Fråga en tonåring.
Hej,
Innan jag blev medlem på sidan så har jag kollat runt forum och sett många frågor vissa ställer sig till andra om sina tonårsdöttrar. Eftersom jag gillar att hjälpa andra så gjorde jag detta forumet.
Jag är en 13 årig tjej och mina svar kommer vara baserat på vad jag tycker. Jag kommer självklart inte förlämpa era döttrar eller er... Har ni några frågor? Kring pojkvänner eller vänner? Jag vet inte hur ni kommer se på detta om en tonåring inne på sidan, men jag vill hjälpa svarlösa föräldrar. Alla frågor är välkomna!
Några frågor jag oftast läst:
Hur dags ska en 12/13 tonåring lägga sig?
- Jag brukar lägga mig vid nio eller halv tio, det är då många känner sig som tröttast. Det vissa inte tänker på att när man lägger sig, då går man ju inte och sover direkt? Det viktiga är också att inte lägga sig för tidigt eller för sent. Lagom. Vissa lägger sig där och vrider och vänder på sig, andra grubblar, och det brukar ta tid innan man blir lite groggy/trött. Barn som inte rör på sig på dagarna har ofta en tendens att sova sent för att all den energin man inte har missbrukat sätter sig på långsikt. Barn som är aktiva och använder en stor del av energin på dagen brukar sova bättre och oftast tidigare. Men till frågan, innan tio/elva är en rätt så OK tid.
Låta dottern sova över hos sin kille?
- Det är en individuell fråga, det är olika hur man ser på den. Hur gammal är dottern? Mognad? Om min då (vi säger) min 15 åriga dotter var bråkig i skolan och vär respektlös o.s.v hade jag inte låtit henne. För det första, hade jag inte låtit henne i brist på tillit. Vad kommer dom göra där? Och helt enkelt oroa mig. För det andra, så hade jag inte låtit henne p.g.a som ett "straff". Straffet för att hon inte sköter sin skola osv. Ta ansvar för sina handlingar. Hade då min dotter varit skötsam och var en pigg tjej hade jag låtit henne men BARA om föräldrar vart i huset och kanske lite kontakt emellanåt. När föräldrar tillåter en grej så brukar vi oftast känna "wow, mina föräldrar litar på mig...".
Ge henne en BH?
- Självklart ska man ge sin dotter en BH om bysten växer. Min mamma sa under frukosten när jag var 12 år att jag behövde en BH. Jag vågade själv inte fråga mamma pga rädd för svaret, men det var en stor "relief" när min mamma sa att vi skulle köpa en BH. Överaska din dotter med att kika in på Lindex lite så där, in på BH avdelningen och fråga om hon vill ha en om du känner att hennes byst behöver stöd osv.
Hoppas ni fick lite hjälp,
M