• alessa

7 veckors bebis redan gått upp 3 kilo. Normalt?

Hej alla!

Min lille kille har ökat otroligt i vikt sedna han föddes. Tror han ligger på +3 kg om inte mer!

Alla säger när de ser honom: Åååååh vad stor han är! Ser ut som en 5 månaders!

Jag börjar blir lite orolig att inte allt är som det ska. Någon annan som har en liten rundis?

Kram

• Svar på tråden 7 veckors bebis redan gått upp 3 kilo. Normalt?
  • Flickan och kråkan

Båda mina har gått upp i raketfart första månaderna. Gick upp ett halvt kilo i veckan första veckorna så 3 kilo på 7 veckor låter inte besynnerligt alls. De har varit små michelingubbar medan de helammats (cirka ett halvår).

Mina pojkar har numera hunnit bli 3 år respektive snart 4,5 år. Äldsta väger in på hisnande 14,5 kilo. Liten, tanig kille alltså. Lillbror väger lika mycket men ändå under medelkurvan.

• Toppen9

Mina två har också ökat mycket de första månaderna 300-500 gram i veckan.
    Minstingen vägde 4,2 kg när han föddes och 7 kg vid tvåmånader.
    Helt normalt enligt mig (och även våra BVC-sköterska)

• Friedegard

Grattis till babyn :)

Min lilla tjej gick också upp ca 500 gram i veckan de första månaderna och hon vägde 5 kg när hon kom ut. Min systers tjej vägde 8 kg när hon var tre månader.  Vi har väl helt enkelt grädde i brösten :). Ett barn som helammas kan inte gå upp för mkt. 

Det planar ut efter ett tag. Var glad att du har ett barn som äter och går upp i vikt, det är skönt att veta att de har lite att ta av när de blir sjuka.

• tulip79

Min kille har hela tiden sett mycket större ut än sina jämnåriga. Han var 56 cm lång när han föddes o vägde 4300g. Ökade 2 kg de första 2 månaderna. När han var 4 månader gissade många på att han var 8-9 månader...

Idag är han 8 månader och väger ca 10 kg.

• Mercurialis

Min yngste hade fördubblat sin födelsevikt vid 7 veckors ålder ... och vägde då hela 3000 g

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • leiapp

Det var samma för oss och jag helammade. Hoppade upp 2 kurvor direkt och har stannat på den övre.

Svar på tråden 7 veckors bebis redan gått upp 3 kilo. Normalt?