Det var förstås väldigt olika beroende på var man bodde och så där, men det här är mina minnen:
Har du sett den gamla TV-serien om Pippi? Observera då Tommy och Annika, så ser du två genomsnittliga 60-talsbarn! Vi fick lära oss att sätta Tant eller Farbror före namnet på alla vuxna, och vi lärde oss att niga eller bocka på beställning. Flickor skulle inte spela fotboll, klättra i träd eller annat okvinnligt, och även om vi kunde ha byxor till vardags, så var det alltid kjol eller klänning som gällde till fint.
Mammorna var hemma, och det var regelbundet kafferep hemma hos någon. Då var det en lite större tillställning och lite mer planering. Annars så sprang mammorna över till grannen på kaffe mest varje dag. De flesta av mina kompisar hade pappor som kom hem från jobbet, satte sig i fåtöljen med en tidning och en piprök, och så satt de där tills middagen var serverad. Jag vet att min pappa inte gärna pratade högt om att han både dammsög och diskade hemma!
Tvättdagar var stora händelser. Maskinerna var helt annorlunda än i dag, och i allmänhet fick ungarna springa omkring ute på gården medan deras mammor tvättade. Alla ungar ville hjälpa till med tvätten, för både mangeln och centrifugen var skitkul! Men vi blev fort utskickade igen, för vi kanske inte var till så mycket hjälp som vi trodde.
Jag bodde i hyreshus, och alla soliga dagar var gården full av ungar. Det blev mycket grupplekar med kurragömma, Hål i hatten, kulspel, hopprep osv. Och så fotboll för pojkarna förstås. Vi hade sällan kompisar inne, för de flesta bodde rätt trångt. Medelsvensson hade en liten lägenhet i ett hyreshus, och en egen villa var bara för "finare" folk.
Tja, fråga om det är något speciellt ämne du vill veta mer om!