• Michiyo

ang barnstolarna..

min mamma surra en massa men denna gång undrade jag faktiskt vidare.

hon sa att är dom längre än 135 behöver och bör dom inte sitta på sån där kudde längre i bilen. nu undrar jag när måste man isf sluta med sånna där kuddar? för nu ska jag snart införskaffa en bilstol åt min 19 månaders och hon växer ju otroligt fort redan 95 cm.. och är det några sånna saker så blir det ju smartare att hyra stol än att köpa en. 

• Svar på tråden ang barnstolarna..
  • Nina 566

Barn ska sitta bakåt tills dom är 4 år, gärna längre om det går. Sedan blir det en annan stol som man typ kan ha tills barnet är ca 10-12 år.

Våran äldsta är 7 år och sitter på en Britax, en bilstol med bilkudde och ryggskydd, nackskydd osv. Den kan man ha upp till ca 12 år. Jag tycker att säkerhete är jätteviktig.  

• Sisisisi

Tills barnet är minst 4-5 år ska den sitta i en bakåtvänd stol. Sen är det bältesstol så länge som möjligt, helst till 12 år. 135 cm är en minimigräns bara, man bör använda bältesstol till ca 150 cm och 10-12 år.

Om du köper en britax twoway nu så kan ditt barn åka bakåtvänd till 25 kg/120 cm. När den är urvuxen köper du en bältesstol.

• Michiyo

ah okej då blev det lite klarare^^ tyvärr kan hon inte sitta och titta bakåt då hon är allt för lång och får ont av att sitta så. men om 135 bara är en mini gräns är det lika bra att köpa isf. 

men tack för tipsen ska kolla runt lite. 

• myskatt

Nej! Hon bör sitta bakåt minst två år till.

95 cm är inte för långt för att sitta bakåt. Kolla om ni kan placera om stolen i bilen eller titta på en annan stol.

• Sisisisi

[quote=65061705][quote-nick]Michiyo skrev 2012-05-24 20:21:15 följande:[/quote-nick]ah okej då blev det lite klarare^^ tyvärr kan hon inte sitta och titta bakåt då hon är allt för lång och får ont av att sitta så. men om 135 bara är en mini gräns är det lika bra att köpa isf. 

men tack för tipsen ska kolla runt lite. [/quote

Hon är absolut inte för stor för att sitta bakåt! Det är livsfarligt för så små barn att åka framåt! En bakåtvänd stol är en självklarhet för barn till minst 4-5 år!

Tycker du inte att det är viktigt att ditt barn åker säkert?

• Kodia
    Michiyo skrev 2012-05-24 20:21:15 följande:
    ah okej då blev det lite klarare^^ tyvärr kan hon inte sitta och titta bakåt då hon är allt för lång och får ont av att sitta så. men om 135 bara är en mini gräns är det lika bra att köpa isf. 

men tack för tipsen ska kolla runt lite. 
    Om hon är så liten får hon plats att sitta säkert (=bakåtvänd!) i flera år till

MIna barn har suttit bakåtvända i Britax Twoway tills de var ca 117 cm.
  • TvåTrollungar

Jag fattar inte hur folk resonerar, finns massa trådar om folk som vill vända sina barn alldeles för tidigt och i stort sätt alla runt in kring mig har bänt sina barn framåt innan 3. Min dotter på 102cm 3.5 år och 15 kilo sitter i en axkid och det kommer hon kunna göra säkert 2.5 år till. Det är inte benplats som avgör utan när dom väger 25 kilo eller öronen sticker upp över kanten. Personligen tycker inte jag att det skall vara upp till föräldrarna utan det borde lagstadgas

• TvåTrollungar

För övrigt ser du ju på bältesstolen då den är urvuxen. När ryggstödet är uppdraget till Max och axlarna inte ryms under huvudstödet är den urvuxen.

• emmakatta

Sitter dottern trångt så köp en Britax two way, men vänd absolut inte henne på flera år, hennes skelett är inte tillräckligt utvecklat och en krock skulle vara förödande om hon satt framåtvänd

Svar på tråden ang barnstolarna..