• litenlur

Hur åker en 4-åring säkrast i bil utan bilstol?

Det är inte så att jag sätter mig och kör bil med min 4-åring utan att ha bilstol med, men nu kommer vi att behöva åka i busstrafik där det antingen är en minibuss eller en "vanlig" buss, och jag tror att de har vanliga trepunktsbälten. Det finns tyvärr ingen möjlighet att få med bilstol. Sätter man barnet som vanligt med bältet knäppt så hamnar ju den diagonala delen av bältet över barnets ansikte. Jag tänker ändå att det bästa vore att ha barnet fastspänt (för vid en riktig olycka är det ju kört om hen flyger iväg) och försöka peta undan den diagonala delen av bältet på något vis (bakom ryggen?). Började fundera på det här och tänkte att det säkert fanns några trevliga (eller galna) råd på FL. Glad

• Svar på tråden Hur åker en 4-åring säkrast i bil utan bilstol?
  • Sixxty

Det trevligaste rådet jag kan ge är att INTE åka så med din 4-åring. 

• cloudberry79

Det finns inte ens möjlighet att få med en bilkudde? (Om det är en minibuss räknas det väl fortfarande som bil och då är det olagligt för barnet att åka utan särskild skyddsanordning) Annars ska man spänna fast ett barn precis som en vuxen spänner fast sig, bara midjedelen av bältet hjälper inte som ett riktigt bälte. Vanliga bussar brukar ha särskilda midjebälten som är gjorda för att bara användas på det sättet, det är bättre än inget, men just minibuss=bil=måste ha bilstol.

Sur, grinig och på smällen.
  • Khaleesi

Sätt barnet i mitten bak. Skulle minibussen bli påkörd från något håll så sitter man säkrast mitt i fordonet, längst från karossen.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Konvaljen

Lägg åtminstone något under rumpan på barnet så det kommer upp en bit och inte riskerar att skära sig på bältet om ni skulle krocka eller tvärnita.
    Så har min dotter åkt då jag fick åka in akut till sjukhuset och en bekant fick hämta på förskolan. De pallrade upp med ytterkläderna under rumpan och så satt hon i mittensätet.

• Sisisisi

Hur kan det vara omöjligt stt få med en bilkudde? Vi har SitSac, en ryggsäck som funkar som bilkudde! Det vore kanske ett alternativ? http://www.minno.se/

Annars skulle jag sätta barnet i baksätet på mittenplats med bältet som vanligt, inte bakom ryggen och inte under armen.

• litenlur

Jag förstår mycket väl att det inte är att rekommendera att åka utan bilstol, men händer det aldrig att ni åker buss med era barn och inte kan ta med bilstol? I det här fallet handlar det om att vi ska ut och fjällvandra, och sista biten dit går inte att ta sig på annat sätt än med buss. Det är tyvärr ogörligt att fjällvandra med en bilstol. De anpassar bussarna efter hur många passagerare det är (eftersom det är långt ute i obygden och kan vara väldigt olika), så i värsta fall kan det vara en liten buss. Vi har råkat ut för liknande tillfällen tidigare, när SJ satt in ersättningsbussar för tåg. Hur gärna jag än vill, så kan jag inte göra någonting i den situationen.

• litenlur

Förmodligen händer det mer sällan om man är van att åka bil. Vi åker alltid kollektivt, och just sådant som ersättningsbussar eller i detta fall fjällvandringen ser jag bara inte hur jag kan lösa på något annat sätt. Men jag tar gärna emot idéer om det också.

• cloudberry79

Svenska fjällen? Ring i förväg och fråga om de kan ha med bilkudde eller bälteskudde för ert barn! Det borde inte vara omöjligt, de flesta tillhör olika typer av taxibolag som redan har tillgång till sådant. För övrigt; Modigt att fjällvandra med en fyraåring måste jag säga Vi har vandrat när sonen var 2½, men då gick han ännu rätt bra att bära på ryggen. Nu när han är 4½ är han lite för stor för att bli buren men för liten för att gå själv.

• Tårtsmulan

Sätter barnet med säkerhetsbältet på, med magdelen som vanligt och bröstremmen bakom ryggen på barnet (så att det blir som ett vanligt midjebälte)-

• cloudberry79
    Tårtsmulan skrev 2012-05-24 11:30:23 följande:
    Sätter barnet med säkerhetsbältet på, med magdelen som vanligt och bröstremmen bakom ryggen på barnet (så att det blir som ett vanligt midjebälte)-
    Absolut INTE! Ett trepunktsbälte funkar så att anspänningen måste vara i den delen som ska över bröstet. Vid en kollision kommer inte bältet att låsas om bröstremmen är bakom ryggen!!!
Svar på tråden Hur åker en 4-åring säkrast i bil utan bilstol?