• annamarie

hoppa och springa under graviditet?

Hej allesammans!
    Jag arbetar som gruppträningsinstruktör och åker omkring och bemannar olika anläggningar när de behöver en instruktör. problemet är inte är jag arbetar på olika ställen. 
    Problemet är att jag är gravid , och har hört att det inte alls är  bra att hoppa och springa medan man är gravid. Jag hoppar och springer på hårt underlag och i 30 graders värme flera dagar i veckan. kan detta skada mitt barn? Har även hört att det inte är stötarna som skadar utan att kroppen väljer att syresätta muskler istället för fostret. 
    Jag vill inte sluta på mitt jobb och vet inte vad jag ska säga till dem eftersom det är så tidigt i graviditeten..
    Någon som vet vad jag ska göra?

• Svar på tråden hoppa och springa under graviditet?
  • Snöbollskrig

Vilken vecka är du i? Glad

• Snöbollskrig

Jag TROR inte det är någon fara med tanke på att en träningsform för gravida är jogga ex. Sen lätt styrketräning med mera. Ring MVC och kolla? 

• Oförglömlig

Ring å prata med dem på din modravårdscentral:) jag sprang å hoppade med min son visserligen är ju de annorlunda. Har hört att om man är van att träna kan man fortsätta i samma tempo men lyssna på kroppen du kanske kan jobba NEN inte hoppa å Träna lika mycket som du brukar ta de lugnare? Hade en gravid spinning instruktör. Grattis till graviditeten:)

• annamarie

Ja det kanske är läge att göra det.. jag har inte ens skrivit in mig än. tycker att det känns svinläskigt... vet inte ens vad jag ska säga när jag ringer.

• Snöbollskrig
    annamarie skrev 2012-05-22 08:50:57 följande:
    Ja det kanske är läge att göra det.. jag har inte ens skrivit in mig än. tycker att det känns svinläskigt... vet inte ens vad jag ska säga när jag ringer.
    Bara - Hej jag är gravid Solig i korta drag. Grattis till din graviditet och lycka till med den.
  • annamarie

Ja, jag får väll köra på det :) tack så jätte mkt. jag ringer på en gång... kanske :P ska bara ladda lite först.. känns som om det blir på riktigt nu. jösses! 

• Snöbollskrig
    annamarie skrev 2012-05-22 08:54:23 följande:
    Ja, jag får väll köra på det :) tack så jätte mkt. jag ringer på en gång... kanske :P ska bara ladda lite först.. känns som om det blir på riktigt nu. jösses! 
    Säg till hur det gick om du vill... gå emot din känsla och ring. Inget farligt kommer hända hihi!
  • annamarie

Jag har ringt nu! Hur trevlig tjej som helst! har ett datum för möte/inskrivningssamtal. har ingen koll på vad saker och ting kallas. haha

• Snöbollskrig

Va bra att du ringde. Nu känns det skönt va, att det är gjort? När blev det då? Skrattande

• Ylva74

Skaffa en bok om träning för gravida! Det finns säkert fler, men jag hittade en son hette "stark, glad, gravid" eller något sådant. Det finns vissa övningar man bör undvika längre fram i graviditeten, men i stort sett så är träning bra. Kroppen kommer att prioritera fostret först, så det som händer är att din kropp kommer att säga ifrån långt innan det blir skadligt för fostret. För min del ökade pulsen snabbt även vid lättare konditionsträning. Tyvärr har inte alla barnmorskor koll på vad som är bra träning för gravida!

Svar på tråden hoppa och springa under graviditet?