• onka

Är detta ett normalt veterinär beteende?

Var till vet idag för en besiktning av hästen vi har på foder för ett ev köp.
    Veterinären gör böj prov och hästen krånglar och vill komma loss, dock sparkar hon inte! Hon har aldrig under tiden vi haft henne sparkat eller ens haft tendenser till att sparka.
    Då släpper veterinären ner benet och ställer sig bredvid hästen och sparkar allt vad han kan med sina stålhätteskor i magen på henne, inte bara en gång utan flera...

Jag bara står där och gapar av förvåning innan jag får mål i munnen  medan maken blir skogtokig och frågar vad fan han håller på med och börja hota om att att gör han så igen åker han på en smäll ( inte moget men jag förstår honom) dottern vars häst det är bryter ihop så maken får ta över och jag får gå ut med jäntan och lugna ner henne. Men innan jag går säger jag vad jag tycker och att det inte fungerar med hugg och slag på våran häst då hon  bara blir  värre då.

Tidigare har han slagit till henne väldigt hårt och skrikit att hon ska stå still, redan där tyckte jag att han gick för långt men sa inget. Visst måste man markera att hästen gör fel men i min värld så finns inte att markera så här hårt. 
    Är detta normalt? Det här var första besöket hos en veterinär med häst men det känns då som att det var sista gången på det här stället.

Veterinären bad halvhjärtat om ursäkt efter en stund och sa att han kanske gick lite för långt...

• Svar på tråden Är detta ett normalt veterinär beteende?
  • Skabetti

Jag hade anmält veterinären, känns inte ok någonstans att bete sig så!!! Nej, fy... Blir bara arg ochledsen av att läsa detta!

• Binegar

Jag förstår inte varför man bråkar med en häst över huvudtaget?! Om en häst nu vill göra ett försök till att komma loss så hade jag bara hållt kvar hoven för allt jag var värd. Hade hästen sen lyckats komma loss, ja då hade jag väl bara plockat upp hoven & fortsatt med det jag höll på med.

Min förra hovis var också ett svin. Synd, eftersom han var väldigt kunnig i sitt yrke. Han körde släggan i magen på min ungvallack FÖRSTA GÅNGEN han skulle skos i sitt liv. När han hade slagit dit sista skon tackade jag för hjälpen, åkte hem, satte mig vid datorn & letade ny hovis. Han kommer aldrig mer på lägga ögonen på mina hästar ens en gång.

Anmäl vet eller ta iaf ett snack med chäfen på det där stället.

• onka

Om man ska anmäla vart anmäler man då?
    i alla fall blir det en annan vet nästa gång!!!

Kompis till mig var dit med sin gammelhäst för en böld på benet och det skulle behövas sövning och transplantation och gud vet vad innan de fick klart för sig att hästen inte sprang in några pengar utan bara njöt av livet på ålderns höst, då helt plötsligt gick det bra att ta bort den med lokalbedövning.... 

• Pallas

Herregud, nej! Det är inte ett normalt eller accepterbart beteende. Var det en egenföretagare eller en klinik?

• Pallas
    onka skrev 2012-06-05 12:25:29 följande:
    Det var på en ATG klinik...
    Då rekommenderar jag att gå till chefen där och förklara läget. Det är absolut inte acceptabelt att en veterinär beter sig på det där viset, tycker jag.
  • Dixiechick

Var de en herre med initialerna B.S. ???
    Han var fruktansvärt elak när jag besiktade min unghäst för typ 14 år sedan.. Skulle också göra böjprov och hästen tjurade och då matade han på sparkar i magen på den stackars hästen. Detta var då på Mälarkliniken.

• onka
    Dixiechick skrev 2012-09-12 21:49:28 följande:
    Var de en herre med initialerna B.S. ???
    Han var fruktansvärt elak när jag besiktade min unghäst för typ 14 år sedan.. Skulle också göra böjprov och hästen tjurade och då matade han på sparkar i magen på den stackars hästen. Detta var då på Mälarkliniken.
    Kommer inte ihåg nu vad han hette men det är ett utlänskt namn. 
  • Bläää

Detta ska anmälas! Ta gärna redan på om andra också blivit behandlade på samma sätt av denna veterinär, så finns det flera som kan vittna. Veterinärer som beter sig på detta sätt ska inte få fortsätta att arbeta. Skulle det ha varit jag skulle jag ha skällt ut honom efter noter och ringt genast och gjort en anmälan, och jag skulle aldrig ha stannat kvar med hästen, utan åkt därifrån.
    Hade en hovslagare i stallet en gång som betedde sig väldigt illa mot min häst. Han skulle ta upp hästens hov varpå hon satte ner den tillbaka. Inget sparkande eller annat bråkande, utan bara satte ner hoven. Då sparkade han henne på benet och sen slog han hästen i magen med hammaren och samtidigt skrek åt henne så hon flög i taket! Den hovslagaren blev utslängd från stallet! Först åkte hans saker ut på backen och sen åkte han ut med huvudet före! Han hann knappt reagera! Jag accepterar INTE att NÅGON beter sig på det viset!

• onka

Har fått höra att han gjort samma sak mot fler hästar, den hästens ägare tänkte göra en anmälan till klinik chefen .. då visade det sig att han är klinik chef
    ...

• Törnrosa

Det är absolut inte ok. Ska anmälas så får ingen bete sig, veterinär eller inte.

• Pallas
    onka skrev 2012-10-11 12:54:34 följande:
    Har fått höra att han gjort samma sak mot fler hästar, den hästens ägare tänkte göra en anmälan till klinik chefen .. då visade det sig att han är klinik chef
    ...
    Undrar vart man vänder sig då? Djurskyddet (Länsstyrelsen), kanske?
  • Kinya

Jag hade ringt polisen och anmält honom för djurplågeri.

• MatteusMamma86

Hästen tåler det, men det är ju INTE en okej handling what so ever...
    Anmäl till länsstyrelsen, polisen och veterinärernas riksförbund. Kör hela loppet ut..
    Så gjorde min gamla hovslagare oxå, är nog vanligare bland hovslagare oxå. Men han åkte ut med buller å bong.
    Vägrade dessutom betala honom för en helskoning... 

Talets begåvning har oftast mer effekt än ett slag med batongen...
Svar på tråden Är detta ett normalt veterinär beteende?