• Smuulan

Tryck neråt med inslag av ilningar/stickningar...någon mer?

Har idag känt av ett bra tryck neråt med en del stickningar/hugg/ilningar där nere. Bebis har varit fixerad sen v.31 så är inte det jag känner av. Kan det på något sätt vara på G? Beräknad den 24/5. Har också massvis av sammandragningar hela dagarna långa.

Min bm gjorde en vaginal undersökning på mig senaste besöket och livmoderhalsen (?) har mjukats upp. Hon kunde dock inte känna om livmodermunnen var öppen då den var bakåtriktad.

Rätt jobbigt att vara förstföderska då man inte vet vad för signaler man ska leta efter. Och att ringa förlossningen hela tiden är väl sådär. Tycker jag ringer allt för ofta Tungan ute      

• Svar på tråden Tryck neråt med inslag av ilningar/stickningar...någon mer?
  • Smuulan

Kan inte folk svara också istället för att bara läsa ?

• hopeandglory

Ja det du kan tänka på är att om sammandragningarna kommer när du vilar och om dom blir regelbundna och inte blir bättre av att du vilar eller tar alvedon osv, då kan du ju ringa. Jag väntar andra barnet och kan känna mensvärk tex ibland och tryck neråt, men så länge det går över och inte blir regelbundet. Oftast blir det bättre av att jag vilar och då vet jag att det inte är nån fara.

• Smuulan

Nä jag får ju när jag vilar också, men regelbundna vet jag inte. Kanske får klocka de. Och sen får jag köpa alvedon. Har ingen hemma. Man börjar bli lite smått galen nu..

• Moa Li

Jag har samma känsla som du beskriver. V. 37 (36+3) De började för någon dag sedan och kommer och går. Jag tänkte att det var bebisen som fixerade sig, för känner det mest när det är mkt aktivitet.

<mina ilningar är inte regelbundna och försvinner när jag vilar, eller när bebisen vilar. Första barnet här med, men antar att jag känner när de riktiga värkarna kommer. Detta gör inte ont, men som du skriver så ilar/trycker det och jag blir kissnödig. Inte skönt, men inte ont heller.

Spännande detta! Lycka till med de kommande bebisarna.

• SL87

Är i vecka 40+4 nu (första barnet) och jag har känt sådär i ett par veckor. Jag tror det har att göra med att barnet ligger fixerat, eller håller på att fixera sig, och därmed trycker mot ditt bäcken.. Då kan ilningarna uppstå. :)

• jwrh

Tryck och ilningar hade jag jättemycket långt innan jag födde (kunde göra riiiktigt ont), sammandragningar hade jag en del, men jag fick inte mer strax innan förlossningen startade utan det var på samma nivå som det varit ett par veckor innan, så det är inte heller någon säker indikation på att förlossningen är på g. Du märker när det är riktiga värkar och det är dags att ringa förlossningen, tro mig :)

• Run to the hills

Hugg och ilningar kan bara vara att huvudet är långt nere och barnet kommer åt nerver i nedre delen av livmodern.

Jag har också så. Är omföderska på 39+3 och jag tror inte något är på gång för mig i alla fall.

• Kia82

Ja, hugg och ilningar är nerver som kommer i kläm och så länge som det inte gör svinont och du får riktiga värkar, tro mig du kommer att märkar när det är på riktigt så är det bara att slappna av och leva som vanligt. Du behöver inte klocka några värkar som inte gör ont.

• Smuulan

Skönt med lite respons.

Är inte direkt skönt. Känns som om ett huvud eller fot ska titta ut ibland Tungan ute  Tycker dock att min bebis kan börja fundera på att komma snart. Börjar bli riktigt tungt nu. bara 6 dagar kvar nu! Eller 20...beroende på när h*n vill titta ut!

• Kia82
    Smuulan skrev 2012-05-18 11:52:16 följande:
    Skönt med lite respons.

Är inte direkt skönt. Känns som om ett huvud eller fot ska titta ut ibland Tungan ute  Tycker dock att min bebis kan börja fundera på att komma snart. Börjar bli riktigt tungt nu. bara 6 dagar kvar nu! Eller 20...beroende på när h*n vill titta ut!
    Jag vet precis vad du upplever, väntar nr 4:a med bf om 14 dagar, är rejält trött på den tunga magen nu.

Lycka till!
  • Smuulan

Ja, jisses! Att vända sig i sängen är ju ett helt projekt ;P

Detsamma till dig :) 

• SL87

Allt är verkligen tungt som ni skriver. Har "bara" gått över tre dagar än så länge men det känns som en jäkla lång tid. Här får man gå över i 3 veckor också..

• Zelyka

Sammandragningar har ja haft i bådr vilande och icke vilande läge sen v18-19 med båda barnen. Enligt bm är de ingen fara så länge de inte gör ont :)

Är i v 34 nu och haft ilningar och tryck neråt i nån vecka nu, upplevde aldrig att ja hade de förra gången. Hade inget tryck neråt, på samma sätt som nu. Men då hade hon ingen brådska, utan kom 2 veckor efter bf :)

• Zelyka

Kan ju tillägga att bm sa att man ska vila då man får sammandragningar, men för mig har de som inte spelat nån roll..

Hon sa även att en del får sammadragningar under tiden kroppen utsätts för ansträngning, medan andra kan få en massa sammandragningar på kvällen istället. .

• Tjej85

Även om sammandragningarna gör ont behöver det inte betyda att de är farliga så länge man tar det lugnt. Jag var heltidssjukskriven från v.30 med första barnet pga smärtsamma sammandragningar och hotad förtidsbörd. Nu med andra var jag sjukskriven 50% av samma anledning från v.32 tills 36 då jag tagit semester. Första barnet kom i v.38+2 med igångsättning pga att hjärtljudet blivit svagare. Denna gång har jag mycket mer ilningar och molvärk vid sammandragningarna men jag har fått höra att det ändå är ok. Bebis har också varit fixerad strax efter v.32. Det svåra med sammandragningarna är att veta när/om man har minskade fosterrörelser då magen nästan jämt är hård.

Svar på tråden Tryck neråt med inslag av ilningar/stickningar...någon mer?