• Kummin

Vad tror ni om min egen variant av GI + LCHF? Tyck till!

Nu MÅSTE jag bli av med mina extrakilon. Är 41 år, har två barn och varit med om tre graviditeter, har massor av träningsvana och mycket kunskap om kost, men har ändå låtit några irriterande extrakilon smyga sig på i samband med mycket stress på jobbet, sömnbrist, småbarnsliv osv. Sedan tycker jag att min kropp efter 40 inte låter mig komma undan med slarv längre på samma sätt som förut...!

Alltså! Uppryckning! Mitt mål är att komma tillbaka till min kropp som den tidigare har brukat vara när den har varit i "jämvikt" - jag ligger säkert 6-8 kg däröver nu, och säkert 10 kg över min "fitnessvikt" (jag har ingen våg - märker bara i spegeln och på kläderna att jag har blivit jättetjock!).

Saken är den att jag har testat "allt" när det gäller träning och kost, och det är verkligen inte allt som passar mig. När jag testade LCHF förra året t ex gick jag för det första inte ner i vikt, förmodligen för att jag inte alls upplevde att min aptit "försvann" som många tycker att den gör med LCHF. Alltså åt jag säkert för MYCKET av allting som ändå var "tillåtet". Sedan kunde jag bara inte stå ut med att inte kunna äta hur mycket grönsaker som helst eller t ex naturell yoghurt som jag älskar. (Plus att jag trots allt vill vara lite miljövänlig - att äta hur mycket kött som helst känns inte riktigt OK nu när vi alla vet att köttätandet är en enorm belastning på miljön.)

Tidigare har jag kört mycket med någon typ av GI-fitness-kost där jag har försökt äta lite mer protein och mest "långsamma" kolhydrater och kombinerat det med träning. Det har funkat ganska bra, men det känns som om jag skulle behöva något mer "extremt" nu för att det ska bita på min kropp när jag är 40+!

Ännu längre bak i tiden har jag testat "riktig" proteindiet (typ Atkins) och det var enda gången i mitt liv som kilona verkligen "rasat" av men då fick jag väldigt ont i lederna efter någon månad pga alla slaggprodukter och jag tror verkligen inte att mina njurar och andra organ skulle uppskatta den dieten om jag testade den nu.

När jag var i 20-årsåldern testade jag också lågkaloridiet, den s.k. svältmetoden. Det var verkligen ingenting för mig (fast jag vid något tillfälle vägde 20 kg mindre än idag på den dieten). Jag är en stor tjej med stor aptit och vill orka träna mycket och vara aktiv. Så pytteportioner, äta sällan, 80-talsbantning och fettsnålt funkar INTE. Jag måste få äta mig mätt, och gärna 3 huvudmål + 2-3 mellanmål varje dag.

Därför har jag tänkt så här. Kan det funka med en kombinerad GI+LCHF-modell som passar just MIG? Eller är det helt omöjligt att kombinera det bästa från LCHF med att trots allt äta en del kolhydrater av god kvalitet, eftersom man då ändå blir tjock av kombinationen fett+carbs?

Mitt förslag på bra mat:

Obegränsat:
    Grönsaker "ovan jord" (dvs obegränsat med sådant som LCHF inte riktigt tillåter några mängder av, typ tomater blomkål paprika etc - inte bara gurka och sallad)
    Även lök av olika slag
    Rent kött, kyckling, fisk, skaldjur
    Ägg
    Lättost 10-17%
    Naturell yoghurt
    Avocado, oliver, svamp
    Te (olika sorter) och kaffe

Lite lagom:
    Rapsolja, olivolja, smör
    Nötter och frön (naturella), kokosflingor osv
    Bönor och linser
    Turkisk/grekisk yoghurt, lätt creme fraiche
    Fet ost, halloumi, fetaost
    Skinka
    Majonäs, havregrädde
    Havremjölk/sojamjölk i te och som dryck efter träning, ibland med en skopa proteinpulver

Liten mängd:
    Kolhydratsnålt bröd (typ glutenfritt valnötsbröd eller fröfrallor, ett par skivor/bitar per dag)
    Någon enstaka gång quinoa eller råris
    Korv och bacon
    Mörk choklad (lite "måste" jag ha varje dag)
    Hallon
    Vispgrädde, mellangrädde
    Laktosfri mjölk i kaffet
    Salta nötter

