• Muslimah84

Vad är en hörselanpassad klass?

Skolan ska göra om klasserna till höstterminen och idag fick jag hem papperen på vilka min son ska gå med. Det visade sig att han ska gå i en hörselanpassad klass. Han har inga problem med hörseln annars hade jag nog vetat vad det innebär.

Så vad är egentligen en hörselanpassad klass? Är det helt enkelt så att det finns en slinga i klassrummet så att elever med hörapparat kan höra? Klassen är mindre än de andra klasserna bör jag kanske nämna också.

Eller kan det vara döva barn i klassen?

Någon som har lust att förklara? 

• Svar på tråden Vad är en hörselanpassad klass?
  • t0va

Jag googlade och hittade detta "X förskoleklass är en hörselanpassad klass. De år som det finns barn med behov av hörselanpassning begränsas storleken på klassen"

Så det verkar vara så att det finns kompetens för att ta hand om barn med hörselproblem.

• Kaffegalningen

Då jag gick i sådan gymnasieklass var den lite mindre samt att läraren hade en mikrofon på sig så den eleven kunde ställa in apparaten på dennes mikrofon istället för att fånga upp allt i rummet.

• FriJo80

Jag har jobbat i en klass där det fanns en kille med hörselnedsättning och då hade de köpt in speciella bänkar och stolar som låter mycket mindre.

• toccata

Det kan vara så att man tar emot barn med hörselnedsättningar.

Jag kan bara tänka mig att det är positivt.

Dels jobbar man ofta i mindre grupper och dels inredar man ofta med material som absorberar ljud vilket är bra för alla barn. Sedan kan självklart hörselslinga ligga i lokalen.

Tror inte du ska vara orolig. Tvärtom så kommer det att gagna ditt barn också. Grattis!   

• Muslimah84

Tack för alla svar. Har pratat med skolan och det är helt enkelt så att läraren använder teckenstöd när denne pratar.

Jag var inte orolig för min sons skull, känns bara skönt med en liten klass. Det enda jag  varit lite orolig för är att min son inte är den tystaste, skriker ofta när han pratar. Men det bör han ju vänja sig vid att han inte behöver när han väl börjat i klassen.

Svar på tråden Vad är en hörselanpassad klass?