• mammamia1973

träning med rockring

Hej! Jag har en fråga ang träning med rockring. Jag har köpt en som är 1,8 kg tung. Jag har fått så enorma blåmärken på fläsket, det gör ont och jag undrar om hur jag ska göra nu. Är ringen för tung för mig och jag måste sluta att träna, ska jag fortsätta trots märken eller vänta när märken försvinner och sedan börja på nytt? Någon med erfarenhet? Och så en fråga till. Ni som tränar med ringen har ni märkt någon effekt, har midjemått minskat och hur lång tid det tog? Tack på förhand

• Svar på tråden träning med rockring
  • Machapuchare

Spännande med rockringsträning! Kanske du skall varva det med annan träning så att vävnaden kring midjan får återhämta sig mellan träningspassen.
    Promenader, cykling, styrketräning hemma...

• mammamia1973

Tack för ditt svar. Jag tränar 3 ggr i veckan på gymmet, både styrketräning och kondition. Mitt största problem område är just mage och det var därför jag provade med rockring. Men som sagt efter första träningen fick jag stora blåmärken. Jag tror jag väntar ett par dagar och börjar på nytt lite försiktigt. Går det inte så får jag nog köpa en lättare ring helt enkelt

• nobilis

"Min midja är mer markerad nu än när jag började. Jag kan se att jag har mindre fett runt midjan, är starkare i magmusklerna och har gått ner 4 cm, så det är verkligen ett bra resultat efter att enbart ha använt rockringen. Jag kan verkligen känna att den här formen av träning ger magen något, och framför allt midjan.

Man kan känna hur musklerna måste spännas för att hantera vikten. Det är otroligt enkelt att hålla igång ringen runt midjan eftersom den väger 1,7 kilo och därför är mycket tyngre än de tunna plastringarna som man använde som barn. I gengäld gjorde det ganska ont när jag snurrade runt den i början, och jag fick blåmärken runt midjan. Det tog cirka 2 veckors träning innan de försvann och min mage hade vant sig vid belastningen, men så kunde jag rocka i en halvtimma utan problem. Kanske kan det också hänga ihop med att det var mer fett i början, som det sedan blir mindre av. En hel tröjstorlek!

Svar på tråden träning med rockring