Undvik helt:
    Socker & sötningsmedel (i undantagsfall hembakat med sukrin el dyl)
    Glass och fikabröd
    Mjölmat, gröt & flingor osv
    Frukt
    Godis, chips, snabbmat osv äter jag ändå inte

Om jag äter så här, äter tills jag blir mätt, försöker sova mer än jag gör nu (snarare 7-8 timmar i snitt jämför med som nu 5-6), och tränar 4-6 dagar i veckan, borde jag inte få resultat då??? Eller "MÅSTE" jag räkna kalorier om jag har med kolhydrater i kosten? Det var det som var tjusningen med LCHF för mig när jag testade, att man skulle slippa bry sig om mängd. Sedan visade det sig att jag tydligen ändå måste tänka på mängden mat, eftersom jag inte slutade vara hugrig och inte gick ner i vikt.

Alla kommentarer, tips och förslag välkomnas!

K

• Svar på tråden Vad tror ni om min egen variant av GI + LCHF? Tyck till!
  • yena89

För det första tänker jag säga att man får plats med mkt grönsaker även i en strikt LCHF. Om du bara ¨t gurka och sallad har du missuppfattat allt. Det är mkt blomkål, broccoli, vitkål, och även lite paprika, tomater och kanske liiite lite morötter beroende hur mkt kolhydrater man ätit över dan.
    Och på helgen kan du absolut unna dig yoghurt.
    Att man ska äta hur mkt kött som helst är också fel. Man äter inte mer kött än tallriksmodellen.
    Har du en fet plånbok och har råd med gräsbeteskött kan du däremot frossa i kött eftersom det gynnar miljön.
    Och du erkänner ju själv att du inte gick ner i vikt för att du åt fel och då är ju risken stor att aptiten inte förändras.

Annars tycker jag det ser bra ut.
    Det du kommer äta är helt enkelt en lågkolhydratskost men inte lika strikt som LCHF.
    Om du smtidigt tränar 2-4 gånger i veckan så kommer det nog gå bra.
    Tänk bara på att ju mer du tränar desto mer måste du äta. Du kommer gå ner i vikt ändå. Om du tränar en massa och äter normala portioner så kommer kroppen istället svälta sig.
    Om du anpassar maten efter träningen kommer kroppen släppa ifrån sig.

Gå in på lite träningssidor för att läsa mer om det eller varför inte boka ett möte med en bra PT?

Angående kalorier så kan du ju inte äta mer än du förbrukar men äter du lågkolhydratskost så behövs oftast inte kaloriräkning förrän man närmar sig sin målvikt.

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Kummin

Tusen tack yena89!

jag blir särskilt glad när du säger "ju mer du tränar desto mer måste du äta"...

Måste bara förklara det där med grönsaker och yoghurt. Jag vet att man "får" äta små mängder sånt på LCHF, men absolut inte de mängder som jag "behöver" för att bli mätt. Det är alltså inte en matsked turkisk yoghurt till 10 st hallon som "lördagsgodis" jag menar att jag vill ha, eller en klyfta tomat som dekoration, utan jag menar att om jag är riktigt hungrig så vill jag kunna ta en rejäl skål naturell yoghurt med frön, valnötter och kokosflingor, eller göra en grönsakswok så det är ett BERG av wokad blomkål, broccoli, vitkål, paprika, tomat osv på tallriken.

STORT TACK för din respons!!!

Fler åsikter?

K

• yena89
    Kummin skrev 2012-05-25 19:10:38 följande:
    Tusen tack yena89!

jag blir särskilt glad när du säger "ju mer du tränar desto mer måste du äta"...

Måste bara förklara det där med grönsaker och yoghurt. Jag vet att man "får" äta små mängder sånt på LCHF, men absolut inte de mängder som jag "behöver" för att bli mätt. Det är alltså inte en matsked turkisk yoghurt till 10 st hallon som "lördagsgodis" jag menar att jag vill ha, eller en klyfta tomat som dekoration, utan jag menar att om jag är riktigt hungrig så vill jag kunna ta en rejäl skål naturell yoghurt med frön, valnötter och kokosflingor, eller göra en grönsakswok så det är ett BERG av wokad blomkål, broccoli, vitkål, paprika, tomat osv på tallriken.

