• Mamsterbabe

Extrema kräkningar, akassa?hjälp!

Jobbar på en nyöppnad restaurang, som min kompis äger. Får 11000:- i månadslön innan skatt, alltså väldigt låg lön. Väntar barn i januari och har börjat kräkas någe enormt, har inte fått i mig varken vätska eller mat på 2-3 dagar nu, Var på akuten igår och ska ev dit imorgon för att få dropp. Dom säger att jag måste sluta stressa och ta det så lugnt jag bara kan. Så nu är jag hemma från jobbet nästa vecka, och min chef undrar när jag kommer tillbaka. Jag mår verkligen piss & har ingen aning om när jag kommer orka jobba igen. (är servitris, tar hand om ca 50-60 gäster själv varje dag ich har ett väldigt stressigtt schema med max en ledig dag i veckan och ingen rast på i stort sett hela dagen). Missförstå mig inte, jag älskar mitt jobb! Men det kan bli lite mycket & nu vill jag självklart sätta bebisens & mitt välmående först. Så, till mina funderingar.. Hur gör man om jag nu blir arbetslös? Vad får jag ut då? Jobbade på ett annat jobb med ca 20000:- innan skatt tills i slutet av mars, räknas det in i min akassa-ersättning då? Eller går dom bara efter det senaste jobbet? Min chef vill ha svar snarast på om jag tror att jag kan jobba i sommar eller inte :/ jättesvårt att veta nu, när jag precis har börjat gå på mediciner. Snälla, alla tankar är bra!

• Svar på tråden Extrema kräkningar, akassa?hjälp!
  • Helenasoch jörgens

hej!!! ibörjan av min graviditet, så spydde jag hela tiden!! gick ner 5kg i vikt, o fick inte behålla något!
    bara låg i soffan o sängen o mådde inte bra alls.....
    hade ingen energi, kunde ej va i köket, för mådde illa så fort ja närma mig köket!!!!
    blev inlagd för låga värden, o fick dropp två dygn,
    fick utskrivet primperan o lergigan comp... o dom medicinerna hjälpte mig mycket! tog dom regelbundet i flera veckor,

har inget jobb, men förstår dej absolut att jobba på det jobbet o servera gäster låter inte som en bra ide just nu för dej, när du mår som du gör.... jag led av hypermesis(rikliga kräkningar)

• Mamsterbabe
    Helenasoch jörgens skrev 2012-05-27 11:38:08 följande:
    hej!!! ibörjan av min graviditet, så spydde jag hela tiden!! gick ner 5kg i vikt, o fick inte behålla något! bara låg i soffan o sängen o mådde inte bra alls..... hade ingen energi, kunde ej va i köket, för mådde illa så fort ja närma mig köket!!!! blev inlagd för låga värden, o fick dropp två dygn, fick utskrivet primperan o lergigan comp... o dom medicinerna hjälpte mig mycket! tog dom regelbundet i flera veckor, har inget jobb, men förstår dej absolut att jobba på det jobbet o servera gäster låter inte som en bra ide just nu för dej, när du mår som du gör.... jag led av hypermesis(rikliga kräkningar)

Det är det dom tror att jag kanske har , hypermesis :/ Fick du någon sjukpenning eller någon ersättning alls? Har du några tips?
  • Miss P71

Fy vilken låg lön du har. Hur ska du kunna klara dig på det vännen?? Hade jag varit som dig hade jag ringt A-kassan imorogn och frågat. Då får du de svar du behöver. Lycka till{#emotions_dlg.flower}

• Nape

För det första tycker jag din lön är LÅG. Får de ens vara så låga? Jag har för mig att restaurang (facket) har avtal om lägstalöner. Kolla med ditt fack!

• Mamsterbabe
    Miss P71 skrev 2012-05-27 11:39:50 följande:
    Fy vilken låg lön du har. Hur ska du kunna klara dig på det vännen?? Hade jag varit som dig hade jag ringt A-kassan imorogn och frågat. Då får du de svar du behöver. Lycka till

Jajag vet, den är rekordlåg :/ men tog inte jobbet för pengarna utan för att jag ville bort från mitt förra jobb & vi räknade ut att vi skulle klara oss på min & sambons lön. Men nu vet jag inte vad som händer alls :,(
  • Mamsterbabe
    Nape skrev 2012-05-27 11:42:23 följande:
    Min akassa beräknades på hela årets inkomst.

Beräknas den då på 2011's inkomst eller på den jag har haft nu från jan-juni?
  • Miss P71
    Mamsterbabe skrev 2012-05-27 11:42:16 följande:

Jajag vet, den är rekordlåg :/ men tog inte jobbet för pengarna utan för att jag ville bort från mitt förra jobb & vi räknade ut att vi skulle klara oss på min & sambons lön. Men nu vet jag inte vad som händer alls :,(

Jag hoppas att det löser sig till det bästa för dig..
  • stresss

Men prata med Mvc och se om du kan bli sjukskriven. Till arbetagivaren får du vara ärlig och säga att du inte vet om du klarar det!

• Mamsterbabe
    stresss skrev 2012-05-27 11:47:21 följande:
    Men prata med Mvc och se om du kan bli sjukskriven. Till arbetagivaren får du vara ärlig och säga att du inte vet om du klarar det!

Har sagt det till honom, men då vill han veta om han ska hitta någon annan eller inte :( Men det kan jag ju inte svara på än. Vad får man ut mest pengar på, sjukpenning eller akassa? Vi måste ju klara oss :(
Svar på tråden Extrema kräkningar, akassa?hjälp!