• mamai

Kan pappan flytta ihop med en ny kvinna 4 veckor efter familjeuppbrotttet?

Jag undrar vad ni tänker är rimligt i frågan om när en ny kvinna kan flytta in hos barnen efter en separation.

Är det rimligt att hon flyttar in fyra veckor efter det att föräldrarna flyttat isär och barnen (1 ½ och 4 år gamla) har flyttat till två nya olika ställen inom en månad?

Och att det är fyraåringen som får berätta för mamman vad som händer hos pappan?

Och när är det rimligt att den nya kvinnan börjar hämta på dagis och delta i dagis föräldraaktiviteter?

Jag skulle vara så tacksam för lite objektiva tyckningar. Tack!

• Svar på tråden Kan pappan flytta ihop med en ny kvinna 4 veckor efter familjeuppbrotttet?
  • Kaffekopp

Inte rimligt alls enligt mig. Barnen måste ju först och främst få tid att landa i den nya situationen innan någon förälder introducerar någon ny människa annat än på (inför barnen åtminstone) ren vänskapsbasis.

• Zara10

Beror ju på barnens reaktioner , hur väl känner dom henne , tycker barnen det är ok ?
    Så länge barnen mår bra o allt funkar tycker jag det är ok !

• Regnig måndag

Det beror helt på situationen. Med dagens bostadsbrist är det inte ovanligt att man flyttar ihop redan från början. För en del barn är det säkert ok redan från början, för andra blir det aldrig ok.

Så länge som barnen inte far illa har inte mamman med det att göra (eller pappan om det är det omvända)- Att barnet får agera budbärare i olyckligt och det är ett symptom på större samarbetssvårigheter än så, från bägge sidor.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Queenie70

Hela situationen som du beskriver som helhet låter inte ansvarsfull eller rimlig.

• Papito

Nej, absolut inte rimligt. Tycker inte ens att hon ska träffa barnen de första månaderna. De behöver tid att landa och anpassa sig till den nya situationen.

Hämta och delta får dröja ännu längre, kanske ngt år. Tycker det ska ta några månader innan hon presenteras, därefter ca 1 år innan inflyttning kommer på tal och därefter beror det lite på hur den andre förälder ser på hämtning & inblandning.

• Papito

Tycker absolut att den andre föräldern har med saken att göra, bara för att barnen är med den andra föräldern innebär det inte att man tappar sina rättigheter som förälder den veckan.

• Regnig måndag
    Papito skrev 2012-05-28 21:59:19 följande:
    Tycker absolut att den andre föräldern har med saken att göra, bara för att barnen är med den andra föräldern innebär det inte att man tappar sina rättigheter som förälder den veckan.
    Vilka är rättigheterna menar du?
  • Papito

Att man fortfarande har lika mycket ansvar för allt övergripande. Föräldern som har barnen har givevis ett större ansvar för den praktiska biten men i övrigt tycker jag att man har delat ansvar. T.ex. om barnen ramlar och skadar sig på mammaveckan och personalen inte får tag på mamman ska de ringa pappan, inte mammans sambo (om det inte är bestämt annat).

• mamai

Tack för tyckningar!
    Barnen hade träffat henne ett par gånger när hon började bo tillsammans med dem. Och det handlade definitivt inte om bostdasbrist, det är väl det enda jag vet.
    Barnen gillar henne, och det är ju bra,  men de har väl inte riktigt haft chansen att tycka eller vilja något? 

• Regnig måndag
    Papito skrev 2012-05-28 22:05:58 följande:
    Att man fortfarande har lika mycket ansvar för allt övergripande. Föräldern som har barnen har givevis ett större ansvar för den praktiska biten men i övrigt tycker jag att man har delat ansvar. T.ex. om barnen ramlar och skadar sig på mammaveckan och personalen inte får tag på mamman ska de ringa pappan, inte mammans sambo (om det inte är bestämt annat).
    Jag håller helt med dig däremot anser jag att det ansvaret och medbestämmandet slutar vid familjebilden. ;ånga har svårt att skilja mellan övergripande ansvar för barnet och åsikter i hur barnets tillvaro ska se ut.
Svar på tråden Kan pappan flytta ihop med en ny kvinna 4 veckor efter familjeuppbrotttet?