden eller halvfabrikat?

• perla2010

Är gluten och laktosintolerant men det är inga problem, hittar alltid alternativ. Äter annars allt!
    Har en dotter på 20 månader, så det ska vara rätt lätt att laga men helt från grunden, kan tilläggas att hon äter allt!

• SunGirl

Ok! Börjar då, slänger upp dagens middag!

Fiskgratäng (ca 30-40 min)

500g vit fisk (torsk, sej ex) 2,5 dl grädde (jag själv använder Milda mat 4%) 1/2 knippe dill lite vitt vin (alt. fiskbuljong) 3 msk tomatpure 1 stor morot 1 gul lök ev. 1 tomat salt & peppar

Tillbehör: Kokt broccoli/gröna ärtor, ris/potatis, sallad.

Utförande:

Skiva moroten och koka i 5 min. Blanda under tiden en sås på grädden, tomatpuré, buljong/vin, dill, lök och salt & peppar. Salta och peppra fiskfileérna, häll lite av såsen i bottnen på en ugnsfast form, varva fiskfileérna med såsen och de kokta morotsskivorna. Toppa med sås så fisken är helt täckt. Skiva en tomat och lägg över fisken, in i ugnen ca 25 min. på 175 grader C.

Koka upp ris eller potatis under tiden och gärna någon matig grönsak samt sallad!

• perla2010
    SunGirl skrev 2012-05-29 21:28:44 följande:
    Nej, förlåt, du äter ju inte fisk.... Drömmer snacka om att göra bort sig.
    Hihi jag läste receptet och tänkte vaaaaad!? Hehehe fler som är tomma i bollen, skönt att man inte är ensam=) Kom gärna med ett annat recept UTAN fisk hihi
Svar på tråden Middagstips plus recept!!