Nybörjare på lchf
Hej
Jag har lite frågor
Hur stora portioner äter ni och vad äter ni om ni blir hungrig
emellan målen
Vilken hemsida är bäst
Vilken lchf bok är bäst
Hur lång tid brukar det innan man ser resultat
Hej
Jag har lite frågor
Hur stora portioner äter ni och vad äter ni om ni blir hungrig
emellan målen
Vilken hemsida är bäst
Vilken lchf bok är bäst
Hur lång tid brukar det innan man ser resultat
Några fler frågor:
1. Hur sjutton klarar ni t.ex. restaurangbesök, fika och dyl?
2. hur vet man att man äter tillräckligt, har hört att om man äter för lite fett går man ej ned i
vikt?
3. lagar ni speciell mat, godsaker till er då det är fest, kalas och dyl?
4. frukosttips?
Hoppas att någon ger mig svar
1: Restaurangbesök är inga problem. Hamburgerställen funkar, Max har low-carb burgare som serveras i sallad istället för med bröd. Som tillbehör tar man en sallad. Är man inte jättestrikt så kan man beställa chili cheese eller något för att få i sig mer fett, men de innehåller typ 16 el 17g kolhydrat per 100g så det beror som sagt på hur strikt man är. På andra hamburgerställen kan man ta vilken hamburgare som helst men ta bort brödet och äta m kniv och gaffel. Är man på en pizzeria finns massa sallader att välja på. På vanliga lunchrestauranger tar man valfri fisk, kött eller kycklingrätt men hoppar över potatis/pasta/ris. Vill man kan man ju be att få extra sallad eller kanske avocado el. keso istället.
Fika ute gör jag sällan, jag har vant mig av vid det beteendet och känner inte längre att jag "måste ha nåt" när jag fikar med en kompis. Men händer det så tar jag bara en kopp the. Funkar utmärkt.
2. Så länge man är mätt, inte har något sug och ser att vågen visar nedåt så äter man rätt. Det finns en del som väger all mat osv i början för att veta exakt vad de får i sig. Det kan vara en idé för då vet man ju också vad man kan ändra på om viktnedgången avstannar. Jag har dock valt att inte göra det. Att slippa mäta och väga och räkna hela tiden var en anledning till att jag valde LCHF från första början. Det behövs inte.
Men köp en bra LCHF-kokbok och laga den mat som finns där i. Då borde du kunna lita på att du får i dig det du behöver. Äter man för lite fett så får man aldrig kroppen att förstå att det är fettet som ska förbrännas och istället kan den ställa in sig på svält. Dvs du kan inte ta bort alla kolhydrater och INTE fylla på med energi från fett.
3. Är jag bortbjuden så avstår jag bara. Eller så unnar jag mig att ta något litet, bara för sakens skull. Men det är helt upp till en själv vad som fungerar. Vissa triggas direkt av sockret och hamnar i sötsug och så är hela kvällen förstörd. Man kanske inte lyckas bryta det på flera dagar. Medan andra kan tillåta sig att fuska medvetet någon gång utan att det triggar något sug. Är det jag som bjuder på fika så bakar jag självklart sånt som jag får äta, gästerna får äta samma sak. Och det är inga konstigheter, det finns massor av recept på kakor, desserter (typ chokladmousse, pannacotta mm) som man får äta och som inte smakar annorlunda alls. Hemmagjord bounty eller amerikanska pannkakor kan man också bjuda. Vill man gärna bjuda på något "vanligt" så bakar man en vanlig kladdkaka som serveras med vispad grädde och bär. Och så struntar man i att själv ta av kakan.
4. Jag ser alltid till att ha någon sorts LCHF-bröd i skåpet. Jag bakar var 4:e-5:e dag ungefär. Pones eller LCHF-frallor. På det sättet går det alltid att ta smörgås och the till frukost. Ibland kompletterar jag med ett par kokta ägg, eller en skål turkisk yoghurt blandad med lite vispad grädde och bär. På helgen kan man göra kokospannkakor eller äggröra/omelett. De dagar min son äter frukost på dagis så äter ingen av oss hemma utan då tar jag en proteindrink innan vi går hemifrån och sen äter jag min LCHF-smörgås på jobbet någon timme senare.