STORT TACK för din respons!!!

Fler åsikter?

K
    Ja jag tror många, framförallt vi kvinnor gör misstaget att vi äter mindre och springer mer. Egentligen det alla säger man ska göra men 90% av alla PT'n kommer tala om för dig att det är fel. Visserligen funkar det men hur bra är det för kroppen?

När jag äter strikt lyckas jag ändå få halva tallriken fullt med grönsaker.
    Äter du tillräckligt med fett? Äter du för lite fett håller du dig inte mätt vilket resulterar i att du äter för mkt.
    Du får plats med 500g grönsaker på 20g kolhydrater ungefär. Och om du tränar mkt, dvs 3-4 gånger i veckan då kan du unna dig ännu mer grönsaker och så kan du unna dig yoghurt med hemmagjord musli.
    Sen tycker jag också det är bättre att få kolhydraterna från grönsakerna och nötter än från mejerier.

Jag tror, att om du äter  30-35g kolhydrater istället för 20, eftersom du tränar, och äter tillräckligt med fett så kroppen har energi så kommer det gå mycket bättre. Du kan du äta massor med grönsaker.
    Själv äter jag iofs aldrig bara en klyfta tomat utan flera. Brukar göra fräscha blandade sallader med olika salladsblad, liiiite majs (kanske 1msk/portion), gurka, tomater, rädisor, ost, champinjoner, paprika och gurka. Sen har jag oftast nån kolsort till. Så halva tallriken sallad, 1/4 tallrik broccoli, vitkål, bryssel, blomkål, zuchini mm. och sen 1/4 kött och sås. Olja och vinäger på salladen för extra fett.

Sen kan jag tipsa om massor med goda bröd också.

Min favorit är en variant av "pones". Har tyvärr bara ingredienserna men om man googlar kanske det kommer upp nåt. tror att man bara blandar allt och låter det stå 5 min eller nåt och formar tilll bollar. Jag har ost eller sesam på mina. Sen i ugnen i 225 tror jag till dom är gyllenbruna:

3dl pofiber
    2tsk fiberhusk
    1tsk bakpulver
    250g kesella
    1ägg
    50g smör

Sen är det bara o bre på smör och ha massa pålägg du tycker är gott. Nån bra skinka utan en massa konstigheter, ost eller salami. Jätte goda och nästan som riktiga frallor :) Man kan ha i 1krm brödkrydda med.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Loreena

Jag tror på en individanpassad variant av lågkolhydratskost. Alla behöver inte vara lika strikta och alla tål tex. inte att äta lika mycket fett om magen inte är van. Jag skulle dock välja fullfeta mejeriprodukter i matlagningen, men ta en mindre mängd och blanda ut med lite vatten. Tex. 1 dl riktig creme fraiche + 1 dl vatten ist för 2 dl lätt creme fraiche. Då slipper du betala extra för att mejeriet ska späda ut den åt dig.

Du känner din kropp bäst och det är bara att prova! :) Händer inget på vågen så kan du testa att minska på tex. nötter, bär, baljväxter, lågkolhydratsbröd choklad och mejeri. Grönsaker tycker jag att du ska äta i fri mängd, men frossa inte i rotfrukter.

Ett bra upplägg på en matdag är att börja med en omelett på 2-4 ägg + valfri fyllning. Sedan äta en proteinbit stor som din handflata med fingrar, lika mycket grönsaker och ca 1 dl sås till lunch och samma till middag. Men känn själv efter och ät dig "lagom mätt".

Ju mer du tränar ju mer kolhydrater "tål" du.

Lycka till!

• Kummin

Himmel vad mycket inspirerande tips och råd!! Jag blir jättepeppad nu!!

Tusen tack snälla ni för pepp och tips och åsikter och RECEPT, nu blev jag riktigt sugen...

Har just gått kvällspromenad i ca 2 timmar och hittills idag ätit enligt "listan" så jag räknar idag som DAG ETT!

K

Svar på tråden Vad tror ni om min egen variant av GI + LCHF? Tyck till!