• hästälskaren

Kan jag rida alla hästar?

har lite frågor om hästar och hur viktbärande vissa är osv.

Hur mycket tar era halvblod?

Hur mycket tar era Varmblod?

Hur mycket tar era fullblod?

Hur mycket tar era Kallblod?

Hur mycket tar era C-D ponnyer? :)

tack för svar! 

• Svar på tråden Kan jag rida alla hästar?
  • Shemira

Alltså det där är ju en jättesvår fråga.. Det är ju oftast  ganska individuellt från häst till häst...

• Krila

Håller med föregående talare. Det är väldigt individuellt.

Jobbar extra i stallet jag har min häst med turridning (islandshästar)
    Vissa kan bära 90 kg utan problem medan andra har en maxgräns på 60-70 kg.

• Callan

Hur långt är ett snöre?

Varierar ju helt med hästen.

Skulle säga att kanske 60 kg kan du rida alla dessa i din lista.
    Möjligen kan du väga lite mer.
    På de större hästarna upp till kanske 90 kg, iaf om du är en van ryttare som har egen balans och följer hästen.
    Över det börjar det nog bli tungt för de flesta... Men även det är ju individuellt. 

• hästälskaren

tack för svar men jag menar inte lixom just "alla halvblod" osv ,

utan vad just era halvblod, kallblod osv tar.
    eftersom jag vet att alla tar olika, så undrar jag ju lixom vad just din tar.. eftersom det finns vissa som tar 50 kilo och vissa 110.  

• Mynta

Det beror inte bara på hästen, utan till stor del på ryttaren själv. Hellre en 90-kilos ryttare som sitter korrekt än en 70-kilos nybörjare.

• hästälskaren
    Mynta skrev 2012-05-20 21:53:52 följande:
    Det beror inte bara på hästen, utan till stor del på ryttaren själv. Hellre en 90-kilos ryttare som sitter korrekt än en 70-kilos nybörjare.
    jag menar med rutinerade och stabila ryttare
  • FruOMor
    Mynta skrev 2012-05-20 21:53:52 följande:
  • Callan
    hästälskaren skrev 2012-05-20 21:56:39 följande:
    jag menar med rutinerade och stabila ryttare
    -isf har jag ett stort halvblod på 174 som lätt tar 110kg
    Väl musklad och riden i balans. 
  • Binegar

Min förra häst, varmblod tog 90 kg utan problem.
    Min arabvallack skulle jag tippa på tar 100 utan att blinka.

Förutsatt att det är en kunnig ryttare. Jag sätter inte upp tyngre människor på mina hästar som inte har balansen med sig.

• Tant Herta

De flesta varmblod orkar ju bära fullvuxna karlar, se bara på elithoppning och dressyr, där är varmbloden vanligast!

Sen finns det små nätta varmblod som inte orkar mer än 60-70 kilo!

Kallblod innefattar ju också en hel del raser men de flesta orkar nog 90 kilo om de är tränade för det, samma sak gäller för halvblod och ponnyer, det finns så oändligt många olika så det är omöjligt att säga!

Men viktigast av allt är att hästen är tränad på den vikten man är i, är ett stort maffigt varmblod riden av en liten kille eller tjej på 50-55 kilo så kan inte en 90 kilos person sätta sig upp på den!

Å när det gäller fullblod är väl araben den som kan bära mest! 

• villis

Mitt halvblod är en hög men nätt kille och han orkar max 80 kg, sen brukar de väl vara så att de flesta ägare helst inte dänger upp någon tyngre på sina hästar, iaf i min omgivning, för även om det är en välmusklad, viktbärande häst så ska de inte bära för mkt (mina egna åsikter iaf) men nån enstaka gång är ju inget fel :) så länge hästen pallar.
    men sen som alla säger, hellre en tyngre och välbalanserad ryttare än en lättare och obalanserad ryttare.

• Nefer

Mellan 15-20% av sin egen kroppsvikt, men det är som tidigare skrivits individuellt. Fullblod mindre än halvblod.

Svar på tråden Kan jag rida alla hästar?