• Gaytjej

Bygger klätterställning, behöver tips!

Vi håller på att bygga en kombinerad klätterställning med utseendetemat borg och behöver nu lite tips på vad den kan ha för 'lekfunktioner'

Det vi har planer på hittills är
    - en rutschkana
    - en repstege
    - ett klätterrep
    - en klättervägg (klossar)
    - ett utsiktstorn med kikare
    - en lucka så att de går att leka affär
    - förarmiljö med ratt, pedaler, spakar och knappar.

Vad kan man mer ha?

Vad tycker era ungar är roligt på klätterställningar?

Har några överblivna platsrör, någon som har någon idé om vad man skulle kunna göra med dem?

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Svar på tråden Bygger klätterställning, behöver tips!
  • nappe

Vad roligt, vi håller precis på att bygga en vi med.
    Vår är planerad så att det blir en lekstuga på bottenplanen med fönster, där inne kommer vi ställa ett litet köp, bord mm och även lite saker så dom kan leka affär.
    Sen kommer en trapp upp och där kommer en 3 meters rutschkana vara, det kommer bli tak även på övervåningen men inga väggar utan endast staket.
    På övervåningen kommer det även finnas en balkong där vi kommer ställa fikabord till barnen.
    Vi kommer under balkongen i reglar hänga repstegar och en snurrgunga.
    På ena väggen kommer vi bygga en klättervägg.

Vad är det för plaströr? Storlek? Längd?

• Sponkilonk

Vad spännande det låter. Kan ni inte lägga ut en bild när det är klart?

För övrigt kan jag inte komma på något mer . Verkar som du tänkt på allt.  

• Gaytjej

nappe - ert upplägg låter lite som vårt! Fast vår är inte så stor som jag tror er är (om ni ska få plats med fikabord också, mysigt!).

Nedreplan (2 x 1,5 m) blir mer av lekstugekaraktär, men dock inte med helt täta väggar och golv (var inne på det först; att köra klickgolv o gipsskivor o tapet o ena köret.. men vi har eg en massa andra projekt här på gården som vi borde prioritera, så jag har fått backa lite där..).

Övervåningen blir 1,5 x 1,5 meter ca, inget tak mer än i ena hörnet där vi ska ha ett lite högre utsiktstorn. I de andra tre hörnen blir det 'kulisstorn' så att säga - ska som sagt vara lite riddarborg över det hela. 

Den 'halvmetern' som inte blir övervåning blir en slags balkong, men den är lite lägre (blir två takhöjder i 'lekstugan') (detta pga en miss med rutchkanan, klantjag trodde att det var 3-metarn vi hade köpt, men det var visst storleken mindre... och då måste den utgå från lägre höjd. Men jag tror faktiskt det blir bra ändå!

Hm, full förståelse om ni inte kan se någonting framför er efter denna beskrivning. Får återkomma med foton :)

Ang plaströren så har jag några på 2,5 meter med diameter ca 1 dm och ett par på 1-1,5 m med lite större diameter. 

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • nappe

Haha vi fick också en miss med rutschkanan och får två olika höjder.
    Vi ville ha högt till tak inne i lekstugan på bottenvåningen, men då blev rutschkanan så brant så på ena sidan så blir taket lite lägre så det blir som två höjder på övervåningen.
    Men det fungerar fint, där tänkte jag ställa köpet mm och ännu är våra barn så korta i rocken att det inte spelar någon roll. Tror vår blir ca 150-160 hög.
    Än så länge har vi gjutit, satt reglar, börjat på trappen och golvet på övervåningen.

Vi tänkte även vi ev isolera, sätta tapet mm men det får bli ett projekt nästa år, i år målar jag bara träväggarna på insidan.

Jag tror det räcker sen för vår del, vi har studsmatta och sandlåda till barnen med.
    Kanske att vi köper en gungbräda eller sån där sak som sitter på en vajer som man gungar med.

• Gaytjej
    Gaytjej skrev 2012-05-21 23:29:25 följande:
    Hm, full förståelse om ni inte kan se någonting framför er efter denna beskrivning. Får återkomma med foton :)

Så här ser det ut så här långt. Roligt har vi när vi bygger, sonen och jag! Vi fick dock trots allt byta ut rutschkanan mot en längre, den på bilden blev för brant...

Två tillägg på finesser:
    - en fängelshåla med lönndörr in till 'borgrummet'
    - ett böjbart plaströr så man kan släppa spelkulor från ovanvåningen ner till en behållare på bottenvåningen)
    - ett periskop (från Jungle Gym) så man kan spana från ovanvångingen utan att bli sedd
Svar på tråden Bygger klätterställning, behöver tips!