• Aemhildur

Sovlösningar med nyfödd?

Hej på er. Vi väntar bebbe och en sak som bekymrat mig är detta om vart bebben ska sova. Helst önskar jag att vi kan ha bebben nära, så att det blir smidigt att amma nattetid. Men min sambo är en riktig vilde nattetid och man har väl fått några kängor av han av misstag när han fäktar i sömnen. Katten har han rullat över några gånger utan att vakna av det. Så mellan oss eller bredvid i sängen känns ej som ett alternativ. Så första tanken var spjälsäng bredvid sängen... Men blir det inte bökigt när vi inte har nedfällbar sidodel? Då ska man alltså resa sig upp varje gång.. (nu framstår man väl som fruktansvärt lat, men jag tänker mig att detta ska vara så smidig som möjligt)... Så då tänkte jag att man tar liggdelen på barnvagnen och ställer bredvid sängen...? Eller möjligen sån där vagga som man hänger från taket...? Hur har ni gjort? Vad har ni för erfarenheter och tips?

• Svar på tråden Sovlösningar med nyfödd?
  • Mynta

Vi har satt upp ett skydd på min sida av sängen, och sedan ligger jag i mitten med sambon på ena sidan och bebisen på andra. Fungerar bra!

• J K

Vi har en Troll Bedside Crib, man fäller ner ena långsidan så står den intill sängen: http://www.babyproffsen.se/produkt/visa/133:Troll_Bedside_Crib Den funkar hur bra som helst, och sedan när yngsta barnet flyttar till den större spjälsängen om några månader så kommer den få stå i barnens rum som en snygg soffa istället (vi har tagit bort hjulen). :)

• Lilla fjunet

Vi ställde min sida av sängen mot väggen och så låg jag i mitten och bebisen vid väggen. Lite nackdel va att jag fick krypa över sambon om jag behövde på tex toa.

• Ziindlaa

Vänta och se va du får för bebis. Vi planerade att ha vår i spjälsängen men de gick han inte alls med på. Han vill helst sova på mig fast jag tycker det känns otryckt. Nu sover vi i sängen alla tre och tränar att sova i spjälsängen på dagarna..

• Fink

Min sov på mig de två första veckorna och jag satt i halvlggande ställning i soffan just då. Sen sov bebisen i sin säng brevid min, så jag kunde se den mellan själorna, man ska ju inte sova med sin bebis av säkerhetsskäl och det där med att ligga ner å amma funkade aldrig för mig, allt rann bara ner i sängen... Man får se vad man får för bebis helt enkelt, lättast är nog om bebisen somnar på dig och sen försöker du lägga ner den försiktigt så vänjer den sig att ligga själv tidigt.

• angelica1110

Det märks att man inte sover ordentligt med bebisen i sin säng, alltid på vakt.I början vaknade jag så fort mannen rörde på minsta lilla kroppsdel. 

• Mynta

Fink - Varför ska man inte det? Säker samsovning är precis lika säkert som att ja bebisen i egen säng.

• colanappen

vi hade spjälsängen bredvid vår säng i början men jag la ner det ganska snabbt för att jag sov sämre.
    Det var mkt smidigare att ha bebis i sängen och liggamma då kunde jag slumra under tiden...
    Tycker du fått bra tips att du ligger i mitten om din man fäktar runt i sömnen.

• phillipha

Vi har monterat bort den ena sidan på vår vanilga spjälsäng, satt den mot vår säng och skruvat fast. Då är det ingen risk att den glider iväg. 

Annars kan ni ställa er säng mot vägg så kan du sova i mitten eller skaffa en tillffällig extra säng åt mannen att sova på. 

Svar på tråden Sovlösningar med nyfödd?