Vad tror ni om min egen variant av GI + LCHF? Tyck till!
Nu MÅSTE jag bli av med mina extrakilon. Är 41 år, har två barn och varit med om tre graviditeter, har massor av träningsvana och mycket kunskap om kost, men har ändå låtit några irriterande extrakilon smyga sig på i samband med mycket stress på jobbet, sömnbrist, småbarnsliv osv. Sedan tycker jag att min kropp efter 40 inte låter mig komma undan med slarv längre på samma sätt som förut...!
Alltså! Uppryckning! Mitt mål är att komma tillbaka till min kropp som den tidigare har brukat vara när den har varit i "jämvikt" - jag ligger säkert 6-8 kg däröver nu, och säkert 10 kg över min "fitnessvikt" (jag har ingen våg - märker bara i spegeln och på kläderna att jag har blivit jättetjock!).
Saken är den att jag har testat "allt" när det gäller träning och kost, och det är verkligen inte allt som passar mig. När jag testade LCHF förra året t ex gick jag för det första inte ner i vikt, förmodligen för att jag inte alls upplevde att min aptit "försvann" som många tycker att den gör med LCHF. Alltså åt jag säkert för MYCKET av allting som ändå var "tillåtet". Sedan kunde jag bara inte stå ut med att inte kunna äta hur mycket grönsaker som helst eller t ex naturell yoghurt som jag älskar. (Plus att jag trots allt vill vara lite miljövänlig - att äta hur mycket kött som helst känns inte riktigt OK nu när vi alla vet att köttätandet är en enorm belastning på miljön.)
Tidigare har jag kört mycket med någon typ av GI-fitness-kost där jag har försökt äta lite mer protein och mest "långsamma" kolhydrater och kombinerat det med träning. Det har funkat ganska bra, men det känns som om jag skulle behöva något mer "extremt" nu för att det ska bita på min kropp när jag är 40+!
Ännu längre bak i tiden har jag testat "riktig" proteindiet (typ Atkins) och det var enda gången i mitt liv som kilona verkligen "rasat" av men då fick jag väldigt ont i lederna efter någon månad pga alla slaggprodukter och jag tror verkligen inte att mina njurar och andra organ skulle uppskatta den dieten om jag testade den nu.
När jag var i 20-årsåldern testade jag också lågkaloridiet, den s.k. svältmetoden. Det var verkligen ingenting för mig (fast jag vid något tillfälle vägde 20 kg mindre än idag på den dieten). Jag är en stor tjej med stor aptit och vill orka träna mycket och vara aktiv. Så pytteportioner, äta sällan, 80-talsbantning och fettsnålt funkar INTE. Jag måste få äta mig mätt, och gärna 3 huvudmål + 2-3 mellanmål varje dag.
Därför har jag tänkt så här. Kan det funka med en kombinerad GI+LCHF-modell som passar just MIG? Eller är det helt omöjligt att kombinera det bästa från LCHF med att trots allt äta en del kolhydrater av god kvalitet, eftersom man då ändå blir tjock av kombinationen fett+carbs?
Mitt förslag på bra mat:
Obegränsat:
Grönsaker "ovan jord" (dvs obegränsat med sådant som LCHF inte riktigt tillåter några mängder av, typ tomater blomkål paprika etc - inte bara gurka och sallad)
Även lök av olika slag
Rent kött, kyckling, fisk, skaldjur
Ägg
Lättost 10-17%
Naturell yoghurt
Avocado, oliver, svamp
Te (olika sorter) och kaffe
Lite lagom:
Rapsolja, olivolja, smör
Nötter och frön (naturella), kokosflingor osv
Bönor och linser
Turkisk/grekisk yoghurt, lätt creme fraiche
Fet ost, halloumi, fetaost
Skinka
Majonäs, havregrädde
Havremjölk/sojamjölk i te och som dryck efter träning, ibland med en skopa proteinpulver
Liten mängd:
Kolhydratsnålt bröd (typ glutenfritt valnötsbröd eller fröfrallor, ett par skivor/bitar per dag)
Någon enstaka gång quinoa eller råris
Korv och bacon
Mörk choklad (lite "måste" jag ha varje dag)
Hallon
Vispgrädde, mellangrädde
Laktosfri mjölk i kaffet
Salta nötter
Undvik helt:
Socker & sötningsmedel (i undantagsfall hembakat med sukrin el dyl)
Glass och fikabröd
Mjölmat, gröt & flingor osv
Frukt
Godis, chips, snabbmat osv äter jag ändå inte
Om jag äter så här, äter tills jag blir mätt, försöker sova mer än jag gör nu (snarare 7-8 timmar i snitt jämför med som nu 5-6), och tränar 4-6 dagar i veckan, borde jag inte få resultat då??? Eller "MÅSTE" jag räkna kalorier om jag har med kolhydrater i kosten? Det var det som var tjusningen med LCHF för mig när jag testade, att man skulle slippa bry sig om mängd. Sedan visade det sig att jag tydligen ändå måste tänka på mängden mat, eftersom jag inte slutade vara hugrig och inte gick ner i vikt.
Alla kommentarer, tips och förslag välkomnas!
K