• Anonym

80% blir gravida inom 3 månader med pergotime.

Ja det fick jag höra. Min undran är då hur detta kommer sig? Det medicinen gör är ju att ge äl förhoppningsvis men de som försöker utan pergo är ju inte så många som blir gravida inom 3 mån? Alltså de som inte har några problem. Nån som kan förklara?

• Svar på tråden 80% blir gravida inom 3 månader med pergotime.
  • Anonym

Ingen som vet nått?

• Anonym

Pergotime sätter man ju in när man har ett konstaterat problem, dvs att man har försökt i över ett år utan att lyckas. Att ha försökt i 12 månader utan att lyckas, och sedan lyckas inom 3 mån med pergotime, det är en avsevärd förbättring.

Man kan väl kort säga att pergotime normaliserar chanserna att bli gravid för vissa problemgrupper.

• Anonym

Ok tack Hoppas på att få pergo utskrivet snart då. Tagit massa prover och vul visar på PCO. Min syster blev gravid med pergo då hon har samma problem.

• Anonym

Att det går så snabbt med pergo beror nog även på att det ökar "risken" för att man får fler ägg än ett som släpps under ägglossningen. Risken för att man får tvillingar eller trillingar är också större.

• Anonym

Jo det vet jag, tvillingar är väll ok känner jag. Men de kommer göra vul för att kolla om vi får köra på eller inte och är risken stor för trillingar får vi sexförbud.

• Anonym

Som jag har fattat det så det pergotime gör är att det stabiliserar insulinet (hög insulinnivå är tydligen det som orsakar PCO). Jag har gått på LCHF i 6 veckor och hoppas på att kunna få samma effekt genom det som om man skulle få pergo utskrivet. LCHF gör att insulinnivån blir jämnare. Har redan fått mens två gånger (menscykel 20 dagar) och innan LCHF hade jag inte haft mens på 4 månader så nåt händer ju iaf med kroppen.

Någon som vet om detta resonemang låter rimligt?

• Anonym

Nja stabiliserar insulinet gör de ju inte riktigt. Tänker du på metformin?

• Anonym

Jag har blivit spontangravid en gång för flera år sedan men gjorde abort, och har regelbunden mens så jag har inga jätteproblem tror jag inte. Dock verkar äl utebli vissa månader.

• mörlin
    Anonym skrev 2012-05-26 17:20:39 följande:
    Som jag har fattat det så det pergotime gör är att det stabiliserar insulinet (hög insulinnivå är tydligen det som orsakar PCO). Jag har gått på LCHF i 6 veckor och hoppas på att kunna få samma effekt genom det som om man skulle få pergo utskrivet. LCHF gör att insulinnivån blir jämnare. Har redan fått mens två gånger (menscykel 20 dagar) och innan LCHF hade jag inte haft mens på 4 månader så nåt händer ju iaf med kroppen.

Precis samma för mig!! Har haft mens 2 ggr sen jag började med LCHF för ca 7 v sen.. Häftigt tycker jag!! Innan har jag haft mellan 45-72 dagar emellan.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-26 17:20:39 följande:

Jag köper inte det riktigt. PCO är när man bara har de typiska äggstockarna, PCOS är när man även har andra symptom som utebliven mens, akne, övervikt mm. Insulin-nivåerna påverkar PCOS, men jag skulle absolut inte påstå att de orsakar det. Får man ordning på insulinet så kan PCO-symptomen minska, men samtidigt så kan man ha PCOS trots perfekta insulinvärden. Jag har inga problem med insulinvärdena, och har trots det PCOS.
    Man kan säkert få bort symptomen på PCOS, men äggstockarna är ju fortfarande av PCO-typen. Det är ju medfött.
Svar på tråden 80% blir gravida inom 3 månader med pergotime.