• Mariohn

Vilket kunde ditt barn först?

En annan tråd väckte frågeställningen. Jag hade för mig att det är ganska vanligt att barn börjar prata innan de klarar av att vara torra och sköta sina toalettbesök. Jag vet inte varför jag fått för mig det. Kanske för att alla barn på min sons förskola pratade innan de slutade med blöja. Men nu fick jag omtalat för mig att ganska många barn är redo att sluta med blöja innan de börjat använda sig av ord. 

Så av ren nyfikenhet frågar jag nu er... Vilket kunde ert barn först? Använda språket eller gå på toaletten?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket kunde ditt barn först?
  • Busbellan

Får nogsäga använda språket. Har minstingen bäst i minnet och hon pratade i alla fall 2-ords meningar när hon slutade med blöja så hon gjorde sig lite förstådd i alla fall
    Hon slutade med blöja vid 21-22 mån och språket exploderade mellan hon var 2-2,5 år men pratade lite gjorde hon ju innan

Mamma till Nora, August och Ella
  • skogsvitter

Nu handlade det ju inte om huruvida de kan använda sig av några enstaka ord, utan om huruvida de kunde prata innan de blev blöjfria vilket är en stor skillnad. Och det handlade heller inte om huruvida de kunde gå på toaletten själv eller ej, våra har signalerat att de ska kissa och så har vi hjälpt dem på toaletten Så nej, ingen av mina har kunnat prata när de blivit torra och blöjfria. De kunde heller inte gå på toaletten själva. Dock kunde de säga enstaka ord, kissa eller potta blev ett rätt tidigt ord för dem båda.

• presens k

Det beror ju på vad man lägger i begreppen. Mitt barn gick på pottan innan hon kunde prata, men är inte blöjfri än och har pratat bra rätt länge. Toaletten undviker hon oftast, utan det är potta som gäller.

• annca

Ojoj... Pratat har de gjort (oavbrutet känns det som ibland!) sedan typ 18 mån.
    Sonen är snart tre o ett halvt och har ännu inte det allra minsta intresse för att använda potta och toa...
    Dottern blev torr vid lite drygt tre.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • anyXX

Det beror ju lite på hur man definierar använda språket. Min tvååring pratar bra och rätt avancerade meningar.... Men inte helt rent såklart. Han har blöja, vi ska ta tag i pottränandet inom det snaraste, vi har varit lite lata med det.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Ajkje

Mina barn pratade innan de var blöjfria och torra

• MHM

Båda mina barn har pratat innan dom blivit torra.

• konkelbär

Min dotter kunde prata så bra som det går vid 2,5 år och hon blev även blöjfri då. Så vet inte riktigt vad jag ska rösta... Det kom ganska samtidigt..

• logg81

Hon pratade... Blev torr ganska "sent" och efter stora påtryckningar från dagis... Varken jag eller min tös hade bråttom med det där...

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • gryning2

Pratade först. Han var drygt 3 år då han blev torr på riktigt dagtid. Vi försökte få honom torr från 2,5 år men det var en lång period då det inte gick så bra.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • tahira

Jag minns faktiskt inte. Jag tänker mig att han måste ha pratat först, för att kunna säga till om han behövde gå på toaletten. Men samtidigt var han inte speciellt tidigt med talet, och han blev blöjfri när han var två - så jag vet faktiskt inte.

Hur gör man om de inte pratar?  

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Bonanza

Prata!

Dottern var tidig med språket och pratade som de flesta stora barn innan hon var två, och blev blöjfri sommaren innan hon fyllde två år.

Sonen var sen med talet och pratade mer och mer först närmre tre år, och blev blöjfri några månader innan han fyllde tre.

Båda två pratade alltså bra innan de blev blöjfria.

• Mollz

Pratade först.
    Försökt flera gånger att få bort blöjan innan, men fått ge upp varje gång för att hon helt enkelt inte kunnat säga till och jag har inte tid att hålla koll på ev. signaler.
    Hon fyller tre år i juli och har varit torr några månader nu.

• Khaleesi

Har haft en av varje. Den äldsta hade nästan knäckt läskoden innan hon var torr (trodde nästan att lillasyster skulle bli av med blöjan före henne!), medan den yngre blev torr innan språket var moget.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Mrs Green

Hon pratade begripligt i åtminstone i ett år innan hon slutade med blöja.

• Ragnar

Båda mina barn har börjat använda toaletten (eller pottan) innan det kunde prata. Äldsta var helt utan blöja dagtid innan han började prata mer än enstaka ord. Yngre började prata tidigare och var dessutom lite senare att sluta helt med blöjan. Så hon kunde prata lite mer då hon slutade helt med blöja.
    Kan inte se att talet har något med blöjan och toaletten att göra. Mina barn har sällan sagt att de behöver kissa då de var små, trots att de kunde de rätta orden för det, utan det var något som vi såg på deras kroppsspråk och tog de till toaletten innan det var för sent.

Svar på tråden Vilket kunde ditt barn först?