• Emmamyway

Ni som flaskmatar, får ni mycket kritik från andra mammor?

Jag flaskmatar min dotter som nu är 2 månader från att hon var 3 veckor med både tillsägelse från bvc och sambo som jag mådde så dåligt av amning. Men denna ständiga "skämma" för att man ej ammar sitt barn, många som frågar: varför ammar du inte.. amning är det bästa = man känner sig så KASS.. någon mer som får känslan av andra människor att de kollar ner på en för att man inte ammar sitt barn?
    Många säger att : Amma till varje pris, men vart går gränsen? Jag avskydde amning, mådde jätte dåligt psykiskt och tyckte inte amning alls var så mysigt som alla säger de är, att man får kontakt med sitt barn osv. Jag fick mycket bättre kontakt med mitt barn när jag flaskmatade och fick en helt annan känsla i kroppen, jag var lugn och kunde börja njuta av att få vara mamma och få vara med min bebis. Så varför göra något man mår dåligt av egentligen? För vad jag förstått så är de knappt någon skillnad på innehållet i bröstmjöl vs ersättning förutom antikropparna, men om man ammar och mår dåligt så måste väl de föras över till barnet att de känner av att mamma mår dåligt?

• Svar på tråden Ni som flaskmatar, får ni mycket kritik från andra mammor?
  • Virus85

Du ska inte behöva skämmas jag ammade mina barn i två veckor bara sen fick de blir flaska... Tyckte de va jobbigt med amningen Så jag slutade amma.. När folk frågar varför säg bara att de inte funkade... De är inte alla som har tillräckligt med mat i brösten de körde jag med iallafall ;)

• Mercurialis

Jag upplevde ingen kritik från någon. Det hände vid några tillfällen att jag fick frågan "Ammar du inte?" (sagt med ett förvånat tonfall) och på det svarade jag "nej" och sedan var det inte mer med det.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Morcheeba

Jag upplevde omvärlden som frågvis, nyfiken snarare än dömande. Den som dömde mest var jag själv, helt klart. Precis som du säger så hör man ju överallt att "amning är ju det bästa för barnet", det är klart att man vill det bästa för sitt barn! Men, om man inte mår bra av att amma så är amning inte bäst, punkt. Barnet ska inte ammas på bekostnad av mammans fysiska eller psykiska hälsa. 

Flaskmata på du, med gott samvete. :) 

• MeJustMe

Min dotter är snart 2 månader och jag har enbart flaskmatat!! Hon föddes för tidigt och lyckades inte riktigt med at amma.. I början pumpade jag och vi gav henne i sond, men vi provade med flaska under tiden och det funkade. Så varför tvinga henne till nått hon inte vill när det finns andra alternativ..
    Jag anser att det viktiga är att hon får i sig näring, inte HUR hon får i sig den.
    Så flaskmata med gott samvete :) 

• jwrh

Jag har gett ersättning från start. Hellre lugn och harmonisk bebis och mamma, och kunna njuta av den första tiden än skrik och frustration. Min bebis skriker ytterst sällan, sover 8 timmar per natt, somnar själv i sin egen säng, go och glad nästan jämt. Vad har jag då att skämmas för? Har inte skämts en sekund, och inte blivit ifrågasatt heller. På amningsmottagningen sa de att efter sexårsåldern är det ingen skillnad på barn som blivit ammade och barn som blivit flaskmatade (innan dess kan flasmatade barn vara sjuka lite oftare pga att de inte fått antikroppar av mamman).

• jwrh

Eller ja start och start, jag försökte amma en vecka ungefär, en fruktansvärd vecka :)

• Eliasmamma

För deras bästa ska dom hålla tyst. Man är inte sämre för man ger flaska. Jag gör det för amningen inte funkade

• Isabella06

Jag fick höra ganska mycket nedlåtande, både från äldre och yngre när vi valde att flask mata dotter för snart 6 år sen.. 

Jag kämpade mig gråtandes och blodig med ammningen första månaden men det ville sej inte..
    Vi gav upp och dottern gick upp i vikt och vart en sååån nöjd tjej!

Inga allergier eller annat som folk skrämde oss med om vi bara skulle ge ersättning.

Är lite osäker till och med nu inför bebis nr 2 om jag ens vill överväga amning. Då jag tyckte att det va så himla enkelt och bekvämt med flask matning. Då jag kunde gå tillbaxs snabbt till ridningen och tävlandet, vilket inte hade gått om jag ammat..

Isabella-2006 <3 Bebis i magen 2012 <3
  • camillas1985

Jag känner precis som dig ts. Har två barn sen innan och den första ammade jag i början men kände mig bara stressad och mådde dåligt av det så gav flaska när vi var borta och hade besök men försökte amma lite hemma men blev ju ganska snart mer och mer flaska. Sonen ville hellre också ha flaskan.
    Barn nr två ammade jag två dagar för att testa om jag kanske kände annorlunda denna gång för det är ju trots allt "bäst för barnet att till varje pris ammas".
    Nu kommer snart tredje och jag har bestämt redan nu att det blir flaskan denna gång också. Men jag kan inte låta bli att känna mig dålig för att jag inte ens vill försöka men jag vet helt säkert hur jag kommer må av det och bättre med en glad mamma än en stressad och plågad för det gör såå ONT i början.

Lyssna inte på alla inte så lätt men man känner själv vad som är bäst för en själv och ens barn. 

Isak 090201 William 100721 Flickan i magen 120710
  • Emmamyway

Jag vet att jag inte ska skämmas men ändå gör man de.. men hoppas de blir bättre med
    tiden så jag vet att jag själv mår så bra av att inte amma.

Så skönt att höra att fler av er också försökt amma 1-2 veckor och sen gått över till falska, kände mig riktigt typ "lat! eller att jag gav upp för fort efter mina 2-3 veckor.
    Min amning funkade så många tror att det är på grund av att de inte kom något, men det är lite svårt
    att förklara för någon: Ja du jag blev deprimerad, inte de man vill säga till folk.

Fundera med på om man får flera barn i framtiden om man ska försöka amma eller flarskmata med en gång tro, livet känns så underbart av att inte amma och det är verkligen inte min grej, något som haft erfarenhet av de? att de ammat barn 1 men ej 2 eller flaskmatat nr 1 men helammat nr 2?

En grej jag tänk på, min dotter som jag flaskmatar äter va 4e timme och sover 8-10 h per natt, medan jag märkt att de som ammar gör de varannan timma? kan de vara så att min dotter  blir mättare på ersättning eller för att hon använder napp och snuttar med den istället för bröstet?

Får kämpa vidare och inte skämmas :)

Svar på tråden Ni som flaskmatar, får ni mycket kritik från andra mammor?