Pappan vägrar gå med på gemensam vårdnad!
Jag vet inte vad jag ska göra snart, jag mår så otroligt dåligt av detta!
Jag ska försöka fatta mig relativt kort för att ni ska förstå...
Det hela börjar med en oplanerad graviditet när jag var 19 år, bodde hemma och hade inget jobb.
Jag o pappan gjorde slut under graviditeten men hade fortfarande god kontakt och allt funkade bra.
Han hade då en 1a hyresrätt och jobb, visserligen bytte han jobb titt som tätt, men fortfarande: ett jobb.
Min son bodde hos mig i c 4-5 månader, och därefter skrev jag på att lämna över vårdnaden på pappan eftersom han (bara några få år äldre än mig) gav mig ett ultimatum:
antingen får HAN ensam vårdnad, eller så ville han aldrig mer träffa sin son (Jag vet....JÄTTE KORKAT!)
eftersom min boendesituation och inget jobb fanns med i bilden så kände jag ett ansvar o tänkte på min sons bästa då, och skrev på papprena....
Det var det största misstag jag gjort i mitt liv....
Idag är min son 4 år och världens underbaraste. Han bor än idag hos sin pappa och han har fortf ensam vårdnad. Men nu har jag ordnat upp mitt liv, skaffat sambo och vi bor i en bostadsrätt, samt att jag har jobb. Med andra ord: jag har ordnat upp mitt liv.
Nu till kruxet: Pappan har sagt vid tidigare tillfällen att han vägrar gå med på gemensam vårdnad. Han ska ha ensam vårdnad föralltid, säger han. Jag får "jättegärna" träffa sonen och ha honom lite då o då, men han absolut vägrar gå med på gemensam vårdnad.
han bor söderort och jag norrort. jag pendlar varje gång för att hämta min son.
Mitt största problem är att pappan bestämmer ALLT och jag får inte va med på något hörn alls. jag får inte ens ha en åsikt. Jag får inte tillgång till sonens allergiläkare, optiker osv. Pappan säger att hans information är samma som läkarnas, o att de är samma sak som dom säger. Men jag vill ju kunna ställa frågor osv??? Kan jag kräva detta? Eller är jag helt körd? =(
För tillfället jobbar jag så konstiga tider, både dag o natt, så jag har min son varannan vecka. Varannat tillfälle är på helgen och andra är 2 vardagar.
Detta är helt o hållet som pappan bestämt, o jag har inte alls fått vara med på detta beslut.
Han i stort sett vägrar ha telefonkontakt, och skickar istället enbart sms till mig om hur/när jag ska ha sonen, vilka tider som gäller, hur det har gått på dagis osv osv.... Han är så j*la envis o vägrar samarbeta o anser sig själv ha 100% rätt och det är jag som har skyldigheter, å inte han.....
Vid tidigare tillfällen har han nämt att om jag inte håller god ton till honom så kommer det straffa sig i längden....... om ni förstår vad jag menar!! =(
VAD kan jag göra? han kommer me största sannolikhet VÄGRA dom sk. samarbets samtalen...
Han är stenhård med att HAN bestämmer och jag ska bara lyda.... =(
Jag älskar min son över allt annat på jorden och jag gör vadsomhelst för honom.... Det gör ont varje gång jag ska försöka kontakta pappan för jag vet att det alltid är något han hittar fel på mig...
Jag tänker på min son och vad som är bäst för han i framtiden, och jag är tyvärr livrädd för att gå till rätten!
varför? jag är rädd att jag får mindre tid med min son och då vet jag inte vad jag gör ='( jag har redan lite tid med honom, men de e frågan om inte pappan kommer försöka hitta nåt fel på mig så rätten beslutar att jag får mindre tid me min son!? Jag är aldrig ute o festar och lever ett löst liv, jag är varken alkoholist, aggressiv eller har drogproblem... Jag är bara en mamma som vill vara mer med sin son, och veta att hon garanterat HAR SIN tid med sin son...
Är det någon som varit med om något liknande? Någon som har svar? Råd?
Jag är EVIGT tacksam, för jag mår verkligen pyton =(