• nigafati

när kom första ordet?

min dotter på 8månader "pratar" för fullt (och med en rejäl stämma!)
    "ma" kommer det ibland, likaså "ama" (ibland).
    p-ljudet får hon till galant. härmar ju oss rätt bra.
    igårkväll var det otroligt mycket "baba" och "Ppph". Lät som att "pappa" inte alls var långt borta!
    ...men man överdriver förstås, och hör det man vill höra, eller?
    känns lite tidigt för första ordet? tror jag själv var omkring 13 månader innan första ordet kom...

hur gammal var ert barn när första ordet kom??

• Svar på tråden när kom första ordet?
  • viseversa

Indra var 7 mån när hon sa pappa. Sen sa hon pappa när hon såg honom. MEN hon var sen med talet ändå. Började prata mer först vid 2 års ålder.

Alwa sa också första ordet vid 7-8mån. Men hon var också sen med resten. var väl runt två år där också!

Odin är nu 15mån och säger mest oh,ohoh,oh om allt. Men han kan även säga mamma,pappa,titta och hej. Men oftast är det bara oh,oh,oh som kommer ur hans mun=). Och så pekar han på allt samtidigt som han säger sitt favoritord OH! 

Tror inte han kommer prata tidigare än sina systrar. Har ställt in mig på 2 år även där. 

• moruppgren

Vid 7,5 månad sa min dotter mamma, pappa och hej. Några till ord kom också efter det, hon pratade mycket mellan 10-12 månader.
    Vid 1 år började hon gå och då slutade hon prata helt nästan. Sen igen vid 16 månader började hon prata igen. Nu är hon 19 månader och nu får vi inte tyst på henne :)

• castafiore

Min dotter är snart 10 månader, och hon sa sitt första "titta" när hon var runt 7 månader. Sedan dess har det blivit mamma, pappa där och tacktack också. Jag tror hon är ganska normal för sin ålder, men om hon ska hålla jämna steg med sin bror får hon sno sig - han sa sin första treordsmening när han var knappt 18 månader....

• simmisen

Sonen blir 11 månader nu i juni och säger bara, oh, ppph, maaa, och "stönar" eller vad man ska säga. Inga riktiga ord.

Svar på tråden när kom första ordet?