• Anonym (mj)

Vilka krav har bankerna för att bevilja bolån vid ombildning?

Vår hyresrätt är på väg att troligtvis bli ombildad? Någon som vet om bankerna har krav på kontant insats vid ombildning till bostadsrätt idag?

Vi är en tre barns familj med stabil ekonomi båda två, fast heltids inkomst, men vi har inte en krona att lägga i kontant insats, billån på ca.50 tkr. Hur ser det ut i dag kan vi fortfarande få bolån?

Hur mycket är kostnaderna för lagfart? Lägenheten kommer att kosta ca 900 tkr
    (svara ni som vet)

• Svar på tråden Vilka krav har bankerna för att bevilja bolån vid ombildning?
  • Anonym

Lagfart behöver du inte, det gäller bara hus.

Om ni behöver kontantinsats eller inte beror på marknadsvärdet på lägenheten. Om det pris ni betalar är 85 procent av marknadsvärdet eller mindre, så finns inget krav på kontantinsats.

Sen handlar det som vanligt om hur mycket ni tjänar. Banken brukar räkna med ca 7500 per vuxen och 3500 per barn efter att boendet är betalt.

• Anonym

Vad jag förstod det som när jag köpte min lägenhet, så är det lättare att låna till en ombildad lägenhet då man aldrig förlorar pengar vid en försäljning och det ser banken som en säkerhet. Min lägenhet gick på 716k , en 2a,och jag fick lån utan fast jobb, hade haft så pass kontinuerlig inkomst från samma arbete så länge, fick då ut runt 13.000 i månaden. Oftast så är priset mycket lägre än marknadsvärdet vid ombildning så tror inte det kommer vara några problem för er.

• Anonym (Malin)
    Anonym skrev 2012-05-17 12:26:04 följande:
    Vad jag förstod det som när jag köpte min lägenhet, så är det lättare att låna till en ombildad lägenhet då man aldrig förlorar pengar vid en försäljning och det ser banken som en säkerhet. Min lägenhet gick på 716k , en 2a,och jag fick lån utan fast jobb, hade haft så pass kontinuerlig inkomst från samma arbete så länge, fick då ut runt 13.000 i månaden. Oftast så är priset mycket lägre än marknadsvärdet vid ombildning så tror inte det kommer vara några problem för er.
    Hur menar du att man "aldrig förlorar pengar vid en försäljning" då man lånar till en ombilad lägenhet? Ja, priset kan vara lägre - men det måste inte vara det. Kort efter att lägenheter ombildats är det också många som vill sälja = många liknande lägenheter ute samtidigt = kan dra ned priset.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-17 12:26:04 följande:
    Självklart kan du förlora pengar på affären. Det beror helt på när du ska sälja och hur bostadsmarknaden ser ut.

Du fick förmodligen låna för att ditt pris var lägre än 85 procent (eller lägre en den gräns som fanns när du köpte). Jag har också lånat till lägenhet utan fast jobb (men haft historik av inkomst), så det har inget med ombildningar att göra.
  • Anonym
    Anonym (Malin) skrev 2012-05-17 12:45:08 följande:
    Hur menar du att man "aldrig förlorar pengar vid en försäljning" då man lånar till en ombilad lägenhet? Ja, priset kan vara lägre - men det måste inte vara det. Kort efter att lägenheter ombildats är det också många som vill sälja = många liknande lägenheter ute samtidigt = kan dra ned priset.

Tja, det var så dom förklarade för mig, att man sällan går med förlust på ombildade lägenheter när de säljs och att det är som en säkerhet för banken ifall jag inte skulle kunna betala, det är ju dom som i praktiken äger lägenheten om inte jag betalar lånet.
  • Anonym (mj)

Tack för svar.

Liknande lägenheter i området som redan är ombildade går för ca. 1,4 i dag så då borde det vara lätt för oss att få lån.

Allt detta är så nytt för mej då jag aldrig köpt/ägt en lägenhet och aldrig tagit något annat lån för utom csn lån.

• Anonym (mj)

Råkade gör tummen ner av misstag )

Svar på tråden Vilka krav har bankerna för att bevilja bolån vid ombildning?